וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות בעיראק התחדשו: 40 איש נהרגו, מבני ממשל הוצתו

26.10.2019 / 9:00

בין ההרוגים היו מפגינים בבירה בגדאד, שניסו להגיע ל"אזור הירוק" המבוצר. אחרים נהרגו מאש מיליציה שיעית כשניסו להסתער על משרדיה בדרום המדינה. המחאה נגד השחיתות והמצב הכלכלי חודשה כשבועיים אחרי הגל הקודם, שבו נהרגו כ-150 איש. "רוצים שאיראן וארה"ב יעזבו"

צילום: רויטרס

לפחות 40 בני אדם נהרגו אתמול (שישי) בהפגנות ברחבי עיראק נגד השחיתות והמצב הכלכלי - כך אמרו גורמים רשמיים במדינה. כ-2,000 איש נוספים נפצעו במהלך היממה האחרונה, אחרי כשבועיים של רגיעה במהומות. בשעות הערב הוטל עוצר עד להודעה חדשה בחמישה מחוזות בדרום המדינה, כולל בבצרה.

לפי נציבות זכויות האדם של עיראק, לפחות שמונה מפגינים נהרגו בבגדאד. גורמים ביטחוניים אמרו כי לפחות חמישה מהם נפגעו ממכלי גז מדמיע. מהבירה, שרבים מהמפגינים בה ציפו ליד רכה יותר מצד כוחות הביטחון בהשוואה לגל המחאה מתחילת החודש, התפשטו אל ערי הדרום השיעיות, כפי שקרה בפעם הקודמת.

על אף שמספר המפגינים בערי הדרום היה קטן יותר, המפגינים הציתו מבני ממשל בדיוואניה ובנסריה וכמה מבנים של מפלגות ומיליציות שיעיות. גורמים במשטרה אמרו כי קצין מודיעין וחבל במיליציית עסאיב אהל אל-חק הפרו-איראנית נהרגו בעימותים בעיר אל-עמארה הדרומית, יחד עם שמונה מפגינים. לפי גורמים ביטחוניים, בתקרית אחרת שבה הייתה מעורבת המיליציה, שהיא חלק מכוחות אל-חשד א-שעבי, נהרגו לפחות שישה מפגינים שניסו להצית את משרדיה בעיר נסריה. הגורמים אמרו כי שלושה מפגינים נהרגו בעיר בצרה ומפגין אחד בעיר סמוואה.

דובר משרד הפנים אמר כי לפחות 68 מאנשי כוחות הביטחון נפצעו בעימותים. בבצרה, תיעוד של רויטרס הראה מפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון, שהשתמשו בגז מדמיע ורימוני הלם, מול אבנים שהושלכו לעבר כלי הרכב שלהם. הצעירים נשאו את הפצועים מהזירה.

הפגנות נגד המצב הכלכלי, בגדאד, עיראק, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
הבטחות ראש הממשלה לא ריצו אותם. מפגינים בבגדאד, אתמול/רויטרס

המחאה בעיראק התחדשה שלשום, אחרי שהרשויות לא הצליחו לענות על דרישות המפגינים מאז פרצה ב-1 באוקטובר וגלשה לעתים לאלימות. המפגינים מאשימים את הממשלה וגורמים מושחתים בכישלון לשפר את איכות חייהם ודורשים את התפטרותה. בעיראק חוששים משפיכות דמים נוספת, אחרי ש-149 מפגינים נהרגו ויותר מ-6,000 נפצעו בעימותים שפרצו בבגדאד ובדרום המדינה לפני שבועיים.

המהומות הן האתגר הגדול שעמו מתמודד ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי מאז שנכנס לתפקידו רק לפני שנה. על אף שהבטיח להעביר רפורמות ולערוך שינויים בממשלה, הוא לא הצליח לרצות את המפגינים. הוא הזהיר שלשום בנאום שנשא בשעות הערב המאוחרות כי קריסת הממשלה תחריף את הכאוס.

על אף מאגרי הנפט הגדולים של עיראק, רבים מאזרחיה חיים בעוני, ויש להם גישה מוגבלת למים, לחשמל, לשירותי רפואה בסיסיים או לחינוך ראוי על רקע הקשיים שחווה המדינה בהתאוששות משנות המלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

המהומות הפרו כשנתיים של שקט יחסי בעיראק, אחרי כעשור וחצי של כיבוש אמריקני, מלחמת אזרחים ומלחמה בדאעש. הן מהוות את האתגר הגדול ביותר עבור כוחות הביטחון מאז ההכרזה על הבסת דאעש, שמאז ממשיך לבצע פיגועים ומתקפות. במקביל, בחודשים האחרונים נרשמו שורת תקיפות מסתוריות נגד המיליציות השיעיות הפרו-איראניות, שחלקן יוחסו לישראל.

עוד בוואלה!

עם צלפים על הגגות: כך דיכאה איראן את ההפגנות בעיראק

לכתבה המלאה

"אנחנו רוצים שאיראן וארה"ב יעזבו"

איש הדת הבכיר ביותר במדינה, האייתוללה עלי סיסתאני, קרא לכל הצדדים להפגין איפוק במהלך דרשת יום השישי שלו. בשבועות האחרונים הוא ביקר את התנהלות הממשלה ביחס למפגינים, ואתמול הוסיף כי הדוח הממשלתי על אירועי האלימות מתחילת החודש אינו חושף את כל האמת. לפי הדוח, כוחות הביטחון השתמשו בכוח מופרז נגד המפגינים. בעקבות זאת הודחו כמה גנרלים והממשלה הפנתה את הממצאים למערכת המשפט כדי שתעמיד לדין את האחראים.

לפי דיווח של רויטרס מתחילת החודש, איראן, שלה יש השפעה רבה במדינה דרך המיליציות השיעיות, סייעה בדיכוי המחאה. חלק מהמפגינים מאשימים את טהראן במצב. רבים גם מתנגדים לשהותם של הכוחות האמריקניים במדינה. הם רואים בשתי המעצמות כמי שמנסות לנצל את עיראק לצורך מאבקיהן האזוריים דרך גורמים עקיפים שאינם מודאגים מצורכיהם של האזרחים מהשורה.

"הם פגעו בנו אתמול בלילה והבוקר. אין לנו דרישות נוספות יותר, אנחנו רוצים להפיל את הממשלה", אמר סלאח מוחמד, אחד המפגינים. "אנחנו רוצים שאיראן תיקח את המפלגות שלה ותעזוב, אנחנו רוצים שארצות הברית תיקח את ארצות הברית ותעזוב, ושיתנו לעם העיראקי להחליט".

הפגנות נגד המצב הכלכלי, בגדאד, עיראק, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
ההפגנות שוב גלשו לאלימות. עימותים בבגדאד/רויטרס

המפגינים ממשיכים לדחות את מעורבותם של הפוליטיקאים בהפגנות, אחרי שאלו ביקשו לעצמם נוכחות רבה יותר בהשוואה לסבב המחאה הקודם. כמה מאות מהם, שחלקם הקימו מתחם אוהלים בכיכר, ניסו במהלך הבוקר לצעוד ל"אזור הירוק", שבו שוכנים מבני הממשלה ושגרירויות זרות.

"הדרישות שלנו הן שכל הממשלה תתפטר, שכל המפלגות יתפרקו, חיים טובים. הגענו לכאן כדי להפגין בדרכי שלום", אמר מחמוד א-שומרי, בן 51, אחד מאלפי המפגינים שהתאספו בכיכר תחריר בבגדאד.

עלי מוחמד, בן 16, אמר כי המפגינים רוצים ארבעה דברים: עבודות, מים, חשמל וביטחון. "זה כל מה שאנחנו רוצים", אמר הנער, שכיסה את פניו עם חולצה כדי לא לשאוף גז מדמיע.

"הלכנו ל'אזור הירוק' הבוקר", אמר חוסיין אל-עוג'יילי, בן 28. "אבל חששנו לחלוף על פני השגרירות האיראנית כי מישהו אמר שיש להם צלפים". הוא אמר כי כוחות הביטחון ירו רימוני הלם, גז מדמיע וכדורי גומי ישירות לעבר הקהל שצעד לעבר המתחם. הצעירים בכיכר התעטפו בדגלי עיראק וצעקו "בחיים ובדם נגן על עיראק".

(עדכון ראשון: 25/10/19, 18:53)

מפגין מפנה מפגין אחר שנפגע מגז מדמיע, בגדאד, עיראק, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
רוב אזרחי המדינה חיים בעוני. פינוי מפגין מבגדאד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully