וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם צלפים על הגגות: כך דיכאה איראן את ההפגנות בעיראק

17.10.2019 / 10:53

גורמי ביטחון אמרו כי מיליציות שיעיות הנתמכות בידי טהראן אחראיות לטבח באזרחים שמחו נגד הממשלה. יועצים של משמרות המהפכה ייעצו לממשלה בבגדאד כדי להתמודד עם המהומות, שבהן נהרגו מאה איש ונפצעו כ-6,000 נוספים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן פרסו צלפים על גגות בבגדאד בזמן שניסו לדכא את ההפגנות הקטלניות נגד הממשלה - כך אמרו שני גורמי ביטחון עיראקיים. פריסת הצלפים, שלא דווחה עד עתה, מדגימה את הכאוס השורר בפוליטיקה העיראקית, אחרי שיותר ממאה בני אדם נהרגו ועוד כ-6,000 איש נפצעו בהפגנות הקטלניות ביותר זה כמה שנים, שנמשכו שבוע בתחילת החודש.

המיליציות התחזקו עם השפעתה הגוברת של איראן על עיראק, והן לעתים פועלות יחד עם כוחות הביטחון העיראקיים, אבל עדיין שומרות על פיקוד עצמאי. שני גורמי הביטחון אמרו כי מנהיגי המיליציות החליטו על דעת עצמם לסייע בדיכוי המחאה נגד ממשלתו של עאדיל עבד אל-מהדי, שממשלתו בת השנה נתמכת על ידי פלגים פוליטיים ומיליציות המקושרים לטהראן.

לדברי אחד הגורמים, הצלפים היו חלק ממיליציה "הקרובה מאוד לאיראנים", וכי הם פעלו בהוראת המפקדים שלהם, ולא של הצבא. הגורם השני, שנמצא בתדרוכים ביטחוניים יומיים של ממשלת עיראק, אמר אנשי מיליציה לבושים בשחור ירו במפגינים ביום השלישי למהומות, שבו זינק מספר הרוגים מכמה אנשים בודדים ליותר מ-50.

הפגנה כנגד הממשל בבגדד, עיראק 3 באוקטובר 2019. רויטרס
ההפגנות פרצו בשל מחאה על המצב הכלכלי. מחאה בבגדאד, החודש/רויטרס

הוא אמר כי מפקד הלוחמים היה אבו זיינב אלאמי, ראש שירותי הביטחון של כוחות הגיוס העממי (אל-חשד א-שעבי), המורכבים בעיק ממיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן. הוא הופקד על דיכוי ההפגנות בידי קבוצה אחרת של מפקדים בכירים במיליציות. הגורמים לא אמרו כמה צלפים נפרסו על ידי המיליציות. דובר מטעם המיליציות, אחמד אל-אסדי, הכחיש את מעורבותן של המיליציות בדיכוי ההפגנות.

הממשלה גם היא הכחישה את חלקה בירי הישיר על המפגינים, ודובר משרד הפנים הטיל את האחריות על צלפים "אכזרים". הממשלה פתיחה בחקירה כדי לקבוע מי אחראי לירי הקטלני. אחרי שביום שני האחרון הודתה ממשלת עיראק כי כוחות הביטחון השתמשו בכוח מופרז והבטיחה להעמיד לדין את האחראים לפגיעה באזרחים, טענותיהם של הגורמים סותרת את ההצהרה הזו.

גורם בלשכת ראש ממשלת עיראק אמר לרויטרס כי יש להמתין לסיום החקירה. "הבה נמתין ונראה מי נתן את ההוראה 'לירות כדי להרוג'", אמר.

עוד בוואלה!

הגנרל הנערץ לא התרפס בפני איראן. הדחתו טלטלה את עיראק

לכתבה המלאה
כוחות מיליציות שיעיות צועדות בבגדאד, עיראק, 31 במאי 2019. AP
הכוחות מתקשרים דרך רשת רדיו פרטית. לוחמים שיעים בבגדאד, מאי/AP

מעורבותה של איראן בתגובה להפגנות המחישה את גודל השפעתה על עיראק מאז נפילתו של האויב הוותיק סדאם חוסיין עם פלישת ארצות הברית ב-2003. טהראן רוצה לראות ממשלה יציבה בבגדאד, שתחת השלטון השיעי הפכה לשותפת הסחר הגדולה ביותר שלה. המשלחת האיראנית לאו"ם לא הגיבה לפניות של רויטרס בנושא. מנהיגי המיליציות בעיראק מכחישים שהם מקבלים כלי נשק ואימונים מאיראן.

"אל תגיד לו שהוא מת"

לפי דיפלומט באזור המכיר את תהליך קבלת ההחלטות בטהראן, ב-2 באוקטובר, הגיעה קבוצה של מפקדים בכירים ממשמרות המהפכה של איראן לעיראק, ונפגשה עם גורמי מודיעין וביטחון עיראקיים. לאחר הפגישה, המשיכו בכירי משמרת המהפכה, המנוסים בהתמודדות עם הפגנות, לייעץ לממשלת עיראק, אף כי לא הוצבו חיילים איראנים במדינה.

מפקד בכיר של אחת המיליציות השיעיות המגובות בידי איראן, שטען כי אנשיו לא היו חלק בדיכוי ההפגנות, אמר כי טהראן התייעצה מקרוב עם כוחות שפעלו לדיכוי המחאה. "אחרי יומיים, הם קפצו פנימה וסיפקו לממשלה ולמיליציות מודיעין", אמר לרויטרס. "היועצים האיראניים התעקשו לקבל תפקיד והזהירו אותנו שההפגנות המתמשכות, אם לא ייעצרו, יערערו את ממשלתו של עבד אל-מהדי".

למחרת, ביומה השלישי של המחאה, הופיעו צלפים בגגות בגדאד. צלם רויטרס שעמד בסמוך לכיכר תחריר בבגדאד באותו אחר הצהריים, אמר שהוא ראה צלף, לבוש שחורים, שעמד בגג מבנה בנייה שחלש על ההפגנות.המפגינים ברחו כשהצלף פתח באש, ואחד מהם שנורה בראשו נישא על ידי קהל רב. ככל הנראה, הוא מת מפצעיו והובהל מהמקום במשאית.

כשהטלפון שלו צלצל, אחד מחבריו זיהה שזהו אחיו. "אל תגיד לו שהוא מת", אמר החבר.

המקור הביטחוני העיראקי השני ששוחח עם רויטרס אמר כי הצלפים השתמשו בציוד תקשורת רדיו שסופק על ידי איראן ושקשה ליירט אותו, מה שמאפשר לקבוצות מעין רשת תקשורת פרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully