וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-70 הרוגים בהפגנות בעיראק: "להילחם בשחיתות כמו בטרור"

המחאה נגד המצב הכלכלי נמשכת בבירה ובדרום המדינה וכוחות הביטחון פותחים באש על מפגינים. ראש הממשלה אמר כי הטלת העוצר בבירה הייתה "תרופה מרה" שחייבים לבלוע. במקביל, איש דת בכיר קרא להרגעת הרוחות וחברי פרלמנט פתחו בחרם עד שהממשלה תציג תכנית למיגור השחיתות

רויטרס, עורך:שאול אדם

מניין ההרוגים בעימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון בעיראק עלה הלילה (שישי) ל-73, כך דיווחו בנציבות לזכויות אדם במדינה. בהודעת הנציבות לא צוין כמה מההרוגים הם אזרחים או מכוחות הביטחון. במהלך ההפגנות, שנמשכות מזה ארבעה ימים, כוחות הביטחון חידשו את הירי במפגינים שהתאספו בבירה תוך קריאת סיסמאות. בנוסף לכך, דווח על כ-3,000 פצועים.

"האנשים נשדדים", אמר אחד המפגינים, שלא מסר את שמו. "עכשיו הם מתחננים ברחובות. אין עבודה, אתה בא למחות, הם יורים עליך. אש חיה". המפגין הוסיף כי "כולם איראנים שמדברים פרסית. אתה רוצה לדבר איתם, הם עונים בפרסית. העיראקים לא היו יורים בך".

תשעה מפגינים נהרגו בעיירה הדרומית נאסיריה, שחוותה את האלימות המשמעותית ביותר מתחילת המחאות עם 25 הרוגים בסך הכול, כולל שוטר אחד. היא נמצאת במרחק של כ-320 קילומטרים מדרום לבירה בגדאד. עשרה מפגינים נהרגו בבגדאד עצמה, מהם תשע באזור גאילאני הסמוכה לכיכר תחריר, ואדם נוסף שנהרג בדרום העיר.

קהל המפגינים במחאה נגד השלטון בעיראק. 04 באוקטובר 2019.. רויטרס
"העיראקים לא היו יורים בך". קהל המפגינים במחאה נגד השלטון/רויטרס

ראש הממשלה, עאדל עבד אל-מהדי, אמר שהוא פועל כדי לענות על דרישותיהם הלגיטימיות של המוחים ושאין פתרון קסם לבעיותיה של עיראק. בפנייתו לאומה ששודרה לטלוויזיה, ראש הממשלה העיראקי הוסיף כי צעדי ביטחון שננקטו לאור האלימות הגוברת, כולל העוצר הזמני שהוטל על בגדאד מאז יום שלישי, היו "החלטות קשות" שהיו נוחות כמו "תרופה מרה" שאין ברירה אלא לבלוע. אל-מהדי ניסה להרגיע את הרוחות וקרא למפגינים ללכת לבתיהם, בטענה שדרישותיהם נשמעות.

שליחת האו"ם לעיראק, ג'נין הניס פלאסצ'רט, בירכה על קריאתו המפייסת של אל-מהדי לאחדות. "יש הזדמנות להתקדם ולכך שהיאנטרסים של המדינה יהיו במקום הראשון מעל הכול", אמרה פלאסצ'רט. היא הוסיפה ש"דיאלוג חייב לסלול את הדרך להבנה, פיוס וקדמה".

במקביל, מועצת זכויות האדם שבאו"ם קראה לממשלה בבגדאד לאפשר לאנשים את חופש הביטוי שלהם ולהפגין בצורה לא אלימה. לשכתו של נציב האו"ם לזכויות אדם אמרה שהשימוש בכוח "צריך להיעשות במקרים חריגים" ולהתאים לסטנדרטים הבינלאומיים, כולל מידתיות.

עוד בוואלה!

במקום פריימריז: מרכז הליכוד יתכנס להביע תמיכה חד משמעית בנתניהו

לכתבה המלאה

"להילחם בשחיתות כמו בטרור"

המפגינים, שנענים על ידי כוחות הביטחון בירי גז מדמיע ובמקרים רבים גם אש חיה, דורשים להרחיב את מקומות העבודה, לשפר את השירותים ולמגר את השחיתות. איש דת שיעי רב-השפעה בעיראק, מוקתדא א-סאדר, הנחה את חברי הגוש הפוליטי שלו, המונה 54 מתוך 329 מושבים, להחרים את התכנסויות הפרלמנט. א-סאדר, שהקואליציה בהנהגתו הגיעה למקום הראשון בבחירות בשנה שעברה, הודיע על השעיית ההשתתפות בפעילויות בפרלמנט עד שהממשלה תציג תכנית שתענה על דרישות העם העיראקי.

הצהרתו מגיעה לאחר שאיש הדת הבכיר במדינה, האייתוללה עלי אל-סיסתאני, האשים את המחוקקים בכך שלא הצליחה לחוקק רפורמות ולמגר את השחיתות. אל-סיסתאני קרא מוקדם יותר לשני הצדדים להימנע מאלימות "לפני שיהיה מאוחר מדי", בהתייחסותו הראשונה לנושא.

עימותים בהפגנות נגד השלטון בעיראק. 04 באוקטובר 2019.. רויטרס
"לפני שיהיה מאוחר מדי". עימותים והצתות במהלך ההפגנות בעיראק/רויטרס

הוא קרא למנהיגים הפוליטיים לנקוט "צעדים ברורים ומעשיים" למלחמה בשחיתות, ולממשלה "למלא את חובתה" במענה לסבל של העם. לדבריו של אל-סיסתאני יש השפעה על רבים מהתושבים שהשיעים שבדרום עיראק, הנושאים אליו את פניהם כדי לקבל הדרכה לגבי המשך המחאה.

יו"ר הפרלמנט העיראקי מוחמד אל-חלבוסי אמר שהוא תומך בדרישות המוחים, והוסיף כי יחוקקו חוקים נגד השחיתות ה"מסוכנת כמו טרור". הוא התייחס ללחימה נגד ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) ואמר: "עלינו להילחם בשחיתות כמו שאנחנו נלחמים בטרור". לדבריו, ארבעת ימי המחאה הן "שיעור חשוב" עבור הממשל העיראקי, ויש לעמוד לצד המפגינים אל מול "מי ששדדו את הכסף של העם".

עימותים בהפגנות נגד השלטון בעיראק. 04 באוקטובר 2019.. רויטרס
כווית, קטאר ואיראן קראו "לעזוב את המדינה במיידית". הרחובות בעיראק לאחר העימותים/רויטרס

אחרי שלושת ימי ההפגנות הסוערות, גובר החשש מהחרפת האלימות, במיוחד לאור הירי החי במפגינים. שלוש מדינות ערב מאזור המפרץ - כוויית, קטאר ובחריין - המליצו לאזרחיהן להימנע מנסיעה לעיראק, והורו למי שנמצאים שם כעת "לעזוב את המדינה במיידית".

(עדכון ראשון: 20:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully