וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפגנות בעיראק מסלימות: שבעה נהרגו, עוצר הוכרז בבגדאד

3.10.2019 / 3:05

ראש הממשלה הכריז על העוצר בבירה לאחר יומיים של הפגנות אלימות שנערכו ברחבי המדינה נגד השלטון. המפגינים קראו "העם רוצה להפיל את המשטר" והם הציתו מבני ממשל ומפלגות בדרום המדינה

צילום: רויטרס

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי הכריז הלילה (חמישי) על עוצר בבירה בגדאד, זאת לאחר יומיים של הפגנות אלימות שנערכו ברחבי המדינה נגד השלטון, שבהן נהרגו עד כה לפחות תשעה בני אדם ומאות נפצעו. לפי האתר NetBlocks, הגישה לאינטרנט נחסמה במרבית שטחה של המדינה.

"הצהרה ממפקד הכוחות המזוינים: חל איסור מוחלט על כל כלי הרכב הפרטיים והאנשים לנוע ברחבי בגדאד החל מהשעה 5:00 לפנות בוקר, יום חמישי, ועד להודעה חדשה", אמר ראש הממשלה בהצהרתו הכתובה.

מוקדם יותר הוטל עוצר בשלוש ערים דרומיות בזמן שיחידות עילית ללוחמה בטרור פתחו באש לעבר מפגינים שניסו להסתער על שדה התעופה בבגדאד. במקביל, גורמים במשטרה מסרו כי כוחות נפרסו בעיר הדרומית נסיריה לאחר שהחל קרב יריות בין המפגינים לכוחות הביטחון.

עוד נכתב בהצהרה כי אזרחים הנוסעים לשדה התעופה בבגדאד ומחוצה לה, אמבולנסים, עובדי מדינה בבתי חולים, בחברות החשמל והמים ועולי רגל דתיים - פטורים מהעוצר. בנוסף לכך, צוין כי מושלי מחוזות אחרים מורשים להחליט בעצמם אם להכריז על עוצר במקום.

לצד בגדאד ונסיריה, עוצר הוטל גם בעמארה והילה, בעקבות הסלמה בהפגנות שהחלו ביום שלישי במחאה על אבטלה, שחיתות ושירותים ציבוריים ירודים. התושבים קראו "העם רוצה להפיל את המשטר", בדומה לסיסמה שהושמעה במהפכות "האביב הערבי" ב-2011.

הפגנות בבגדאד בירת עיראק נגד האבטלה ושחיתות, 2 אוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים מבעירים את הרחובות בבגדאד, אתמול/רויטרס

בתוך כך, פיצוץ נשמע הלילה ב"אזור הירוק" בבגדאד, המתחם הבינלאומי במרכז עיר הבירה בו שוכנות שגרירויות זרות. מקור הפיצוץ במתחם המאובטח אינו ידוע, והפרטים בבדיקה.

האזרחים מאשימים את הפוליטיקאים והרשויות בשחיתות מושרשת, המונעת לטענתם את שיקום המדינה אחרי שנים של סכסוכים אתניים והמלחמה ההרסנית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). "זאת לא ממשלה, אלא חבורה של מפלגות ומיליציות שהורסות את עיראק", אמר אחד המפגינים, שסירב להזדהות מחשש לביטחונו.

עוד בוואלה!

תסכול במשפחת המלוכה בסעודיה מבן סלמאן: "איך המתקפה מאיראן לא זוהתה?"

לכתבה המלאה
הפגנות בבגדאד בירת עיראק נגד האבטלה ושחיתות, 1 אוקטובר 2019. רויטרס
כוחות הביטחון העיראקים מנסים לפזר את ההפגנות בבגדאד, השבוע/רויטרס

חוסר יציבות פנימית, לצד המתיחות האזורית בין איראן לבין ארצות הברית, שתיהן בעלות ברית של עיראק, עלול להיות המסמר האחרון בארון של הממשלה השברירית של עבד אל-מהדי, שהוקמה כחלק מפשרה בין פלגים יריבים אחרי שהבחירות בשנה שעברה הסתיימו ללא הכרעה ברורה.

"אנחנו דורשים שינוי, אנחנו רוצים שכל הממשלה תיפול", אמר מפגין אחד בבגדאד, שסירב להזדהות. חלק מהמפגינים קראו "איראן החוצה", במחאה על ההשפעה של טהראן דרך המיליציות השיעיות. כל ואקום שלטוני בעיראק יכול גם לאפשר לדאעש לנצל את הכאוס, כשאלפי חיילים אמריקנים מוצבים בבסיסים במדינה שלא רחוקים מעמדותיהן של המיליציות השיעיות.

ההפגנות הקשות ביותר אירעו בדרום המדינה, לב לבה של האוכלוסייה השיעית במדינה, שאחרי שנים של הצבעה שבטית יוצאת נגד הנהגתה בשל כישלונה בשיפור איכות חייה והשירותים הבסיסיים במדינה. אלפים מחו בעיר בצרה, שהייתה מוקד הפגנות דומות בשנה שעברה, אולם שם לא נרשמה אלימות. הפגנות קטנות יותר אירעו בערים כרכוכ ותכרית שבצפון המדינה, כמו גם במחוז דיאלה שבמזרחה.

(עדכון ראשון: 02:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully