וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסכול במשפחת המלוכה בסעודיה מבן סלמאן: "איך המתקפה מאיראן לא זוהתה?"

2.10.2019 / 21:13

מקורות במשפחת המלוכה ודיפלומט זר אמרו כי יש תרעומת רבה על הנהגתו של יורש העצר, בעקבות הפגיעה במתקני הנפט. חלקם ביקרו את המדיניות התקיפה שלו נגד טהראן, ואחרים מצביעים על הנסיך אחמד - אחיו בן ה-77 של המלך - כאלטרנטיבה היחידה. "האדם היחיד שיכול להציל אותנו"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

חלק מבני משפחת המלוכה בערב הסעודית והאליטה העסקית מתוסכלים ממנהיגתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן בעקבות המתקפה על מתקני הנפט של הממלכה בחודש שעבר, שהייתה הגדולה ביותר באי-פעם. היא הציתה חשש בקרב כמה מהענפים הבולטים ביותר במשפחת א-סעוד, המונה כעשרת אלפים חברים, לגבי יכולתו של הנסיך להגן ולהוביל את יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם.

התסכול שלהם הובע דרך גורם דיפלומטי זר בכיר וחמישה גורמים המקושרים למשפחת המלוכה הסעודית ולאליטה העסקית. כולם דיברו בעילום שם. אותם מקורות אמרו כי המתקפה הגבירה את אי-שביעות הרצון בתוך כמה מחוגי השלטון הסבורים שיורש העצר חיפש לצבור לעצמו סמכויות רבות מדי. חלקם אומרים שאותה מתקפה תדלקה את הביקורת אצל מי שסבור שהוא קידם מדיניות תקיפה מדי ביחס לאיראן.

"יש תרעומת רבה", אמר אחד הגורמים, החבר באליטה המקומית ומקושר לארמון, על מנהיגותו של יורש העצר. "כיצד הם לא הצליחו לזהות את המתקפה?". אותו גורם אמר כי לכמה אנשים במעגלי השלטון "אין אמון" ביורש העצר. דברים דומים נשמעו מצדם של ארבעת הגורמים האחרים והדיפלומט הבכיר.

למרות זאת, לבן סלמאן יש תומכים נאמנים. גורם סעודי, שנמצא בתוך המעגלים הנאמנים ליורש העצר, אמר: "האירועים האחרונים לא ישפיעו עליו אישית כיורש עצר פוטנציאלי משום שהוא מנסה לעצור את ההתרחבות האיראנית באזור. זאת סוגיה פטריוטית, כך שהוא לא יהיה בסכנה, כל עוד אביו בחיים". גורם דיפלומטי בכיר אחר אמר כי האזרחים מהשורה עדיין רוצים להתאחד סביב בן סלמאן, שבו הם רואים מנהיג חזק, נחוש ודינמי.

לשכת התקשורת הממשלתית לא הגיבה לשאלות שהופנו אליה בנושא.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בפסגת G20 באוסקה, יפן, 27 ביוני 2019. רויטרס
הבן המועדף של המלך. בן סלמאן בפסגת G20 ביפן, יוני/רויטרס

מקורות סעודיים ודיפלומטים מערביים אומרים כי משפחת המלוכה לא צפויה להתנגד לבן סלמאן בזמן שהמלך עוד בחיים, לאור ההכרה בכך שהוא לא צפוי לפנות נגד בנו המועדף. המלך העביר את רוב הסמכויות שלו לבנו, אולם הוא עדיין מנהל את ישיבת הממשלה השבועית ומקבל את פניהם של נציגים זרים.

ללא קשר לעתידו של המלך, אותם מקורות ודיפלומטים הסבירו כי כל ניסיון לקרוא תיגר על סמכותו של בן סלמאן יהיה משימה קשה, מפני שהוא אוחז בשליטה על שירותי ביטחון הפנים.

עוד בוואלה!

שנה לאחר רצח חאשוקג'י: "בן סלמאן מזכה את עצמו מהאשמה"

לכתבה המלאה
הנזק למתקני הנפט בערב הסעודית לאחר התקיפה - ה-15 לספטמבר 2019. digitalglobe, אתר רשמי
המתקפה פגעה קשות ביוקרתה של סעודיה. מתקני הנפט אחרי הפגיעה/אתר רשמי, digitalglobe

שניים מאותם חמישה גורמים הקשורים לאליטה הסעודית אמרו לרויטרס כי כמה מחברי משפחת השלטון רואים בנסיך אחמד בן ה-77, אחיו המלא היחיד של המלך סלמאן שנותר בחיים, כאלטרנטיבה היחידה לבן סלמאן, שלה יש תמיכה של בני המשפחה, שירותי הביטחון וחלק ממדינות המערב.

"כולם מסתכלים על אחמד כדי לראות מה הוא עושה. המשפחה ממשיכה לחשוב שהוא האדם היחיד שיכול להציל אותה", אמר איש עסקים בכיר.

עם זאת, לפי מומחים לערב הסעודית, אין שום ביסוס לכך שהנסיך אחמד מוכן לקחת את התפקיד הזה. הוא שומר על פרופיל נמוך מאז שובו לריאד באוקטובר שעבר, אחרי ששהה חודשיים וחצי מחוץ לממלכה. באותו הזמן, הוא נראה מותח ביקורת על ההנהגה הסעודית בזמן שהגיב למפגינים מחוץ למגוריו בלונדון שקראו לנפילת שושלת סעוד.

שני גורמים סעודיים אמרו ב-2017 שהנסיך אחמד היה אחד משלושה חברים בלבד במועצת הנאמנות, המורכבת מבכירי משפחת השלטון, שהתנגדו למינויו של בן סלמאן ליורש העצר. הנסיך אחמד לא הגיב לדיווח, אולם אחד מחמשת המקורות אמרו כי עמדתו לגבי ערעור על סמכותו של בן סלמאן היא שהוא "יחצה את הגשר כשנגיע אליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully