וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים קשים בעיראק: מניין ההרוגים עלה ל-44, איראן סוגרת מעבר גבול

4.10.2019 / 12:17

מרבית ההרוגים נרשמו בדרום המדינה, לב לבו של הרוב השיעי, שמוחה נגד השחיתות והתשתיות ההרוסות. למרות העוצר שהוטל בבירה בגדאד, המשטרה פתחה באש לעבר מפגינים שהפרו אותו. משמרות המהפכה סגרו שני מעברי גבול. ראש הממשלה קרא להשבת הסדר

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

מניין ההרוגים בהפגנות המחאה נגד השלטון בעיראק עלה ל-44 בני אדם, בהם אנשי כוחות הביטחון - כך מסרו היום (שישי) מקורות רופאיים ומשטרתיים. מאות נוספים נפצעו. מספר הקורבנות הרב ביותר היה בעיר נסיריה, שם נהרגו 18 בני אדם, כאשר בבירה בגדאד נהרגו 16 איש. אתמול ירתה משטרת עיראק אש חיה כדי לפזר אלפי מפגינים שהפרו את העוצר שהוטל על בגדאד בעקבות ההפגנות האלימות ברחבי המדינה, ובמקביל ניהלה חילופי אש עם חמושים בדרום המדינה, שבו נמצא הרוב השיעי.

לפי המשטרה, בערים הדרומיות, שאליהן התפשטה המחאה מבגדאד, יותר ויותר מפגינים נושאים כלי נשק. בעיר א-דיואניה, שנמצאת כ-160 ק"מ מדרום לבירה, נהרגו בשעות הערב שני שוטרים ושני מפגינים. בשעות הבוקר, כוחות הביטחון בבגדאד סיירו בכבישים מרכזיים ובשטחים ציבוריים בבגדאד, אולם קבוצה קטנה של מפגינים הפרה את העוצר שהוטל עד להודעה חדשה בעיר החל משעה 5:00. רשת האיטרנט עדיין מושבתת ברוב חלקי המדינה.

המפגינים מאשימים את הפוליטיקאים והרשויות בשחיתות מושרשת, המונעת לטענתם את שיקום המדינה אחרי שנים של סכסוכים אתניים והמלחמה ההרסנית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). הם דורשים את החלפת הממשלה בראשות עאדיל עבד אל-מהדי השיעי, שהוקמה כפשרה בין פלגים שונים בעקבות הבחירות לפרלמנט בשנה שעברה שהסתיימו ללא הכרעה.

הלילה קרא ראש הממשלה להשבת הסדר ברחבי המדינה. הוא אמר כי אין "פתרון קסם" לבעיות הכרוניות של הממשל ודחק במחוקקים לתמוך בהצעתו לחלק מחדש את התפקידים בקבינט.

גברים נושאים מפגין שנפצע במהלך הפגנה נגד הממשל בבגדאד, עיראק 3 באוקטובר 2019. רויטרס
מאות נפצעו בעימותים. מפגינים נושאים מפגין שנפצע בבגדאד, אתמול/רויטרס

ההפגנות פרצו באופן ספונטני מיד לאחר הדחתו הפתאומית של הגנרל הפופולרי עבד אל-ווהאב א-סאעדי, שעמד בראש היחידה למלחמה בטרור שנאבקה בדאעש. לפי ההערכות, הוא נחשב לעוין למיליציות השיעיות והוחלף בלחץ איראני. חלק מהמפגינים קוראים קריאות נגד איראן, שלה יש השפעה רבה על בגדאד, דרך המיליציות השיעיות המאוגדות תחת כוחות הגיוס העממי, אך הם מנותקים בשלב זה מארגון פוליטי כלשהו.

ההחרפה במצב הובילה את איראן לסגור מעבר גבול מרכזי המשמש עולי רגל שיעים, שאמורים להגיע בהמוניהם לדרום עיראק לרגל החג השיעי ארבעין. כ-20 מיליון מאמינים צפויים לעשות את המסע הרגלי, באירוע הגדול ביותר מסוגו בעולם.

ארגון אמנסטי הבינלאומי קרא לממשלת עיראק לרסן את כוחות הביטחון ולחקור את הרג האזרחים. לין מעלוף, מנהלת המחקר של המזרח התיכון בארגון, אמרה כי "זה מזעזע שכוחות הביטחון העיראקיים מתמודדים עם המפגינים בכזו ברוטאליות ומשתמשים בנשק קטלני ובכוח לא מידתי. זה קריטי שהרשויות יבטיחו חקירה עצמאית, ללא משוא פנים". גם האו"ם דחק בממשלה "להפעיל ריסון מירבי" ולאפשר הפגנות שלוות.

עוד בוואלה!

עם נוכחות איראנית: סוריה ועיראק פתחו מחדש את הגבול ביניהן

לכתבה המלאה
הפגנה כנגד הממשל בבגדד, עיראק 3 באוקטובר 2019. רויטרס
לתושבים נמאס מהמצב. מפגינים בבגדאד, אתמול/רויטרס

המפגינים גם קראו "העם רוצה להפיל את המשטר", בדומה לסיסמה שהושמעה במהפכות "האביב הערבי" ב-2011. כוחות הביטחון השתמשו בירי חי, בגז מדמיע ובתותחי מים כדי לפזר את המפגינים בימים האחרונים. מאז שעות הלילה הוסר העוצר שהוטל בכמה ערים בדרום המדינה. גורמים במשטרה ושירותי הרפואה אמרו כי שבעה מההרוגים, כולל שוטר, היו בעיר נסריה, ועוד ארבעה בעיר אמרה.

עיראק טרם התאוששה מהמלחמה בדאעש, שהתחוללה מ-2014 ועד 2017, ונמשכת על אש קטנה מאז. התשתיות שלה הרוסות בעקבות עשרות שנים של מלחמות אזרחים, כיבוש זר, שתי פלישות אמריקניות, סנקציות של האו"ם ומלחמה נגד שכנותיה. ההפגנות הן האתגר הביטחוני הגדול ביותר על המדינה מאז הניצחון על דאעש, והחשש הוא שהוא ינצל את הכאוס כדי להכות שוב.

בשנה שעברה נרשמו הפגנות זעם דומות, שהחלו בעיר בצרה שבדרום המדינה. כוחות הביטחון נקטו יד קשה, וכ-30 בני אדם נהרגו. גורמי משטרה ורפואה אמרו שבני זוג שהיה מעורב הפגנות נורה למוות בביתו בעיר אתמול בערב. גורמים ביטחוניים אמרו שהם קיבלו איומים ממיליציות הפועלות בעיר.

הפגנה כנגד הממשל בבגדד, עיראק 3 באוקטובר 2019. רויטרס
צמיגים שרופים בהפגנה בבגדאד, אתמול/רויטרס

אזרחים רבים בעיראק חשים שהממשלה נכשלה בשיקום המדינה, שלה יש את מאגרי הנפט הרביעים בגודלם בעולם לפי קרן המטבע הבינלאומית. עם זאת, מרבית מ-40 מיליון אזרחיה חיים בעוני וללא שירותי בריאות וחינוך או אספקת מים וחשמל ראויים.

אתמול כינס אל-מהדי ישיבות חירום לאומית והורה על העוצר בבגדאד. רק נוסעים אל נמל התעופה וממנו, אמבולנסים, חלק מאנשי הממשל ועולי רגל רשאים להסתובב ברחובות. הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי במהלך היום סייר ראש הממשלה במטה המבצעים בבגדאד יחד עם שרי ההגנה והפנים.

(עדכון ראשון: 16:51, 03/10/19)

הפגנות בבגדאד בירת עיראק נגד האבטלה ושחיתות, 2 אוקטובר 2019. רויטרס
המפגינים רוצים בהחלפת הממשלה. המחאה בבגדאד, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully