וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם נוכחות איראנית: סוריה ועיראק פתחו מחדש את הגבול ביניהן

30.9.2019 / 15:42

המעבר באל-בוכמאל ואל-קאים היה סגור למעשה מאז 2011, ושוחרר מידי דאעש בסוף 2017. הוא משמש עורק חשוב בין בגדאד לדמשק, ונחשב כחלק חשוב במסדרון היבשתי ששואפת טהראן לבסס. באזור פועלות המיליציות השיעיות, שהותקפו לאחרונה מהאוויר, לפי החשד בידי ישראל

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

סוריה ועיראק פתחו מחדש היום (שני) את מעבר הגבול באל-בוכמאל ואל-קאים, אחרי שנים ארוכות שבהן שהיה סגור בשל הלחימה באזור. בשבועות האחרונים האזור, שהפך למטרה לישראל בגלל הפעילות האיראנית שבו, הותקף כמה פעמים מהאוויר. באזור הגבול יש נוכחות רבה של המיליציות העיראקיות השיעיות, הנתמכות על ידי איראן, וגורם ביטחוני אמר לרויטרס כי הן ישתתפו באבטחת מעבר הגבול.

חלק מהתקיפות באזור הגבול בתקופה האחרונה יוחסו לישראל, ששומרת על שתיקה, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז לא אחת כי ישראל פועלת נגד ההתבססות של איראן באזור, גם בעיראק. ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי אמר היום לרשת אל-ג'זירה כי חקירות התקיפות האחרונות נגד המיליציות - המוכרות בשם כוחות הגיוס העממי (אל-חשד א-שעבי) - מעלות שישראל אחראית אליהן.

מעבר הגבול בין סוריה לבין עיראק, מהצד הסורי, 30 בספטמבר 2019. רויטרס
עורק כלכלי חשוב בין המדינות. המעבר מהצד הסורי שלו, היום/רויטרס

הדיווחים האחרונים על תקיפה באזור התפרסמו ביום שישי האחרון. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, מערכות ההגנה האוויריות של הכוחות האיראניים באל-בוכמאל ירו לעבר "עצמים בלתי-מזוהים" בשמי האזור, ולא נשמעו קולות פיצוצים.

פרט לתנועת כוחות ממשל וצבא, המעבר היה סגור למעשה מאז 2011, השנה שבה פרצה מלחמת האזרחים בסוריה. פתיחתו מחדש היא סימן נוסף לנרמול היחסים בין עיראק לבין סוריה, והיא מהווה הישג לאיראן, בעלת בריתן של השתיים. המעבר, שיהיה פתוח לסחורות ולתיירים, חיוני עבור שאיפותיה של טהראן לבסס מסדרון יבשתי מטהראן ועד ביירות. התפתחות זו מדאיגה את ישראל, שפועלת לסכל את ביסוס הנתיב היבשתי האיראני.

המעבר, שיושב על כביש מרכזי בין דמשק ובגדאד, נכבש בידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ב-2014, ששלט על חלקים נרחבים משטחי שתי המדינות עד שהובס בשנתיים האחרונות. בסוף 2017 נתפס המעבר בידי כוחות הביטחון העיראקיים, במהלך מבצע נרחב בתמיכת הקואליציה הבינלאומית באזור אל-קאים שבמחוז אנבאר. מן הצד השני, כוחות המשטר הסורי כבשו את אל-בוכמאל במקביל, שהייתה גם היא בשליטת דאעש.

עוד בוואלה!

יורש העצר הסעודי: נושאים באחריות לרצח חאשוקג'י, אך לא הוראתי על כך

לכתבה המלאה
שומרים עיראקים מאבטחים את הצד העיראקי במעבר הגבול עם סוריה, 30 בספטמבר 2019. רויטרס
המיליציות השיעיות פועלות באזור. כוחות משמר גבול עיראקי, היום/רויטרס

זה המעבר היחיד בין שתי המדינות, החולקות גבול הררי ומדברי של 600 ק"מ, שנמצא הן בשליטת משטר אסד והן בשליטת ממשלת עיראק. מעבר נוסף אינו פעיל, בעוד שהיתר, בצפון, נשלטים על ידי הכוחות הכורדיים בשתי המדינות, הנהנים ממידה מסוימת של אוטונומיה.

"זהו ניצחון של העם העיראקי והעם הסורי על כל ארגוני הטרור, במיוחד על דאעש", אמר שר הפנים של סוריה, מוחמד חאלד אל-רחמון, במהלך הטקס. ראש רשות הגבולות של עיראק, חאדים אל-איקאבי, אמר כי פתיחת המעבר תמריץ מחדש את שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי השכנות. בגדאד הביעה בחודשים האחרונים את תמיכתה בצירופה מחדש של דמשק לליגה הערבית, שממנה הושעתה בעקבות הדיכוי האלים של משטר אסד.

הנוכחות האיראנית במעבר אסטרטגי זה, שלא רחוק ממנו נמצאות עמדות של כוחות אמריקניים, מגבירה עוד יותר את המתיחות האזורית. המתיחות גברה אחרי שארצות הברית פרשה בשנה שעברה מהסכם הגרעין וחידשה את הסנקציות על טהראן.

(עדכון ראשון: 13:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully