וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוצר בבגדאד, תלמידים הצטרפו להפגנות: "אין שיעורים עד שהמשטר נופל"

לפחות חמישה מפגינים נהרגו בבירת עיראק, עם המשך המחאה נגד הממשלה שהולכת ומתרחבת. מורים הצטרפו לסטודנטים ותלמידים, שהחרימו את הלימודים. המיליציות השיעיות מזהירות מ"נקמה"

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

צבא עיראק הכריז היום (שני) על עוצר לילי בבירה בגדאד, אחרי שסטודנטים ותלמידים הצטרפו להפגנות בדרישה להחלפת הממשלה. היום נהרגו לפחות חמישה מפגינים בעיר, והצבא אמר כי תיאסר תנועת מכוניות ואנשים למשך שש שעות, החל מחצות.

המהלך עורר חשש שכוחות הביטחון רוצים לפזר את ההתקהלויות המרכזיות, כמו בכיכר תחריר, הנמשכות זה ארבעה לילות ברציפות. ההפגנות החלו בתחילת החודש במחאה על האבטלה והשחיתות, ובדומה למקומות אחרים בעולם, התפתחו במהירות לדרישה לשינוי משטר כולל. לפחות 240 בני אדם נהרגו.

הפגנה כנגד הממשל העיראקי בבגדאד 28 באוקטובר 2019. רויטרס
שפיכות הדמים לא עוצרת. המונים בכיכר תחריר, בגדאד/רויטרס

כוחות הביטחון מנסים למנוע מהמפגינים מלהגיע ל"אזור הירוק" תוך שימוש רב בגז מדמיע, שבו שוכנים משרדי הממשלה ושגרירויות, אך בניגוד לשבוע ההפגנות הראשון החודש, הם אפשרו להם להקים אוהלים בכיכר תחריר. אל המפגינים הצטרפו מספר רב של תלמידים, חרף אזהרות משרד החינוך וראש הממשלה.

"אין בית ספר, אין שיעורים, עד שהמשטר נופל", צעקו תלמידים שהחרימו את הלימודים בדיוואניה, שנמצאת במרחק של כ-180 ק"מ מהבירה. איגוד האוניברסיטאות ובתי הספר בעיר הכריז על שביתה בת עשרה ימים, "עד שהמשטר ייפול", כשאלפי תלמידים במדים, ואפילו מורים, הציפו את הרחובות. בעיר קוט, רוב משרדי הממשלה היו סגורים בשל מחסור בכוח אדם.

בבגדאד, המפגינים התאספו בקמפוסים ובכיכר תחריר.

"קוסאי א-שואלי (שר החינוך) אמר לנו לא לצאת לרחובות, אבל אנחנו אומרים: אין מדינה, אין שיעורים!", אמר אחד המפגינים. "כל מה שאנחנו רוצים זה שהממשלה תתפטר מיד. או שהיא תתפטר, הוא שהיא תודח".

עוד בוואלה!

איש הדת שהפך למנהיג ארגון הטרור הרצחני ביותר בעולם

לכתבה המלאה
הפגנה כנגד הממשל העיראקי בבגדאד 28 באוקטובר 2019. רויטרס
השוטרים מונעים מהמפגינים להגיע ל"אזור הירוק". כיכר תחריר/רויטרס

כ-60% מ-40 מיליון אזרחי המדינה הם בני 25 ומטה, כש-25% מהם מובטלים ואחד מכל חמישה אזרחים נמצא מתחת לקו העוני, חרף מרבצי הנפט הגדולים של עיראק, היצואנית השנייה בגודלה בקרטל OPEC. ההפגנות הנוכחיות הן חסרות תקדים בהיסטוריה המודרנית של עיראק, כשחלק מהמפגינים אף מבקרים את המנהיגים הדתיים. אפילו בעיר השיעית הקדושה נג'ף, כמה עשרות אנשי דת צעירים יצאו לרחובות.

המיליציות השיעיות מזהירות מנקמה

במהלך היום הצביע הפרלמנט של עיראק בעד פיזור מועצות המחוזות, ביטול ההטבות לבכירים וזימון ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי לשאלות. הוא הציע שורת רפורמות, כמו העלאת דמי הפנסיות והבטחות למאבק בשחיתות, כשהנשיא ברהאם סלאח ערך דיונים עם האו"ם על רפורמות אלקטורליות ושינויים לחוקה שהתקבלה ב-2005, אולם המפגינים לא מרוצים.

"אנחנו רוצים שהפרלמנט יפוזר, ממשלה זמנית, חוקה מתוקנת ובחירות מוקדמות תחת פיקוח האו"ם", אמר אחד המפגינים בבגדאד לסוכנות הידיעות הצרפתית. "זה מה שהאנשים רוצים. אנחנו לא רוצים פתרון אחר".

לאות סולידריות עם המפגינים, ארבעה מחוקקים התפטרו אתמול בזמן שהגוש הגדול ביותר בפרלמנט, של המטיף השיעי הבכיר מוקדתא א-סדאר, הסיר את תמיכתו בממשלה ופתח בשביתת שבת בפרלמנט מאז יום שבת.

ללא תמיכת הגוש של א-סדאר, התהדק הלחץ על הממשלה בת השנה, מאחר שהוא היה אחד מבין שני הכוחות המרכזיים בפרלמנט שתמכו באל-מהדי. השני הוא גוש "פתח", הזרוע הפוליטית של המיליציות השיעיות, אל-חשד א-שעבי. בגוש הבטיחו להמשיך בתמיכה בממשלה.

כמה ממשרדיהן של המיליציות השיעיות, שחלקן נתמכות על ידי איראן, הוצתו בימים האחרונים בדרום עיראק, ומנהיגיהם הבטיחו "נקמה". א-סדאר הזהיר אותן אתמול: "אל תתמכו במושחתים. אל תדכאו את העם".

הפגנה כנגד הממשל העיראקי בבגדאד 28 באוקטובר 2019. רויטרס
הפגנה כנגד הממשל העיראקי בבגדאד 28 באוקטובר 2019/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully