וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הפגנות הענק: ראש ממשלת לבנון הודיע על התפטרותו

29.10.2019 / 18:23

חרירי הגיש את התפטרותו לנשיא, אחרי שהגיע "למבוי סתום". הוא קרא "להגן על השלום" בצל המחאה המשתקת את המדינה בשבועיים האחרונים. בביירות תקפו תומכי חיזבאללה מפגינים בניסיון לפתוח כביש מרכזי והעלו באש אוהלי מחאה: "נסראללה, אנחנו נענים לקריאתך"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי הודיע היום (שלישי) על התפטרותו. זאת ברקע ההפגנות חסרות התקדים שמתרחשות במדינה זה השבוע השני ברציפות, בדרישה להתפטרות הממשלה על רקע הזעם נגד ההנהגה הפוליטית המואשמת בשחיתות. אחרי התפטרותו של אל-חרירי, המפגינים החלו לשוב למרכז ביירות. "כולם אומר כולם", צעקו המפגינים את סיסמתם נגד ההנהגה הפוליטית במדינה.

אל-חרירי, שהגיש את התפטרותו לנשיא מישל עאון בארמון בביירות, אמר בנאומו ששודר בשידור חי כי הוא הגיע "למבוי סתום". הוא אמר לכל הכוחות הפוליטיים כי "האחריות שלנו היא להגן על לבנון", אחרי עימותים שנרשמו מוקדם יותר בביירות בין תומכי חיזבאללה ומפגינים. הוא קרא "להגן על השלום האזרחי" במדינה בעודו נואם מאחורי תמונתו של אביו רפיק, ראש הממשלה לשעבר שנרצח בביירות ב-2005, מבלי להתייחס לכך ישירות.

ההתפטרות של אל-חרירי רק תחריף את המשבר ותכניס את לבנון לחוסר ודאות. חיזבאללה הנתמך על ידי איראן ותמך בהישארותו בתפקיד עשוי להתחזק, ולהרחיק עוד יותר את מדינות המפרץ הסוניות ואת מדינות המערב שצמצמו את הסיוע הכלכלי הנדיב שהנהגו להעניק לביירות.

"במשך 13 ימים, אזרחי לבנון המתינו להחלטה פוליטית שתעצור את ההידרדרות. ניסיתי, במהלך התקופה הזו, למצוא דרך מוצא, באמצעות הקשבה לקול העם", אמר אל-חרירי. "זה נהיה הכרחי עבורנו לגרום לזעזוע גדול כדי לתקן המשבר. תפקידים באים והולכים, הכבוד והביטחון של המדינה חשובים יותר. אין אף אחד שגדול יותר מלבנון, מי ייתן ואללה יגן על לבנון. יחי העם ויחי לבנון", סיכם הפוליטיקאי הסוני.

---. אתר רשמי
"אין אף אחד שגדול יותר מלבנון". חרירי מודיע על התפטרותו, היום/אתר רשמי

עאון, נוצרי ובעל ברית של חיזבאללה, יכול לקבל את התפטרותו של אל-חרירי ולהתחיל בהתייעצויות על הקמת ממשלה חדשה, או לבקש ממנו לשקול מחדש את החלטתו. הממשלה הנוכחית החלה לתפקד בינואר, אחרי תשעה חודשים.

צרפת, בעל ברית ותיקה של לבנון ושל משפחת אל-חרירי, קראה לכל האזרחים להבטיח את השמירה על אחדותה הלאומית של המדינה. גרמניה הביעה תקווה שההתפטרות של אל-חרירי לא תפגע ביציבות המדינה.

בשנה שעברה הבטיחו בעלות בריתה של לבנון לסייע לה עם 11 מיליארד דולר, בתנאי שהממשלה תצליח להעביר רפורמות שאת רובן היא לא הצליחה ליישם. בנוסף לכך, ארצות הברית הגבירה את הלחץ על המגזר הבנקאי במדינה, בניסיון להחליש את השפעתה של איראן דרך חיזבאללה.

תושבי צידון צופים בנאומו של ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי בו מודיע על התפטרותו 29 באוקטובר 2019. רויטרס
תושבים בעיר צידון צופים בנאומו של אל-חרירי, היום/רויטרס

מוקדם יותר תומכי חיזבאללה ואמל השיעיים התעמתו עם מפגינים במחסום בכביש ראשי בביירות. לפי עדי ראייה, הם הפילו את האוהלים שלהם והעלו אותם באש, ובעקבות זאת התערבה המשטרה. המפגינים צעקו קריאות תמיכה במנהיג חיזבאללה חסן נסראלה וביו"ר הפרלמנט נביה ברי, מנהיג תנועת אמל השיעית.

התקרית החלה כשתומכי הארגונים השיעים עשו את דרכם אל מחנה המחאה של המפגינים שהוקם על "גשר הטבעת" בבירה, בניסיון לאלץ אותם לפתוח את הכביש. עם הגעתם למקום, צעקו תומכי חיזבאללה ואמל "שיעה, שיעה" וקיללו את המפגינים. "בדמנו ובחיינו נקריב את עצמנו למענך, נביה", צעקו תומכיו של יו"ר הפרלמנט. "אנחנו נענים לקריאתך, אנחנו נענים לקריאתך, נסראללה", קראו אנשי חיזבאללה.

כוחות הביטחון לא התערבו תחילה כדי לעצור את התוקפים, שפגעו במקלות במפגינים. לפי עדי ראייה, המפגינים זעקו לעזרה, וכוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את ההמון.

ביום שישי האחרון הזהיר נסראללה, שבתחילת המחאה הביע בה תמיכה, שהיא עלולה להוביל ל"כאוס", וטען להתערבות זרה.

"אנחנו יושבים בבית כבר עשרה ימים בלי עבודה, זה אומר שהכסף שלנו הולך ואוזל", אמר אחמד באלוט, אחד ממתנגדי המפגינים. "יש לנו ילדים בבית ויש בתי ספר שלא נפתחים מתוך הזדהות עם המפגינים. יש לנו את הזכות לפתוח את הכבישים לתנועה, בדיוק כמו שלהם יש את הזכות לחסום אותם".

שוטרים מפרידים בין תומכי חיזבאללה לבין מפגינים, ביירות, לבנון, 29 באוקטובר 2019. רויטרס
שוטרים מפרידים בין תומכי חיזבאללה לבין מפגינים, היום/רויטרס

המפגינים יצאו בתחילה לרחובות בשל מס שתכננה הממשלה להטיל על שיחות ווטסאפ, אולם מאז הם הרחיבו את דרישותים והם רוצים להחליף את השיטה הפוליטית המבוססת על חלוקת תפקידים לפי עדות.

"זהו צעד ראשון לבניית מדינה דמוקרטית ופטריוטית, בדרך להשיג את דרישות ההתקוממות של 17 באוקטובר", אמר טארק היג'אזי, אחד המפגינים, אחרי התפטרות אל-חרירי, כשהתייחס לתאריך שבו החלו ההפגנות בארץ הארזים.

שוטרים מפרידים בין תומכי חיזבאללה לבין מפגינים, ביירות, לבנון, 29 באוקטובר 2019. רויטרס
שוטרים מפרידים בין מפגינים בביירות, היום/רויטרס

המחאה, הגדולה ביותר במדינה מאז זו שהובילה לנסיגת הכוחות הסוריים ב-2005, משתקת את לבנון ומאיימת להחריף את המשבר הכלכלי שלה, החריף ביותר מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990 אחרי 15 שנה. הבנקים נותרו סגורים בעשרת הימים האחרונים והלירה ממשיכה להיחלש. גם בתי ספר, אוניברסיטאות ומשרדי רשויות נותרו סגורים.

בימים הראשונים למשבר העבירה הממשלה חבילת רפורמות כלכליות שנועדה לרצות את המפגינים, אולם הם המשיכו לגדוש את הרחובות בכל מקרה והבהירו כי הם לא יעצרו עד לקיום בחירות מקדימות. ההפגנות התאפיינו בימים הראשונים שלהן בחוסר הזדהות פוליטית, אך בימים האחרונים יצאו לרחובות גם תומכי מפלגות שונות שנקלעו לעימותים עם המפגינים.

(עדכון ראשון: 13:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully