וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא לבנון למפגינים: פתחו את הכבישים, מותר למחות רק בכיכרות

30.10.2019 / 20:08

בהצהרה של הפיקוד העליון נקראו המפגינים להסיר את חסימות הדרכים, שמשתקות את המדינה בשבועיים האחרונים. זאת אחרי התפטרותו של אל-חרירי, שהייתה דרישה מרכזית של המחאה. גורם בלבנון: הוא מוכן לשוב לממשלה חדשה של טכנוקרטים שתיישם את הרפורמות במהירות

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

צבא לבנון קרא היום (רביעי) למפגינים במדינה לפתוח את הכבישים החסומים כדי שהחיים יוכלו לשוב לנורמליות, 13 ימים אחרי תחילת המחאה שמשתקת את המדינה. בהצהרה אמר פיקוד הצבא כי למפגינים יש זכות להפגין בהתאם לחוק, אולם זה תקף "רק לכיכרות הציבוריים".

בשעות הבוקר, פינו הכוחות כביש מרכזי מצפון לביירות אחרי עימותים קצרים עם מפגינים. קבוצה של חיילים ניסו להרים כלי רכב שחסם את הכביש לפני שהוא נסע מהמקום. ב"גשר הטבעת" במרכז הבירה, קצין ביטחון ניסה לשכנע את הקהל לפנות את הדרך לבתי החולים הסמוכים. "אני נשארת כאן", אמרה אישה אחת לרויטרס בזמן שהיא פרסה שמיכות ברחבי הכביש.

הצהרת הצבא מגיעה יממה אחרי שראש הממשלה סעד אל-חרירי הודיע על התפטרותו והגיש אותה לנשיא, כפי שדרשו המפגינים, אך המשבר בארץ הארזים רק מחריף לאור חוסר הוודאות הפוליטית לגבי ההמשך.

נשיא לבנון מישל עאון, נוצרי ובעל ברית של חיזבאללה, יכול לקבל את התפטרותו של אל-חרירי ולהתחיל בהתייעצויות על הקמת ממשלה חדשה, או לבקש ממנו לשקול מחדש את החלטתו. הממשלה הנוכחית החלה לתפקד בינואר, אחרי תשעה חודשים.

שוטרים מפרידים בין תומכי חיזבאללה לבין מפגינים, ביירות, לבנון, 29 באוקטובר 2019. רויטרס
שוטרים מפרידים בין תומכי חיזבאללה למפגינים בביירות, אתמול/רויטרס

המפגינים יצאו בתחילה לרחובות בשל מס שתכננה הממשלה להטיל על שיחות ווטסאפ, אולם מאז הם הרחיבו את דרישותיהם והם רוצים להחליף את השיטה הפוליטית המבוססת על חלוקת תפקידים לפי עדות.

המחאה, הגדולה ביותר במדינה מאז זו שהובילה לנסיגת הכוחות הסוריים ב-2005, משתקת את לבנון ומאיימת להחריף את המשבר הכלכלי שלה, החריף ביותר מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1990 אחרי 15 שנה. הבנקים נותרו סגורים בעשרת הימים האחרונים והלירה ממשיכה להיחלש. גם בתי ספר, אוניברסיטאות ומשרדי רשויות נותרו סגורים.

בשנה שעברה הבטיחו בעלות בריתה של לבנון לסייע לה עם 11 מיליארד דולר, בתנאי שהממשלה תצליח להעביר רפורמות שאת רובן היא לא הצליחה ליישם. בנוסף לכך, ארצות הברית הגבירה את הלחץ על המגזר הבנקאי במדינה, בניסיון להחליש את השפעתה של איראן דרך חיזבאללה.

צרפת, בעל ברית ותיקה של לבנון ושל משפחת אל-חרירי, קראה לכל האזרחים להבטיח את השמירה על אחדותה הלאומית של המדינה. גרמניה הביעה תקווה שההתפטרות של אל-חרירי לא תפגע ביציבות המדינה.

עוד בוואלה!

עתיד לא ידוע: בחיזבאללה חוששים שהתפטרות אל-חרירי תוביל לכאוס

לכתבה המלאה
ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי. AP
הסיוע הבינלאומי לא הגיע. אל-חרירי, אתמול/AP

בימים הראשונים למשבר העבירה הממשלה חבילת רפורמות כלכליות שנועדה לרצות את המפגינים, אולם הם המשיכו לגדוש את הרחובות בכל מקרה והבהירו כי הם לא יעצרו עד לקיום בחירות מקדימות. ההפגנות התאפיינו בימים הראשונים שלהן בחוסר הזדהות פוליטית, אך בימים האחרונים יצאו לרחובות גם תומכי מפלגות שונות שנקלעו לעימותים עם המפגינים.

אתמול תקפו תומכי חיזבאללה ואמל השיעיים מפגינים בכיכר מרכזית בביירות, תוך שהם חמושים במקלות. הם הרסו את מתחם האוהלים שלהם והציתו אותו, עד שכוחות הביטחון התערבו והפרידו בין הנצים. מנהיג אמל, יו"ר הפרלמנט נביה ברי, קרא אתמול להרגעת הרוחות אחרי העימותים.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שביום שישי הזהיר כי המדינה עשויה להידרדר לכאוס ורמז להתערבות זרה בהפגנות, טרם הגיב להתפטרותו של אל-חרירי. נציגים של חיזבאללה היו חברים בממשלה הנוכחית, ונסראללה הבהיר כי הוא מתנגד להתפטרותה.

מראהו הסגור של הבנק המרכזי בבירות בלבנון - ה-30 לאוקטובר 2019. רויטרס
הבנק המרכזי בביירות עדיין סגור, היום/רויטרס

בכיר בממשל הלבנוני אמר כי אל-חרירי מוכן לחזור לתפקידו בממשלה חדשה, בתנאי שתכלול טכנוקרטים ותוכל ליישם במהירות רפורמות כדי למנוע את התמוטטות הכלכלה. ההפגנות נגד הממשלה בשבועיים האחרונים, שככו במידה ניכרת עקב התפטרותו של אל-חרירי,

כמה כבישים ראשיים בלבנון נפתחו היום לתנועה, בעוד שכוחות הביטחון מבקשים להשיב מראית עין של שגרה. הבנקים נותרו סגורים זה היום ה-11, אולם איגוד הבנקים הלבנוניים אמר כי הם יחזרו לפעילות רגילה ויקבלו לקוחות ביום שישי.

הבכיר, שסירב להזדהות, אמר כי כל ממשלה חדשה בהנהגת חרירי, לא צריכה לכלול קבוצה מסוימת של פוליטיקאים בכירים שהיו בממשלת הקואליציה היוצאת, זאת מבלי לנקוב בשמם. הממשלה כללה נציגים בכירים של מרבית המפלגות הלבנוניות, ביניהן שר החוץ ג'בראן בסיל מהתנועה הנוצרית פטריוטית חופשית, שהיווה למפגינים מטרה בולטת. בסיל הנו בעל ברית פוליטי של הקבוצה השיעית הפרו-איראנית וחיזבאללה, שהתנגד להתפרקותה של הממשלה וטרם הגיב על התפטרותו של חרירי, יריבה הוותיק של הקבוצה.

"העם רוצה ממשלה אפקטיבית"

מוקדם יותר ביקש נשיא לבנון מישל עאון מחרירי להמשיך בתפקידו עד להקמתה של ממשלה חדשה, כנדרש על ידי מערכת הממשל של לבנון. אין אלטרנטיבה ברורה לראשות הממשלה מלבד חרירי, תפקיד השמור למוסלמי סוני במערכת הכוחות הסקטוריאלית בלבנון.

חרירי, הפוליטיקאי הסוני המוביל בלבנון, נתפס כמוקד התמיכה המערבית והערבית במדינה, הזקוקה לתמיכה כספית חיצונית על מנת להחיות את הכלכלה שלה ולהעצים את יתרות מטבע החוץ שלה.

מוקדם יותר קרא שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, למנהיגים הפוליטיים בלבנון לסייע בהקמת ממשלה חדשה שתענה על צרכי התושבים, "ההפגנות והביטויים השלווים של אחדות לאומית במהלך 13 הימים האחרונים העבירו מסר ברור. העם הלבנוני רוצה ממשלה יעילה ואפקטיבית, רפורמה כלכלית וסיום השחיתות", אמר פומפאו בהצהרה.

(עדכון ראשון: 08:44)

  • עוד באותו נושא:
  • לבנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully