וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסראללה מזהיר מכאוס; עימותים בין מפגינים לתומכי חיזבאללה

גיא אלסטר, יפעת רוזנברג ורויטרס

25.10.2019 / 17:50

מנהיג חיזבאללה אמר כי המחאה הנמשכת יותר משבוע במדינה "כבר לא עממית", וטען להתערבות זרה: "יש מי שמממן את מה שקורה בכיכרות". הוא הזהיר כי "ואקום במוסדות המדינה יוביל לאנרכיה ביטחונית". לפי עדי ראייה, תומכי ארגונו התעמתו עם מפגינים בבירה

צילום: רויטרס

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הזהיר היום (שישי) מהידרדרות המחאה הנמשכת יותר משבוע בלבנון, שלדבריו עלולה להוביל ל"כאוס", וטען להתערבות זרה. נסראללה אמר בנאום משודר כי "כל פתרון חייב להיות מבוסס על כך שלא יהיה ואקום במוסדות המדינה כי זה מסוכן מאוד. ואקום עלול לביא לקריאה נוכח התנאים האזורים העכשוויים". לדבריו, "תוהו ובוהו יביאו לאנרכיה ביטחונית".

נסראללה הציג את עצמו תחילה כמי שעומד לצד המפגינים, ואמר שהמחאה העממית "מביעה את כאב האנשים" ולא מתייחסת למפלגה כלשהי. לדבריו, ארגונו לא השתתף במחאה כדי לא להעניק לה אופי אחר. "המולדת שלנו נמצאת היום במצב רגיש וצריך לדבר ברוגע ובאחריות", הצהיר נסראללה.

עם זאת, הוא הצהיר כי "המחאה היא כבר לא עממית, אלא משהו שמובילות מפלגות מסוימות וקבוצות שונו. יש מי שמממן את מה שקורה בכיכרות ואני מקווה שמי שמחשיב את עצמו ממנהיגי המחאה יסביר לאנשים מה קורה. האם השגרירויות והאנשים העשירים שממנים את הפעילות הזאת פועלים למען האינטרס של לבנון?".

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נואם ב-25 באוקטובר 2019. צילום מסך
נסראללה נואם, היום/צילום מסך

הוא אמר כי הדרישות שמוצגות היום על ידי המפגינים "אינן דרישות העניים", אלא של גורמים פוליטיים הפועלים כדי להשיג מטרות. "המפגינים רוצים לדעת מי מוביל את המחאה. האם הם רוצים להחליף מושחת במושחת או נכשל בנכשל?", הוסיף נסראללה.

על רקע הדיווחים על עימותים בין תומכי ארגונו למפגינים, קרא נסראללה לתומכיו להתרחק מההפגנות. הוא אמר כי לבנון נחשבת כמטרה מבחינה אזורית ובינלאומית, והביע חשש מהידרדרות למלחמת אחים. הוא הוסיף כי בחיזבאללה לא תומכים בהפלת הממשלה. "לא נקבל את נפילת המשטר ולא נקבל בחירות מוקדמות. אנחנו עובדים בשביל לשמור על המדינה מפני ואקום שיביא לקריסה", הדגיש מנהיג הארגון. לדבריו, "אנחנו רוצים להגן על המדינה ולא על המושחתים. אנחנו מוכנים לתת את הדם והמים שלנו בשביל לשמור על המדינה שלנו".

כמו כן, נסראללה הבטיח שלא יאפשר לממשלה שלא לקיים את הרפורמות שעליהן הכריזה בתגובה להפגנות הנמשכות במדינה. "המחאה גרמה לבכירים בממשלה להתחיל ליישם את הבטחותיהם", טען נסראללה. "היא הוכיחה שהעם הלבנוני עומד וצועק ומרים את קולו. העם הלבנוני השיב את האמון בעצמו והוא יוכל לצאת לרחוב בעתיד".

עוד בוואלה!

בלבנון השסועה, המפגינים מצליחים להתאחד בשנאתם חוצת העדות לממסד

לכתבה המלאה
עימותים בין שוטרים לתומכי חיזבאללה במהלך ההפגנות נגד הממשלה בביירות שבלבנון, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
"לשמור על המדינה מפני קריסה". מפגינים תומכי חיזבאללה בביירות, היום/רויטרס

הוא שיבח את הצעדים שננקטו על ידי הממשלה בתגובה למחאה, המהווים לדבריו הישג. "המחאה כפתה על ממשלת לבנון את אישור תקציב ללא הטלת מיסים וללא גירעון. ההישג שלה בנושא התקציב אינו זניח בכלל", הדגיש מנהיג חיזבאללה. "גם מסמך הרפורמות פורסם בלחץ המחאה. אני לא זוכר בהיסטוריה של שום ממשלה לבנונית שפורסמה כמות כזאת של החלטות".

בנוסף לכך, הוא קרא למפגינים להפסיק עם חסימות הכבישים המתקיימות במסגרת המחאה. "אני קורא למפגינים ליזום את פתיחת הכבישים. אף אחד לא קורא לכם לעזוב את הכיכרות", טען.

מפגינים מניפים את דגל לבנון במהלך הפגנות נגד הממשלה בעיירה הדרוזית חאצביא ב-25 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים מניפים את דגל לבנון בעיירה הדרוזית חאצביא, היום/רויטרס

נאומו של נסראללה, העומד בראש הארגון השיעי וגורם בעל השפעה על ממשלתו של סעד אל-חרירי, נמסר אחרי יותר משבוע שבהם לבנון נותרה משותקת בעקבות ההפגנות נגד המצב הכלכלי. במהלך היום פרצו עימותים בין תומכי חיזבאללה לבין מפגינים בביירות. בנוסף לכך, דווח על עימותים גם בין תומכי חיזבאללה לבין השוטרים בכיכר ריאד א-סלח בבירה.

גם ביום התשיעי להפגנות, מפגינים נופפו בדגלי המדינה וחסמו דרכים, כשחלקם מקימים אוהלים על הכבישים המהירים. בימים האחרונים הם גרמו לשיבושי תנועה ולסגירת בתי ספר ובנקים ברחבי המדינה, אחרי שצעדי החירום שננקטו על ידי הנשיא מישל עאון, כמו גם הצעתו לקיים דיאלוג עם מובילי המחאה, לא סיפקו את המפגינים ברחובות. המחאה רק מחמירה את מצבה הכלכלי של המדינה, שסובלת גם כך מאחד מהחובות הלאומיים הגדולים בעולם.

מפגינים מניפים את דגל לבנון במהלך הפגנות נגד הממשלה בעיירה הדרוזית חאצביא ב-25 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים נגד הממשלה בעיירה הדרוזית חאצביא/רויטרס

אף שבמרבית הזמן נותרו ההפגנות שקטות, עדי ראייה טוענים כי קבוצת אנשים המזוהים עם חיזבאללה התפרצו להפגנה שקטה בבירה ביירות והתערבבו עם המפגינים, עד שהמשטרה נאלצה להתערב. המתפרעים לבשו חולצות שחורות, המזוהות עם הארגון, וצעקו "שמענו את קריאתך, נסראללה". בעקבות התקרית, שוטרים מצוידים במסכות ובאלות הוצבו בכיכר כדי לשמור על הסדר.

(עדכון ראשון: 15:58)

עימותים בין שוטרים לתומכי חיזבאללה במהלך ההפגנות נגד הממשלה בביירות שבלבנון, 25 באוקטובר 2019. רויטרס
"שמענו את קריאתך, נסראללה". עימותים בין מפגינים לכוחות המשטרה בביירות, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully