וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלחץ סולימאני: "איראן התערבה כדי למנוע את הדחת רה"מ עיראק"

1.11.2019 / 7:32

מפקד כוח קודס הגיע לבגדאד על רקע ההפגנות האלימות, ולפי גורמים שונים לחץ על מנהיג המיליציות השיעיות להמשיך ולגבות את ראש הממשלה. טהראן חוששת לאבד את השפעתה על בגדאד, שגדלה משמעותית מאז הפלת סדאם. "ביטחונה של עיראק חשוב עבורנו"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

איראן הגבירה את מאמציה כדי למנוע את התפטרותו של ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי בצל ההפגנות האלימות במדינה - כך אמרו אמש (חמישי) גורמים המקורבים לשני מנהיגי הגושים שעליהם נשענת הממשלה.

המטיף השיעי הפופוליסטי מוקתדא א-סאדר דרש השבוע מראש הממשלה להכריז על בחירות מוקדמות, כדי לעצור את הפגנות הגדולות ביותר במדינה מאז הפלישה של ארצות הברית ב-2003. המפגינים זועמים על המשבר הכלכלי ועל השחיתות השלטונית, ויותר מ-250 איש נהרגו מאז פרוץ המחאה ב-1 באוקטובר.

סאדר הפציר ביריבו הפוליטי המרכזי האדי אל-עאמירי, שעומד בראש הגוש הפוליטי של המיליציות השיעיות, השני בגודלו בפרלמנט, לעזור בסילוקו של אל-מהדי. ואולם, על פי עדויותיהם של חמישה גורמים שהיו מעורים בפרטי פגישה שהתקיימה אתמול בבגדאד, ביקש קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, מאל-עאמירי וממנהיגי המיליציות השיעיות להמשיך ולתמוך באל-מהדי.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ולצדו המטיף העיראקי מוקדתא א-סאדר ומפקד כוח קודס קאסם סולימאני בטקס עשורראא בטהראן, ספטמבר 2019. AP
סולימאני לצד מוקדתא א-סאדר וחמינאי בטהראן, ספטמבר/AP

במהלך 16 השנים שעברו מאז נפילת משטרו של סדאם חוסיין הסוני, גברה השפעתה של איראן השיעית כשחקנית מפתח בפוליטיקה העיראקית, אף יותר מאשר ארצות הברית. בעוד סכסוך המשנה הפוליטי בין שתי המעצמות מתקיים בעיראק, אזרחים מן השורה מאשימים את האליטה הפוליטית במדינה ככזו המשרתת את אחת מבעלות הברית של בגדד, במקום לשים לב יותר לצרכים הכלכליים הבסיסיים של אזרחי המדינה.

למרות עושרה הרב של המדינה בנפט, עיראקים רבים חיים בעוני או סובלים מגישה מוגבלת בלבד למים נקיים, חשמל, שירותי בריאות בסיסיים וחינוך. רבים מהמפגינים הם אנשים צעירים, שיותר מכל רוצים פרנסה. המחאות פרצו לאחר כמעט שנתיים של יציבות בעיראק. הם התפשטו מבגדד לאורך הדרום, המאוכלוס ברובו באזרחים שיעים.

עד השבוע נראה היה שאל-עאמירי, אחד מבעלי הברית המרכזיים של טהראן בעיראק, היה מוכן לתמוך בהדחתו של אל-מהדי. בליל שלישי, פרסם הצהרה שבה הוא מסכים "לעבוד יחד" עם סאדר לאחד שאיש הדת קרא לו לסייע בהדחת ראש הממשלה. אולם, במהלך יום רביעי השתנה מהלך האירועים. מנהיג מיליציה שיעית הנאמן לעאמירי אמר שבפגישה שהתקיימה באותו היום הוסכם שאל-מהדי צריך לקבל זמן כדי להוביל רפורמות להרגעת הרחוב. רבים ממנהיגי המיליציות, המגובות על ידי טהראן ובעלות בריתה בממשלה העיראקית, הביעו חשש שהדחת ראש הממשלה תחליש את כוחם, לפי מקור המעורה בפרטים.

לאחר הפגישה עם סולימאני, עאמירי שינה את גישתו. הוא אמר לסאדר כי סילוקו של עבדול מהדי יגרום ליותר כאוס ויאיים על היציבות, כך לדברי הפוליטיקאי המקורב לסאדר. בתגובה, סאדר הצהיר כי ללא התפטרות תהיה עוד שפיכות דמים וכי הוא לא יעבוד יחד עם עאמירי שוב. "לעולם לא אכנס לשותפות איתך לאחר היום", אמר בהצהרה.

דובריהם של עאמירי ושל סאדר לא הגיבו לפניות בנושא.

עוד בוואלה!

עם צלפים על הגגות: כך דיכאה איראן את ההפגנות בעיראק

לכתבה המלאה
הפגנה בבגדד כנגד הממשל 30 באוקטובר 2019. רויטרס
ההפגנות הולכות וגדלות. המונים בבגדאד, שלשום/רויטרס

גורם ביטחוני איראני אישר כי סולימאני נכח בפגישה שהתקיימה אתמול, אך אמרה שהוא הגיע לשם כדי "לתת עצה". לדברי הגורם, שביקש שלא להזדהות, "ביטחונה (של עיראק) חשוב עבורנו ואנחנו עזרנו להם בעבר. מפקד כוח קודס שלנו נוסע לעיראק ולמדינות אחרות באזור באופן קבוע, במיוחד כשבעלי בריתנו מבקשים את העזרה שלנו".

סוליאמני, שכוחותיו מתאמים את פעילות המיליציות השיעיות בעיראק, בסוריה ובלבנון, הוא אורח קבוע בעיראק. עם זאת, המעורבות הישירה שלו היא הסימן האחרון להשפעה הגוברת של איראן בעיראק וברחבי האזור.

גורמי ביטחון עיראקיים אמרו לרויטרס מוקדם יותר החודש כי המיליציות השיעיות פרסו צלפים בבגדאד כדי לעזור ולדכא את ההפגנות.

אם המשבר בעיראק יחריף עוד יותר, איראן עלולה לאבד את ההשפעה שצברה בהדרגה מאז הפלישה האמריקנית, ההכרחית עבורה לבלימת ההשפעה האמריקנית באזור.

על אף המהלכים מאחורי הקלעים, עתידו של אל-מהדי עדיין לא ברור. הוא נכנס לתפקיד לפני כשנה כמועמד פשרה של אמירי וא-סאדר, אבל המחאה העממית נגד ממשלתו התחזקה בימים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully