וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שהחל לרצות את עונשו: נשיא ברזיל לשעבר שוחרר מהכלא

לולה דה סילבה שהחל לרצות 12 שנות מאסר, שוחרר בעקבות חוק שקובע כי יבוטלו עונשי מאסר למי שהפסיד בערעור הראשון במשפטו. הנשיא לשעבר שהוביל בסקרים בבחירות ב-2018, צפוי לפתוח בקמפיין ברחבי המדינה. "הם ניסו לעצור רעיון ורעיונות לא נעלמים", אמר לתומכיו עם שחרורו

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

בית המשפט הפדרלי בברזיל הורה היום (שישי) לשחרר את הנשיא לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה שהואשם בשחיתות ב-2018 והתחיל לרצות עונש של 12 שנות מאסר. בעקבות הפסיקה, תומכיו ומתנגדיו של דה סילבה מתארגנים להפגין בימים הקרובים, בעוד שהוא הכריז כי ייצא לקמפיין ברחבי המדינה, שיתחיל בעצרת מחר ממפעל מתכת בעיר סאו-פאולו שבדרום.

כשיצא מהכלא, הניף דה סילבה אגרוף באוויר לקול תרועות קהל התומכים שלו, שהניפו דגלים אדומים והחזיקו כרזות "לולה חופשי". "אין לכם מושג מה המשמעות של להיות כאן איתכם", אמר דה סילבה לתומכיו והודה למנהיגי וחברי מפלגת הפועלים שאותה הנהיג. "הם לא עצרו בן אדם. הם ניסו לעצור רעיון ורעיונות לא נעלמים", הוסיף.

השופט הפדרלי הורה על השחרור בעקבות החלטה טעונה של בית המשפט העליון בברזיל שביטלה את מאסר החובה למי שהורשע והפסיד בערעור הראשון שלו. בעקבות הקביעה צפויים להשתחרר עשרות אסירים בולטים אחרים בפרשת השחיתות בה לקח חלק גם דה סילבה, שהואשם במתן שוחד.

נשיא ברזיל לשעבר אינסיו לואיז לולה דה סילבה לאחר ששוחרר מהכלא,קוריטיבה ברזיל, 8 בנובמבר 2019. רויטרס
"הם לא עצרו בן אדם". דה סילבה, היום/רויטרס

שחרורו של לולה צפוי לקטב עוד יותר את המדינה, שבחרה בשנה שעברה בנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו, בהצבעה שלדברי לולה ביום שישי "נשדדה" ממפלגת הפועלים, ששלטה במדינה משנת 2002 עד 2016.

פסיקת בית המשפט השפיעה גם על מדדי המניות במדינה הגדולה ביותר באמריקה הדרומית, ושחרורו והצפי כי יחזור לזירה הפוליטית הצליחו להדאיג משקיעים ובעלי הון, כמו גם לאחד גורמי אופוזיציה. זאת, חרף העובדה כי נאסר עליו להתמודד בבחירות הקרובות.

"זה יחזק את מפלגת הפועלים, אך גם את האנטי-לוליזמו ואת התנועה של בולסונארו", אמר לוקאס דה אראגאו, יועץ הסיכונים הפוליטיים של ארקו החזקות בברזיליה. "השאלה הגדולה לשווקים היא האם הוא יוכל לרוץ בשנת 2020, וזה מאוד לא סביר", הוסיף.

המטבע בברזיל ומדד המניות בובספה נפלו ביום שישי בשיעור של 1.8%, בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון, שסלל את הדרך לשחרורו של לולה לאחר הצו הרשמי שהורה על שחרורו.

עוד בוואלה!

התחזיות קרסו: איראן לא נכנעה ללחץ - וישראל צריכה לשקול דרכי פעולה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת ברזיל ז'איר בולסונארו. רויטרס
שחרורו עשוי לחזק את הנשיא. בולסונארו, השבוע/רויטרס

הנשיא לשעבר שכונה לולה, היה אחד מנשיאי ברזיל הפופולריים ביותר אי-פעם בזמן שכיהן במשך שתי קדנציות רצופות, מ-2003 ועד 2011, אך תדמיתו הוכתמה בקרב רבים בעקבות מעורבותו בכמה פרשות שחיתות. הוא דוחה על הסף את האישומים נגדו ואמר כי זהו חלק מהפיכה משפטית.

בשנה שעברה עלה לשלטון ז'איר בולסונארו מהימין הקיצוני, במהפך חד משלטון השמאל שאפיין את המדינה ב-13 מתוך 15 השנים האחרונות. בולסונארו נשבע שלא להעניק חנינה ללולה.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully