וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"כפר המיליארדרים" למוות במשאית: מחיר ההגירה הבלתי חוקית מווייטנאם

8.11.2019 / 22:48

שלוש מהגופות שנמצאו במשאית בבריטניה היו מהכפר דו טיין שבווייטנאם, ממנו היגרו למטרות עבודה. ההגירה מהמדינה נעשית בעידוד הממשלה, דבר המכניס לה כ-16 מיליארד דולר מדי שנה. אולם רבים מהם ינוצלו לעבודות מפוקפקות כמו גידול קנאביס, בתנאי שיצליחו לשרוד את הדרך

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

"כפר המיליארדרים" בווייטנאם לא נשמע כמו מקום שאנשים ירצו לעזוב, אך לפחות שלושה מתוך 39 הקורבנות שנמצאו בתוך משאית קירור בבריטניה בשבוע שעבר, יצאו מהכפר בחיפוש אחר הונם.

מיליארד דונג, המטבע הרשמי בווייטנאם, יסתכם ב-43 אלף דולר. אך בדו-טיין, עיירה כפרית בצפון וייטנאם, הכסף עובר דרך ארוכה, ואפילו אחוזותיהם המפוארות של החקלאים שולמו מכסף שנשלח מבני משפחה העובדים בחו"ל.

"70-80% מהווילות כאן נבנו באמצעות העברות", אמרה נויין ואן-הא, ראש הכפר שבפרובינציית ני-אן. "אם אתה עובד בווייטנאם ומרוויח בדונג, ייקח לך הרבה זמן לבנות בית כזה", אמרה ואן-הא, בעודה מצביעה לעבר וילות מרובות קומות ליד בניין העירייה. בדו-טיין, אפילו הכנסייה המלכותית נבנתה בסגנון הרנסנס, והווילות השכנות נבנו מכסף שנתרם על ידי הקהילה הקתולית.

ביתו של וייטנאמי שהיגר לבריטניה. רויטרס
אפילו אחוזותיהם המפוארות של החקלאים שולמו מכסף שנשלח מבני משפחה העובדים בחו"ל/רויטרס

על פי ההערכות, קורבנות רבים הגיעו מהמחוז. בשנות ה-80, דו-טיין נחשב לאחד הכפרים העניים ביותר במחוז. תושבת אחת, בו טי ניוג בת ה-19, נחשבת על ידי משפחתה כאחד מקורבנות המשאית. היא השאירה אחריה שורת הודעות ואזכורים ברשתות החברתיות שלה, המתעדים את מסעה באירופה, ימים לפני שעלתה על המשאית.

המראה הקשה שהתגלה בשבוע שעבר באזור תעשיה ליד לונדון, אבן שואבת למהגרים מווייטנאם, הסב את תשומת הלב אל תופעת הברחות המהגרים, שהביאו את עניי אסיה, אפריקה והמזרח התיכון אל מסעות מסוכנים במערב. היצע העבודות הנמוך, עידוד הגירה בידי הרשויות, כנופיות מבריחים ואסונות סביבתיים הם חלק מהגורמים המדרבנים תושבים לעזוב את המדינה שבדרום-מזרח אסיה, לעבר עתיד ורוד יותר, לעיתים.

עוד בוואלה!

טורקיה: נשלח את אסירי דאעש בחזרה למולדתם, גם אם אזרחותם בוטלה

לכתבה המלאה
אביה של אחת הקורבנות הווייטנאמיות במשאית המהגרים בבריטניה, 27 באוקטובר 2019. רויטרס
בתו השאירה אחריה שורת הודעות ואזכורים ברשתות החברתיות. אביה של אחת הקורבנות/רויטרס

עם זאת, למרות שעלויות ההגעה לאירופה יכולות להגיע לכדי אלפי דולרים עבור מהגרים המוכנים לשלם על שירות "וי.איי.פי", הם מאמינים כי בעתיד ירוויחו מספיק כסף שיצדיקו את הסיכון. "אנחנו יודעים שתושבים רבים ממחוז זה מתגוררים בבריטניה, אבל אין לנו מושג מהם הם עושים שם כדי להרוויח את כל הכסף הזה שהם שולחים הביתה", אמרה ואן-הא.

מהגרי עבודה שלחו לווייטנאם קרוב ל-16 מיליארד דולר בשנת 2018, פי שניים יותר מעודפי הסחר במדינה באותה התקופה, זאת על פי נתוני הבנק העולמי שהראו כי העברות התשלום עלו ב-130% בעשור האחרון.

ספר בהאנוי, וייטנאם. רויטרס
מאמינים כי בעתיד ירוויחו מספיק כסף שיצדיקו את הסיכון. האנוי, וייטנאם/רויטרס

בפרובינציית ני-אן ובמחוז הא-טיין השכן לו, המדיניות הרשמית תומכת בהגירה חוקית למטרות עבודה. לפי כלי תקשורת במדינה, ני-אן לבדה גורפת כ-255 מיליון דולר מדי שנה מאזרחיה שבחו"ל. "נתוני ההעברה עשויים להיות גבוהים מהדיווחים כיוון שכסף שמועבר בדרכים לא רשמיות כמו מזומן או באמצעות מוצרי צריכה פיזיים, לא נספר", אמר ניוגן טרי הייו, כלכלן מהאנוי ויועץ ממשלתי לשעבר.

כ-70% ממקרי הברחת מהגרים וייטנאמים לבריטניה בין השנים 2009-2016 היו קשורים לניצול כוח עבודה, כאשר המהגרים שודלו לעבודות כמו גידול קנאביס באופן לא חוקי ובמכוני טיפוח. אך רבים מהם מוצאים עבודה חוקית, בין היתר באירופה, ארצות הברית וביפן וטייוואן השכנות. בני-אן, הגובלת בלאוס, התוצר הלאומי לנפש עומד על 1,636 דולר, הרבה מתחת לממוצע הלאומי של וייטנאם, העומד על 2,540 דולר.

"אנשים יוותרו על כל רכושם כדי לעזוב"

"לא היה לי מספיק כסף לנסוע לחו"ל אז הלכתי לסייגון במקום", אמר בוי וואן דייפ, רתך המתגורר בדירה קטנה בדו-טיין. בן דודו, בוי צ'ונג, גר בשכנות אליו בווילה גדולה, עם מספיק שטח לחנות את רכב הב.מ.וו השחור שלו. צ'ונג עזב לבריטניה בשנת 2007, וכשחזר בנה את ביתו והקים עסק למסחר בפלדה.

"נסעתי מווייטנאם לצרפת באופן חוקי, אבל מצרפת לבריטניה לא באופן חוקי - בתוך מכולה של משאית", אמר צ'ונג. "בחרתי לנסוע לבריטניה כי המשכורת מאוד טובה וכל כך הרבה אנשים מהכפר כבר גרו שם". צ'ונג עבד בחברת קנאביס בבריטניה, ובסלון ציפורניים בניהול וייטנאמי, בו לדבריו הרוויח כ-500 ליש"ט (640 דולר) לשבוע.

"הקהילה הווייטנאמית שגרה שם עוזרת למצטרפים חדשים למצוא עבודה", אמר צו'נג. "זו הסיבה שאנשים רבים כאן מוכנים אפילו למכור את אדמתם כדי לגייס מספיק כסף לעזוב". הוא מאמין שעשה טעות גדולה בהחלטה לשוב לווייטנאם. "הפסדתי הרבה כסף מהעסק כאן. אנשים לא סומכים זה על זה. אולי אחזור לבריטניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully