וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדים, נשים וזרים על הכוונת: לקרטלי הסמים במקסיקו נגמרו הכללים

10.11.2019 / 11:51

הטבח בתשעת האמריקנים הגביר את הקריאות למאבק בכנופיות, שכבר לא סופרות את החוקים הלא כתובים נגד פגיעה בנשים, ילדים ואזרחים זרים. "הם לא רואים שום קו אדום, משום שהממשלה לא שרטטה אותו"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הייתה תקופה בה האלימות במקסיקו בזמן מלחמת הסמים בשנים 2006-2012, הדהימה את האמריקנים, אך בקושי נגעה אליהם. עם זאת, הפעם, כמו כל דבר בסכסוך בין הקרטלים המסלמים במדינה, זה גרוע יותר.

הטבח של שלוש הנשים האמריקניות ממשפחת לה ברון ושישה מילדיהן, חלקם תינוקות, במדינת סונורה שבצפון מקסיקו, ניפץ את הסברה הישנה שלפיה קרטלי הסמים נמנעים מלהרוג זרים, נשים וילדים. אך זה לא היה המקרה הראשון, או היחיד.

ילדים נהרגים בתדירות מצמררת, כשנראה שהחוקים הלא כתובים של מלחמות הסמים במקסיקו מתפוגגים. באוגוסט פרצו חמושים לבית בעיר סיודאד חוארז, שבו פועל קרטל חוארז הידוע לשמצה, וירו 123 כדורים, שהרגו נערות בנות 14 ו-13 וילדה בת ארבע, יחד עם גבר נוסף, שככל הנראה היה המטרה המקורית.

ימים ספורים לפני הטבח בסונורה, עצרה המשטרה חשוד בבירת המדינה הרמוסילו, שהחזיק באיש עסקים מניו יורק בתור כופר, במקרה לדוגמה של תקיפת זרים. האיש נחטף ליד טוסון, אריזונה, וכנראה הועבר מעבר לגבול בתא מטען של מכונית.

נזקי מכונית במהלך מתקפה בין כנופיות ברוני סמים במקסיקו. AP
נזקי המכונית של משפחת לה ברון במהלך המתקפה בשבוע שעבר/AP

הרצח המזעזע של תשעת האמריקנים בידי חמושים הוביל את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להציע למקסיקו סיוע במאבק בכנופיות הסמים, זאת בכדי "למגר אותן מעל פני האדמה". נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, סירב להצעה, אך רבים במקסיקו או מחוצה לה תוהים אם הגיע הזמן שלופס אוברדור ישנה את מדיניות ה"חיבוקים ולא קליעים" שלו, הנמנעת מעימותים עם הכנופיות ובמקום זה מתמקדת בטיפול בבעיות חברתיות.

הפרת הכללים הישנים נגד תקיפה והרג של ילדים, משפחות וזרים, כבר אינה בגדר עדיפות - או אפילו דאגה - בעיני העבריינים, לאור המדיניות החלשה של אכיפת החוקבמקסיקו. "מבחינת הפושע, להרוג אדם אחד או להרוג תשעה, זה אותו הדבר", אמר המומחה הביטחוני אלחנדרו הופ. "הם לא רואים סיכון מוגבר בביצוע מעשים אכזריים בצורה קיצונית מסוג זה". עוד אמר הופ כי "הדבר נכון גם לגבי הרג ילדים - הם לא רואים שום קו אדום, והסיבה שהם לא רואים את זה היא שהממשלה לא שרטטה אותו".

עוד בוואלה!

שפכו צבע וגזרו את שיערה: מפגינים תקפו ראשת עיר בבוליביה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בני משפחת לה ברון שחלקם נרצחו במקסיקו/מערכת וואלה!, צילום מסך

האמריקנים התגוררו בקהילות במקסיקו, שנוסדו לפני עשרות שנים על ידי שליח הכנסייה המורמונית. הדיווחים על אודות אימהות המגנות על ילדיהן מפני מטר הכדורים והילדים הפצועים שהלכו שעות בכדי להזעיק עזרה לניצולים, הגבירו את הקריאות המחוץ למדינה למלחמה חדשה על קרטלי הסמים.

המלחמה הצבאית של מקסיקו בקרטלי הסמים החלה בשנת 2006 תחת הנשיא פיליפה קלדרון והמשיכה על ידי יורשו, הנשיא אנריקה פנה נייטו. הנשיא לופס אוברדור דחה את הגישה הזו, ובמקום זה הקים משמר לאומי בטענה שהדרך להילחם בפשיעה האלימה של מקסיקו היא באמצעות תכניות עבודה והזדמנויות לבני נוער. "הכרזנו מלחמה וזה לא עבד", אמר השבוע הנשיא, בהתייחסו לממשלות הקודמות. "זו אינה אופציה".

לופס אוברדור אפילו לא הגיב כשהצבא הושפל על ידי קרטל סינאלואה בחודש שעבר, לאחר שחיילים נאלצו לשחרר את בנו של ברון הסמים חואקין "אל צ'אפו" גוסמן, כדי להימנע משפיכות דמים נוספת לאחר שחמושי הקרטל גברו על אש המשטרה בעיר קוליאקן.

"סוחרי הסמים הכריזו מלחמה על הממשלה"

מומחים סבורים כי המסר שקיבלו הקרטלים הוא שהם יכולים להתמודד ולעמוד מול הרשויות. לאחר העימות בקוליאקן, גורם בכיר בעיר הגבול נוגאלס שבסונורה, דיווח כי המשטרה עצרה קרון של חמושים, שאמרו להם לסגת או שהם "יעשו להם את מה שהם עשו בקוליקאן".

התובע לשעבר במחלקה למלחמה בסמים, סמואל גונזלס, אמר כי "במוקדם או במאוחר, הממשלה תצטרך להתאים את האסטרטגיה שלה". גונזלס אמר כי זה לא שהממשלה תצטרך להכריז מלחמה על קרטלי הסמים, אלא שסוחרי הסמים הכריזו מלחמה על הממשלה, "ובמצב זה הממשלה צריכה להגיב בהגנה עצמית לגיטימית ובכוח פרופורציונאלי".

נזקי מכונית במהלך מתקפה בין כנופיות ברוני סמים במקסיקו. AP
"זו הייתה צריכה להיות הזדמנות עבור הממשלה לשקול מה הם עושים". נזקי המכונית של משפחת לה ברון שהותקפה במקסיקו/AP

באפריל פרצו חמושים למסיבה בעיר החוף מינאטיטלן, והרגו 14 בני אדם, בהם שני פיליפינים. באוגוסט הסתערו חמושים מקרטל חאליסקו על מועדון לילה בעיר קוצאוקלקוס הסמוכה, חסמו את היציאות והציתו אש שהביאה למותם של 28 אנשים שנלכדו בפנים, כולל עשר נשים. מוקדם יותר באותו החודש, תלתה אותה כנופיה 19 גופות מעל גשר, ואת חלקן פיזרה בסמוך בעיר אורואפן.

"זו הייתה צריכה להיות הזדמנות עבור הממשלה לשקול מה הם עושים, אבל הם לא עושים זאת", אמר הופ על הממשלה. "מינאטיטלן לא הצית את זה, קוצ'אקאלקוס לא הצית את זה, אוראפן לא הצית את זה - שום דבר לא מצית את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully