וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליטי ההאקר בורקוב בבג"ץ: "המדינה לא התייחסה לפנייה רוסית רשמית"

בית המשפט דן בעתירה שהגיש ההאקר הרוסי נגד הסגרתו לארה"ב, בעוד המדינה טוענת כי לביטול ההסגרה "ייתכנו השלכות חמורות לשיתוף פעולה עם ישראל באכיפת החוק הפלילי". הנשיאה חיות נזפה בשב"ס על כך שבורקוב נאזק ברגליו: "חצופים. זה בניגוד להוראות שלנו"

צילום: תאגיד כאן 11, עריכה: שאול אדם

עתירת אלכסיי בורקוב נגד הסגרתו לארה"ב - עיקר הכותרות

  • ההאקר הרוסי עתר לבג"ץ נגד ההחלטה להסגירו לארה"ב
  • הנשיאה חיות נזפה בנציגי שב"ס על כך שבורקוב נאזק ברגליו: "חצופים"
  • פרקליטיו טוענים: המדינה לא התייחסה לפנייה רוסית רשמית בעניינו
  • נציג המדינה: הפניות מרוסיה נבחנו ולא נמצא שיש בהן כדי לחסום את ההסגרה
  • המדינה מסרה בתשובתה לעתירה: ביטול ההסגרה יהווה "הפרה התחייבות"
  • בעתירת בורקוב לא נכללו טיעונים הנוגעים לנעמה יששכר, ששחרורה נקשר בהסגרתו

בג"ץ דן היום (חמישי) בעתירתו של ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב נגד ההחלטה להסגירו לארצות הברית. הדיון מתקיים בפני נשיאת העליון אסתר חיות והשופטים יצחק עמית ועופר גרוסקופף. בפתח הדיון נזפה הנשיאה חיות בשב"ס בשל השארתו של בורקוב אזוק ברגליו, וכינתה את נציגי השירות "חצופים". "זה בניגוד להוראות שלנו. אתם ביקשתם אישור ולא קיבלתם. אתם פועלים בניגוד להוראה", אמרה חיות.

עו"ד ודים שוב, הסנגור הציבורי של מחוז ירושלים המייצג את בורקוב, טען כי גם מרשו וגם רוסיה מסכימים לפתרון לפיו במקרה של הסדרה ההאקר ירצה את עונשו "במקום מולדתו". "עוד לא היתה פניה לרשויות ארצות הברית, לא שמענו שהם מסרבים לכך. כולם מבינים שאם אנחנו לא מסגירים אנחנו פוגעים ביחסים גם עם ארצות הברית וגם עם רוסיה. ניתן להגיע להסכמה, להרמוניה. יצא לנו לנהל משא ומתן משותף ולהגיע לפתרונות יצירתיים", אמר עו"ד שוב.

ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב בבית המשפט, 3 בנובמבר 2019. GettyImages
"אי הסגרתו לארה"ב תהא הפרה גלויה של התחייבותה של ישראל". בורקוב/GettyImages

בדיון אמרו סנגוריו של ברוקוב ודים שוב ומיכאל עירוני כי לישראל הוגש מכתב תלונה רשמי מרוסיה על כך שהיא מתעלמת במשך שלוש שנים מבקשת ההסגרה שלה. המכתב, שנשלח בחודש שעבר, הגיע לידיהם בפתח הדיון מנציג השגרירות הרוסית שבא לבית המשפט. "לא התייחסו כלל לבקשות ההסגרה שהוגשו במסגרת האמנה עליה חתומה מדינת ישראל. פשוט התעלמו מהבקשה הרוסית ולא הסבירו להם שום דבר על איפה עומדת בקשת ההסגרה. הגורמים הרשמיים הרוסיים לא קיבלו תשובה כלשהי", טען עו"ד עירוני. עם זאת, בג"ץ סירב לקבל את מכתב התלונה שרצו להגיש עורכי הדין של בורקוב.

לאחר דיון במעמד צד אחד, השיב נציג המדינה לטענות עורכי הדין על התעלמות מבקשות רוסיה, וטען: "פניות בעניינו של העותר שהועברו לרשויות המוסמכות בישראל על ידי גורמים בפדרציה הרוסית נבחנו ונענו לגופן ולא נמצא כדי שיש בהם לחסום את הסגרתו לארצות הברית".

לדבריו, השר שקל את מכלול השיקולים ובסופו של דבר נמצא כי "מרגע שנקבע שהעותר בר הסגרה לארה"ב ולאחר שנמצא שהבקשה המאריקנית שהוגשה והעתירה מבוססות היטב. מרגע שזה המצב ואין שיקולים יוצאי דופן נמצא שיש להורות על הסגרת העותר לארהב. ההחלטה תואמת את פסיקת בית המשפט. והתייחסני להצעה חלופית לפיה בית המשפט יחייב את ישראל לפנות לממשל האמריקני בבקשה להעבירו לריצוי מאסר ברוסיה אמרנו שאין פה עילה לחייב את המדינה לעשות כן".

בתשובת המדינה לעתירה נכתב כי "לדעת גורמי המקצוע, הימנעות מהסגרתו של אלכסיי בורקוב לארצות הברית, לאחר פסק הדין שמצא כי בקשת ההסגרה מבוססת היטב, תהא הפרה גלויה ובוטה של התחייבות ישראל כלפי ארצות הברית... ולהפרה זו יתכנו השלכות רוחב חמורות באשר לנכונותה של ארצות הברית לשתף פעולה עם ישראל באכיפת החוק הפלילי".

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות בדיון על עתירה בעניין הסגרת ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב, העליון 7 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
נזפה בנציגי שב"ס. הנשיאה חיות בבית המשפט, היום/ראובן קסטרו

בתשובת המדינה שהוגשה אתמול נכתב כי הטענות שהעלה בורקוב בעתירה הן אותן טענות שהעלה בערעור על הכרזתו כבר בהסגרה לארצות הברית ואין סיבה שבית המשפט העליון ידון בהן שוב. עוד נכתב כי החלטתו של שר המשפטים אמיר אוחנה לחתום על צו ההסגרה, שהתקבלה על דעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, היא תוצר של עבודת מטה סדורה ומקיפה שהוביל המטה לביטחון לאומי, ולבית המשפט אין הצדקה להתערב בה.

העתירה הוגשה לאחר שבשבוע שעבר חתם השר אוחנה על הצו שמורה על הסגרתו של בורקוב לארצות הברית, שם הוא מבוקש בגין פשעי סייבר. עוד לפני כן, בחודש אוגוסט, קבע בית המשפט העליון כי אין מניעה להסגיר את בורקוב לידי האמריקנים, וזאת חרף העובדה שגם רוסיה ביקשה להסגיר אותו לידיה.

בעתירה שהגיש בורקוב, באמצעות עורכי הדין ואדים שוב ומיכאל עירוני מהסנגוריה הציבורית, לא נכללו טיעונים הנוגעים לנעמה יששכר - הצעירה הישראלית הכלואה ברוסיה, ששחרורה נקשר בהסגרתו. גם משפחתה של יששכר עתרה כדי למנוע את ההסגרה, אולם שלשום הודיעה אמה כי המשפחה ביקשה למחוק את העתירה.

נעמה יששכר עם אמה יפה, עצורה במוסקבה בחשד להברחת סמים. באדיבות המשפחה
"נעמה לא תהיה כלי משחק". נעמה יששכר ואמה יפה/באדיבות המשפחה

"נעמה לא תהיה כלי משחק בידי ההאקר הרוסי ואנשיו", אמרה האם, יפה יששכר. "אני מתפללת לכך שהחלטתי לא תגרום להרעה במצבה של נעמה בכלא הרוסי ונותנת אמון מלא בנשיא ובראש הממשלה שימשיכו לפעול מול נשיא רוסיה על מנת להביא לשחרורה המידי של נעמה".

בבקשה למחיקת העתירה שהגישו עורכי הדין של משפחת יששכר, בעז בן צור, אסנת גולדשמידט-שרייר ונתי שמחוני, נכתב כי "לאחר הגשת העתירה למתן צו על תנאי והבקשה לצו ביניים, חלה התפתחות בדין ודברים בין בני משפחתה של העותרת לבין גורמים מדיניים המעורבים בטיפול בעניינה. בשיחות אלה, הובהר לעותרת כי למדינת ישראל וממשלתה מחוייבות עמוקה לפעול באופן המיטבי להשבתה של העותרת לישראל".

עוד הוסיפו כי "במסגרת מחויבות זו, הבהירו אותם גורמים מדינתיים, כי מדינת ישראל פועלת בעניינה של העותרת, באמצעות מהלכים שונים אשר לא ננקטים דרך כלל במקרים אחרים בהם אזרחים ישראליים עומדים לדין במדינות זרות, וזאת בשל ייחודיות המקרה ונסיבותיו הקיצוניות".

(עדכון ראשון: 08:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully