וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "הודעת איראן על העשרת אורניום - צעד בכיוון הלא נכון"

6.11.2019 / 7:28

בהודעה שפרסמה מחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי וושינגטון "תומכת במאמצי הסוכנות לאנרגיה אטומית לעקוב אחר המתרחש באיראן". בתחילת השבוע הודיע נשיא איראן רוחאני כי טהראן תחדש את העשרת האורניום במתקן בפורדו כחלק מצמצום מחויבותה להסכם הגרעין

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ארצות הברית תקפה הלילה (רביעי) את כוונותיה של איראן להגביר את רמת העשרת האורניום כחלק מצעדי הנסיגה מהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות. בהודעה מטעם מחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי מדובר ב"צעד גדול בכיוון הלא נכון". ההודעה נמסרה לאחר שטהראן הודיעה כי תתחיל להזרים גז אורניום לצנטריפוגות בכור הגרעיני בפרודו. "אנו תומכים לחלוטין במאמצי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לעקוב אחר המתרחש באיראן", נכתב בהודעה.

נשיא איראן חסן רוחאני הכריז ביום שלישי כי טהראן תחדש את העשרת האורניום במתקן בפורדו, כחלק המשך צמצום המחויבויות של איראן להסכם הגרעין בעקבות הסנקציות האמריקניות עליה. איראן נתונה לסנקציות אמריקניות כואבות מאז החליט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין בשנה שעברה. בתגובה, צמצמה הרפובליקה האסלאמית את מחויבויותיה להסכם שנחתם עם המעצמות ב-2015. היא מאשימה את יתר המדינות החתומות בכך שהן לא פיצו אותה על הסנקציות האמריקניות, והיא הזהירה שהיא תנקוט צעדים נוספים במהלך החודש הקרוב.

לקריאה נוספת:
איראן: אנחנו מייצרים 5 ק"ג של אורניום מועשר מדי יום
חמינאי שב על איסור השיחות עם ארה"ב: "הייתה תמיד עוינת לאיראן"
40 שנה להשתלטות על בני הערובה האמריקנים באיראן

נשיא איראן חסן רוחאני במסיבת עיתונים בטהרן , 14 באוקטובר 2019. AP
טען כי כל הצעדים שנקטה טהראן הם הפיכים. נשיא איראן רוחאני/AP

רוחאני הוסיף כי כל הצעדים שנקטה טהראן הם הפיכים, וכי איראן תעמוד בהתחייבויותיה להסכם כשיתר המדינות - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - יעשו זאת. ביום שני חלפו 60 הימים שהקציבה איראן למדינות אירופה כדי לפצות אותה על הסנקציות האמריקניות, שפגעו קשות בכלכלתה.

במסגרת הצעדים שנקטה איראן עד כה, היא הגבירה פי יותר מעשרה את קצב ייצור האורניום שלה ופיתחה לדבריה צנטריפוגות מתקדמות. ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי, אמר אתמול כי טהראן מייצרת חמישה ק"ג של אורניום מועשר מדי יום, בהשוואה ל-450 גרם בלבד לפני חודשיים.

עד כה הציגה איראן ארבעה סבבים של צעדי נגד לסנקציות האמריקניות. ב-1 ביולי היא הודיעה כי מאגר האורניום המועשר שלה גדל מעבר לרף 300 הק"ג שקבע ההסכם, ושבוע לאחר מכן היא הכריזה כי חצתה את רמת העשרת האורניום של 3.67% כפי שהתחייבה בהסכם. רמת ההעשרה הנוכחית של איראן היא 4.5%, הרבה מתחת ל-90% הנדרשים לפיתוח נשק גרעיני. לפני הסכם הגרעין, רמת ההעשרה הייתה 20%. ב-7 בספטמבר היא החלה להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות כדי להגביר את קצב העשרת האורניום.

עוד בוואלה!

רוחאני הכריז על צעדים נוספים לצמצום המחויבויות להסכם הגרעין

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מעניק אות הוקרה איש צבא בטקס בבית הלבן בוושינגטון, 31 באוקטובר 2019. רויטרס
טראמפ/רויטרס

ממשל טראמפ סבור כי הלחץ הכלכלי ייאלץ את איראן לפתוח במשא ומתן על הסכם חדש, שיכלול גם את תכנית הטילים והמעורבות שלה בסכסוכים במזרח התיכון, אולם חמינאי אוסר על קיום שיחות עם וושינגטון. ביום ראשון הוא חזר על האיסור הזה ואמר כי מאמציו של נשיא צרפת עמנואל מקרון לתווך בין איראן לארצות הברית הם "נאיביים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully