וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני הכריז על צעדים נוספים לצמצום המחויבויות להסכם הגרעין

5.11.2019 / 13:57

נשיא איראן אמר טהראן תחדש את העשרת האורניום במתקן בפורדו, עם המשך הנסיגה שלה מההסכם שנחתם ב-2015. זאת בעקבות הסנקציות האמריקניות אחרי הפרישה של טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא איראן חסן רוחאני הכריז היום (שלישי) כי טהראן תחדש את העשרת האורניום במתקן בפורדו החל ממחר. זאת במסגרת המשך צמצום המחויבויות של איראן להסכם הגרעין בעקבות הסנקציות האמריקניות עליה. אתמול הודיעה וושינגטון על עיצומים חדשים, שהתמקדו במקורביו של המנהיג העליון עלי חמינאי.

איראן נתונה לסנקציות אמריקניות כואבות מאז החליט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין בשנה שעברה. בתגובה, צמצמה הרפובליקה האסלאמית את מחויבויותיה להסכם שנחתם עם המעצמות ב-2015. היא מאשימה את יתר המדינות החתומות בכך שהן לא פיצו אותה על הסנקציות האמריקניות, והיא הזהירה שהיא תנקוט צעדים נוספים במהלך החודש הקרוב.

רוחאני הוסיף כי כל הצעדים שנקטה טהראן הם הפיכים, וכי איראן תעמוד בהתחייבויותיה להסכם כשיתר המדינות - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - יעשו זאת. אתמול היה היום האחרון מתוך 60 ימים שהקציבה איראן למדינות אירופה כדי לפצות אותה על הסנקציות האמריקניות, שפגעו קשות בכלכלתה.

הקרמלין אמר היום כי מוסקבה מודאגת מהצעדים האחרונים של איראן, ודוברו של הנשיא ולדימיר פוטין אמר כי בקרמלין רוצים להראות את ההסכם נותר על כנו. שר החוץ של צרפת אמר כי הכרזת איראן על צעדיה המתוכננים במתקן בפורדו מהווה הפרה של הסכם הגרעין. הוא הוסיף כי צרפת תמתין לדיווחים מסבא"א על הפעילות הגרעינית באיראן.

נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך מסיבת עיתונאים  בטהרן, איראן 14 בספטמבר 2019. רויטרס
מבהיר שהצעדים הפיכים. רוחאני/רויטרס

במסגרת הצעדים שנקטה איראן עד כה, היא הגבירה פי יותר מעשרה את קצב ייצור האורניום שלה ופיתחה לדבריה צנטריפוגות מתקדמות. ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי, אמר אתמול כי טהראן מייצרת חמישה ק"ג של אורניום מועשר מדי יום, בהשוואה ל-450 גרם בלבד לפני חודשיים.

האיחוד האירופי, מצדו, הזהיר אתמול כי התמיכה שלו בהסכם הגרעין תלויה בקיומו מצדה של טהראן. "אנחנו ממשיכים להפציר באיראן לחזור בה מצעדים כאלו ללא דיחוי ולהימנע מצעדים נוספים שעשויים לערער את הסכם הגרעין", מסרה דוברת מטעמה של שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני. עוד אמרה מוגריני כי על אף שהאיחוד נותר מחויב להסכם, המחויבות תלויה לחלוטין בכך שאיראן תקיים אותו.

איראן הציגה עד עתה ארבעה סבבים של צעדי נגד לסנקציות האמריקניות, כולל זה היום. ב-1 ביולי היא הודיעה כי מאגר האורניום המועשר שלה גדל מעבר לרף 300 הק"ג שקבע ההסכם, ושבוע לאחר מכן היא הכריזה כי חצתה את רמת העשרת האורניום של 3.67% כפי שהתחייבה בהסכם. רמת ההעשרה הנוכחית של איראן היא 4.5%, הרבה מתחת ל-90% הנדרשים לפיתוח נשק גרעיני. לפני הסכם הגרעין, רמת ההעשרה הייתה 20%.

ב-7 בספטמבר היא החלה להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות כדי להגביר את קצב העשרת האורניום.

עוד בוואלה!

40 שנה להשתלטות על בני הערובה האמריקנים באיראן

לכתבה המלאה
דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
המתקן הגרעיני בפורדו/רויטרס

ממשל טראמפ סבור כי הלחץ הכלכלי ייאלץ את איראן לפתוח במשא ומתן על הסכם חדש, שיכלול גם את תכנית הטילים והמעורבות שלה בסכסוכים במזרח התיכון, אולם חמינאי אוסר על קיום שיחות עם וושינגטון. ביום ראשון הוא חזר על האיסור הזה ואמר כי מאמציו של נשיא צרפת עמנואל מקרון לתווך בין איראן לארצות הברית הם "נאיביים".

מקרון כשל כשניסה לארגן שיחת טלפון בין טראמפ לרוחאני במהלך עצרת האו"ם בניו יורק בחודש ספטמבר. רוחאני הדגיש כי הוא יסכים לשיחות רק אם ארצות הברית תסיר את כל הסנקציות.

אתמול צוין יום השנה ה-40 להשתלטות על השגרירות האמריקנית בטהראן, ואלפים צעדו בסמוך למתחם וצעקו "מוות לאמריקה". בטלוויזיה הממלכתית נראו המונים מצטופפים ברחובות הסמוכים לשגרירות, שכונתה "קן מרגלים" אחרי המהפכה האסלאמית ב-1979.

ההשתלטות של סטודנטים אסלאמיסטיים על השגרירות התרחשה כמה חודשים אחרי נפילת משטרו של השאה הפרו-אמריקני, ו-52 אזרחים אמריקנים הוחזקו בשבי במשך 444 ימים. מאז הפכו המדינות לאויבות מושבעות.

(עדכון ראשון: 9:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully