וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הודיעה לאו"ם: פורשים רשמית מהסכם האקלים

5.11.2019 / 6:30

פומפאו הודיע על הצעד הרשמי הראשון ליציאה מהסכם פריז, אחרי הבטחת טראמפ לחיזוק תעשיות הנפט והפחם. כך, פולטת גזי החממה הגדולה בהיסטוריה תישאר מחוץ להסכם שנועד להילחם בשינויי האקלים. ארגוני הסביבה מקווים שטראמפ יובס בבחירות ב-2020 - מועד הפרישה הרשמי מההסכם

צילום: רויטרס

ממשל טראמפ הודיע רשמית לאו"ם על פרישתה של ארצות הברית מהסכם פריז - כך מסר אמש (שני) שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. מדובר בצעד הרשמי הראשון בתהליך שנמשך בשנה האחרונה ליציאה מההסכם העולמי שנועד להילחם בשינויי האקלים.

ארצות הברית, פולטת גזי החממה הגדולה ביותר בהיסטוריה, תהפוך למדינה היחידה מחוץ להסכם, בעקבות החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לחזק את תעשיות הנפט, הגז והפחם. "ארצות הברית גאה בשיא שבה היא מחזיקה כמובילה העולמית בהפחתת פליטות הגזים, טיפוח החוסן האקולוגי, פיתוח הכלכלה והבטחת האנרגיה לאזרחינו. המודל שלנו מציאותי ופרגמטי", אמר פומפאו בטוויטר.

מחלקת המדינה שלחה מכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ובכך החלה את הספירה לאחור לתהליך שיושלם יום אחר אחרי הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ב-4 בנובמבר 2020. ארגוני איכות הסביבה אמרו שהם מקווים שטראמפ יובס בבחירות לכהונה חוזרת, על ידי יריב שיצטרף מחדש להסכם האקלים. "הנשיא הבא יצטרך להצטרף מחדש מיד להסכם ולהתחייב למעבר מהיר ונרחב לאנרגיה נקייה, כפי שדורש מצב החירום האקלימי", אמר ג'ון סו, מנהל האנרגיה במרכז לגיוון ביולוגי.

כמה שעות לאחר ההודעה הרשמית, גורם בלשכת נשיא צרפת אמר כי הנשיא עמנואל מקרון ונשיא סין שי ג'ינפינג יחתמו על הסכם המגדיר את הסכם פריז בנושאי האקלים כ"בלתי הפיך". הגורם, שדיבר בעילום שם, אמר כי ההסכם צפוי להיחתם מחר, בתום פגישת השניים בבייג'ינג.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ממריא לקנטאקי מהבית הלבן ב-4 בנובמבר 2019. רויטרס
יצא מההסכם בהבטחה לחזק את תעשיות הנפט והפחם. טראמפ, אתמול/רויטרס

ממשלו של הנשיא הקודם, ברק אובמה, חתם בשנת 2015 על צירוף ארצות הברית להסכם, שמבטיח קיצוץ של 26-28% בפליטת גזי החממה עד לשנת 2030. טראמפ הוביל קמפיין כשהוא מבטיח לבטל זאת, בטענה שההסכם פוגע בכלכלה של ארצות הברית ומתיר למזהמים אחרים כמו סין להגדיל את הפליטות שלהן.

עם זאת, הוא היה מוגבל על ידי האו"ם כך שהיה עליו להמתין עד ל-4 בנובמבר 2019 כדי להגיש רשמית את מסמכי היציאה מההסכם. "מה שלא נעשה הוא להעניש את העם האמריקני בזמן שאנחנו מעשירים מדינות זרות שמזהמות", אמר טראמפ בכנס של תעשיית פצלי גז בפנסילבניה ב-23 באוקטובר.

כל המועמדים הדמוקרטים הבכירים השואפים להביס את טראמפ בשנה הבאה, הבטיחו להצטרף מחדש להסכם פריז אם ינצחו. עם זאת, עדיין קיים חשש שהפרישה מההסכם תותיר חותם. "בעוד שזה משרת את הצרכים הפוליטיים של ממשל טראמפ, נאבד הרבה מהכבוד שיש להשפעתה של ארצות הברית על העולם", אמר אנדרו לייט, עמית בכיר במכון למשאבים עולמיים ויועץ לשעבר לעוזרו של הנשיא אובמה לענייני אקלים. הוא הוסיף שעשוי לחלוף זמן לפני שהקהילה הבינלאומית "תבטח בארצות הברית כבעלת ברית עקבית".

(עדכון ראשון: 4/11, 23:39)

עוד בוואלה!

"זאת רק ההתחלה": מאות אלפים השתתפו בצעדת האקלים במונטריאול

לכתבה המלאה
פעילי מחאת האקלים מפגינים באמצע כיכר טיימס, ניו יורק. רויטרס
פעילים נגד שינויי האקלים בכיכר טיימס בניו יורק, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully