וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש דוחה את טענות נתניהו על הדלפות: "אין מקום לפתוח בחקירה"

4.11.2019 / 17:23

מנדלבליט השיב לפניותיהם של סנגורי נתניהו בנוגע להדלפות חומרים מחקירותיו של ראש הממשלה, והבהיר את השיקולים שבפתיחה בחקירה לאיתור מדליף. "אין בדבר כדי להפחית מהחומרה שהיועץ המשפטי לממשלה רואה בהדלפת חומרי חקירה"

צילום: תאגיד כאן 11, עריכה: עמית שמחה

מנדלבליט משיב לטענות על ההדלפות - עיקרי הדברים:

  • מנדלבליט על הטענות להדלפות: "אין מקום לפתוח בבדיקה"
  • היועמ"ש: "אין בהחלטה כדי לשלול פתיחה בחקירה, יש לבחון כל מקרה"
  • נתניהו: "חבל שהתלונה לא נבדקה כבר כשהוגשה בינואר"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דחה היום (שני) את טענות סנגוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הדלפות חומרים מחקירותיו. במכתב שנשלח לעו"ד יוסי אשכנזי ועמית חדד, מנדלבליט הבהיר את השיקולים השונים שבפתיחה בחקירה לאיתור "מדליף" בביצוע בדיקות פוליגרף, וכתב כי "אין מקום לפתוח בבדיקה או בחקירה של המקרים נושא פניותיכם. מובן כי אין בדבר כדי להפחית מהחומרה שהיועץ המשפטי לממשלה רואה בהדלפת חומרי חקירה".

עוד הוסיף מנדלבליט כי "אין בהחלטה זו כדי לשלול בכל מקרה פתיחה בחקירה בגין הדלפת חומרים, לרבות חומרי חקירה, בהתקיים הנסיבות המצדיקות זאת מהבחינה המשפטית. יש לבחון כל מקרה ומקרה על פי כלל האינטרסים הרלוונטיים ועל פי תוחלת החקירה, ובהתאם לכך לקבל החלטה לגביו".

היועמ"ש אביחי מנדלבליטבטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
"רואה בחומרה הדלפת חומרי חקירה". מנדלבליט/ראובן קסטרו

"אין חולק כי מסירת חומרי חקירה לגורם בלתי מוסמך, היא אסורה, וכי יש לראות אותה בחומרה", הוסיף מנדלבליט. "יש בה כדי לפגוע בזכויות חשודים, בפרטיותם ובכבודם וכן לפגוע בתקינות ובטוהר ההליכים המשפטיים ובאמון הציבור במערכות האכיפה". עם זאת, הוא ציין כי "יש להביא בחשבון, בין היתר, שיקולים הנוגעים לשמירה על חופש העיתונות, חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, שהם מעקרונות הבסיס לקיומו של משטר דמוקרטי".

מנדלבליט אמר כי בדיקות הפוליגרף הן "אמצעי שהשימוש בו מעלה מורכבויות מסוגים שונים, ובכלל זאת בהקשר לפגיעה הכרוכה בו בזכויות יסוד ובהקשר למידת מהימנותו". בנוגע לשאלת זהות מדליפי חומרי החקירה, אמר מנדלבליט כי "ככל שלא קיים חשד קונרקטי מספיק בנוגע למסירת המידע, איתור ה'מדליף' מחייב חקירת רבים שנחשפו לחומרי החקירה או הייתה להם אפשרות להיחשף לחומרי החקירה ותוחלת הצלחת החקירה יורדת".

הוא אף הוסיף כי "הדבר נכון ביתר שאת לפחות לגבי חלק מהפרסומים שצוינו במכתבתם האחרון במאי, ושעניינם בפרסום חומרי חקירה גולמיים, היינו תמלילים והודעת מתוך החקירה, ושפורסמו במועד בו חומרי החקירה כבר היו בידי באי כוח החשודים בתיקים. אין בכך כדי להטיל חלילה דופי באיש, אך מטבע הדברים, לאחר שחומרי החקירה הועברו לסנגורים, בהחלט ייתכן כי הם הועברו לגורמים אחרים, כגון החשודים ומקורביהם שנחשפים בעקבות כך למידע, דבר המקשה מאוד על חקירת האמת".

אוחנה ביקר את הפרקליטות, נתניהו: "אין מערכת חסינה מביקורת"

מטעמו של נתניהו נמסר כי "הקביעה של היועץ שאי אפשר לזהות את מקור ההדלפות מפני שגם הסניגורים מחזיקים בחומר החקירה, מתעלמת מהעובדה שתלונת ראש הממשלה הוגשה כבר בינואר 2019, חודשים רבים לפני שהחומרים בכלל נמסרו לפרקליטיו של ראש הממשלה. חבל שתלונתו של ראש הממשלה לא נבדקה אז".

מכתבו של מנדלבליט מגיע יום אחרי דבריו של נתניהו על הטענות של בכירי מערכת המשפט ל"שיקולים זרים, תפירת תיקים והדלפות פליליות לא חוקיות" בפרקליטות ובמשטרה, בהתייחסות לביקורת שהשמיע שר המשפטים אמיר אוחנה. "אין מערכת חסינה מביקורת. אחד הדברים שמפתיעים זה שכל פעם שהביקורת מושמעת באה התקפדות במקום לשמוע באופן אובייקטיבי ולטפל בזה. צריך להבחין בין השופטים ובתי המשפט לבין הפרקליטות והמשטרה. זה לא נגד שלטון החוק זה בעד שלטון החוק", אמר נתניהו באירוע ידידי ציון במוזיאון ידידי ישראל בירושלים.

במסיבת עיתונאים שכינס בשבוע שעבר, טען השר אוחנה כי הפרקליטות "הופכת את עצמה לשחקן במגרש הפוליטי". אוחנה כינס מסיבת עיתונאים במשרדו שבה טען כי הפרקליטות קובעת סדר היום בהתאם ללו"ז הפוליטי ומדליפה חומרי חקירה לעיתונאים בניגוד לחוק. "לרגעים יש תחושה שהפרקליטות עושה כל מאמץ כדי להצדיק את טענות הרדיפה", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
סנגוריו טענו להדלפות מחקירותיו. נתניהו/ראובן קסטרו

דבריו על שר המשפטים עוררו סערה במערכת המשפט ובקרב פוליטיקאים. בתגובה למסיבת העיתונאים, היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן פרסמו הודעה משותפת, שבה הודיעו כי הם "מצרים על דבריו" של אוחנה. "אנו דוחים את הניסיון להטיל דופי בעבודתם של מי מגורמי המשטרה והפרקליטות ללא כל ביסוס עובדתי".

היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה אף שלחו מכתב תמיכה בתובעים בתיקי נתניהו. מנדלבליט וניצן הוסיפו במכתבם לפרקליטה המלווה את תיקי החקירה נגד ראש הממשלה, ליאת בן ארי, וכן לפרקליטים במחוז כי "יש לשנינו אמון מלא בכם ואנו מודים לכם מעומק הלב על עבודתכם המסורה יומם ולילה לטובת האינטרס הציבורי, שאנו יודעים בוודאות מלאה שהוא האינטרס היחיד העומד נגד עיניכם. יש להתעלם מההתקפות, ההשמצות וההכפשות ולהמשיך ולדבוק בעבודתכם לטובת המדינה".

(עדכון ראשון: 16:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully