וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי משפחת יששכר: ההאקר הרוסי הגיש עתירה לבג"ץ נגד הסגרתו לארה"ב

3.11.2019 / 13:58

לאחר ששר המשפטים אישר את ההסגרה של אלכסיי בורקוב, בג"ץ הורה על עיכובה עד לדיון בעתירות, וקבע כי ההאקר לא יוסגר עד להחלטה. סנגוריו: "הוא מעולם לא ביקר בארה"ב ואין לו זיקה אליה. מבקשים שארה"ב תתחייב שירצה את עונשו ברוסיה, אם יורשע, כתנאי להסגרה"

צילום: יהושע ג'וש בריינר ובר פלג, "הארץ", עריכה: טל רזניק

אלכסיי בורקוב, ההאקר הרוסי שעצור בישראל, הגיש היום (ראשון) עתירה לבג"ץ נגד החלטת שר המשפטים אמיר אוחנה להסגירו לארצות הברית. את העתירה הגישו עורכי הדין ודים שוב ומיכאל עירוני מטעם הסנגוריה הציבורית. זאת, בנוסף לעתירה שהגישה נגד ההחלטה משפחתה של נעמה יששכר. בג"ץ הורה על עיכוב הסגרתו של ההאקר עד לדיון בשתי העתירות ביום חמישי הקרוב, וקבע כי בורקוב לא יוסגר עד להחלטה בעתירה.

"מדובר במקרה הראשון שבו מדינת ישראל צריכה להכריע בין שתי בקשות הסגרה סותרות" אמרו עורכי הדין עירוני ושוב, "שתי ערכאות לא קבעו לאיזה מדינה יש להסגיר את בורקוב וכי השיקול מצוי לפתחו של שר המשפטים. בורקוב, הינו אזרח רוסי ללא עבר פלילי, שמעולם לא ביקר בארצות הברית ואין לו זיקה למדינה זו. לפיכך, אנו סבורים שיש להסגירו לרוסיה. יחד עם זאת, במידה ויוחלט להסגירו לארצות הברית אנו מבקשים שכתנאי להסגרתו ארצות הברית תתחייב שבמידה ויורשע ירצה את העונש ברוסיה, זאת כפי שישראל מבקשת עבור אזרחיה".

אלכסיי בורקוב -11 באוקטובר 2019. צילום מסך
הסגרתו תידחה עד לדיון בעתירות. בורקוב/צילום מסך

ביום חמישי הוגשה עתירתה הדחופה של משפחתה של נעמה יששכר כנגד ההסגרה. עורכי הדין בעז בן צור, אסנת גולדשמידט-שרייר ונתי שמחוני, המייצגים את משפחת הצעירה הישראלית, ביקשו משר המשפטים אמיר אוחנה לשקול את החלופות הקיימות, בהן הסגרה לרוסיה או עיכוב הסגרתו לארצות הברית עד להסדרת שחרורה של יששכר.

עורכי הדין טענו כי "חתימת השר על הצו משמעותה חריצת גורלה של העותרת, המוחזקת כבת ערובה על ידי השלטון הרוסי המבקש למנוע את הליך ההסגרה של אותו אזרח רוסי לארצות הברית". לדבריהם, ההליך המשפטי שהתנהל נגד יששכר ברוסיה "אינו הוגן - לשון המעטה".

"עיכוב ביצוע הסגרה לא יפגע בתכלית הראויה של הליך ההסגרה בעניינו של בורקוב, שהרי אין בעיכובו כדי למנוע את הסגרתו בעתיד", הסבירו. "כל זאת, יאפשר לעותרת, לקרוביה, ואף למדינת ישראל, למצוא כיצד להשיבה אל מדינת ישראל, ולמצער, לאפשר לה הליך משפטי הוגן ברוסיה. החלטתו של שר המשפטים להסגיר את בורקוב לארצות הברית, חרף התוצאה הבלתי צודקת בדבר הפגיעה האנושה הנגרמת לעותרת - היא החלטה לא מידתית, ומכאן, שהיא אינה כדין".

ממשפחת יששכר נמסר כי "אנו מקווים ששופטי בית המשפט העליון המכובד יקשיבו היטב לבקשתה של נעמה המוחזקת כבת ערובה כבר שבעה חודשים, ויסייעו ככל שניתן להוציא אותה באופן בהול מהגיהינום שבו היא נמצאת". יפה, אמה של הצעירה, צפויה לבקר אותה מחר בכלא ברוסיה.

עוד בוואלה!

לאחר ביטול הביקור השבוע: אמה של נעמר יששכר ביקרה אותה בכלא הרוסי

לכתבה המלאה
נעמה יששכר, עצורה במוסקבה בחשד להברחת סמים. באדיבות המשפחה
נעמה יששכר/באדיבות המשפחה

השר אוחנה חתם על על צו ההסגרה בשבוע שעבר, לאחר שבית המשפט המחוזי והעליון אישרו את ההסגרה לארצות הברית, שם הוא מבוקש בחשד לעבירות סייבר. מטעם השר נמסר כי "ההחלטה התקבלה לאחר דיוני עומק רבים שנערכו בשבועות האחרונים עם גורמים שונים, ובהם גורמים מדיניים ומשפטיים".

במשפחת יששכר כינו את ההחלטה "בלתי מוסרית ובלתי אנושית". בני המשפחה טענו כי "רק אתמול אמר השר שזו חובתה של מדינת ישראל לשחרר את נעמה ולצערנו הרב הוא פועל בסתירה להצהרתו. נעמה חפה מפשע ומשמשת כבת ערובה וקלף מיקוח בין מעצמות. הרוסים מחריפים ומקשיחים מדי יום את תנאיה של נעמה ובאחריות מדינת ישראל להוציא אותה מהסיוט שהיא נמצאת בו".

יששכר בת ה-26 נשלחה לשבע שנות מאסר וחצי, לאחר שנעצרה באפריל האחרון במוסקבה בגין אחזקת 9.6 גרם של חשיש שנמצאו בתרמילה, בעת שעצרה בשדה התעופה שרמייטבו בדרך חזרה ארצה מהודו.

שר המשפטים, אמיר אוחנה במהלך נאומו במשרד המשפטים בירושלים 29 באוקטובר 2019. אתר רשמי
החלטה צפויה. שר המשפטים אוחנה/אתר רשמי

החלטתו של השר אוחנה הייתה צפויה, לאור העובדה שבית המשפט העליון כבר אישר את הסגרתו של בורקוב לארצות הברית, לאחר הליך משפטי ארוך. אף שגם שופטי העליון ציינו כי הסמכות הסופית היא של השר, כל החלטה אחרת שלו היתה הפתעה עצומה. משפחתה של יששכר כבר אמרה בעבר כי אם תתקבל החלטה להסגיר את בורקוב לארצות הברית, היא תעתור נגדה לבג"ץ.

במשפחתה של יששכר אמרו בשבועות האחרונים כי לאור העובדה שכעת נכנסה הצעירה הישראלית למעגל השיקולים בנוגע להסגרת בורקוב, מוצדק לשקול את הנושא מחדש. למרות זאת, הסיכויים שבג"ץ יהפוך את החלטת השר, וכן את החלטת העליון שקבע כי ניתן להסגיר את בורקוב לארצות הברית, נראים קלושים.

(עדכון ראשון: 12:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully