וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול איומי נסראללה: יריית הפתיחה בקרב על חופש הפעולה של חיל האוויר

31.10.2019 / 22:35

הבטחות מזכ"ל חיזבאללה לפגוע בכלי טיס של צה"ל הפכו למעשים עם שיגור טיל הנ"מ לעבר מל"ט בשמי לבנון. בצה"ל אותתו לארגון כי חיל האוויר לא יתקפל וימשיך במשימותיו למניעת התעצמותו. עם זאת, מערכת הביטחון נדרשת להיערך לאפשרות שחיזבאללה ינסה לשנות את הכללים

צילום: שי מכלוף, עריכה: שאול אדם, עמית שמחה

במהלך חודש אוגוסט השנה התרחש פיצוץ מסתורי של מחסן בלב ביירות בו היה רכיב רגיש בפרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה. פעילי הארגון השיעי איתרו חלקי רחפנים וטענו כי אחד מהם התפוצץ וגרם לנזק חמור לאותו רכיב. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם למחרת והטיל את האחריות על ישראל. תוך כדי נאומו התחייב לפגוע בכלי הטיס של חיל האוויר שחודרים למרחב הלבנוני מדי יום.

כמעט חודשיים מאז הנאום והיום (חמישי) התקבלה החלטה לשגר טיל נגד מטוסים לעבר מטוס לא מאויש של צה"ל שחג מעל אזור נבטיה בדרום לבנון. בתחילה נטען בכלי תקשורת לבנוניים שהמל"ט הופל, אך לאחר שצה"ל הכחיש זאת קיבל חיזבאללה אחריות והדגיש כי גירש את המל"ט מהמרחב האווירי הלבנוני.

גורמי צבא הכחישו את דברי הארגון וטענו כי המל"ט שפעל מעל שמי לבנון המשיך לבצע את משימותיו ברדיוס של 2-3 ק"מ מאותה נקודה. כך שיגרו בצה"ל מסר לחיזבאללה שחיל האוויר לא מתכוון להתקפל וימשיך במשימותיו.

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נואם ב-25 באוקטובר 2019. צילום מסך
התחייב לפגוע בכלי הטיס של חיל האוויר שחודרים למרחב הלבנוני מדי יום. נסראללה/צילום מסך

המערכה של חיל האוויר על חופש הפעולה שלו עלתה היום מדרגה. לא עוד איומים בעל פה אלא שיגור טיל. פעולה זו מחייבת את החיל לנקוט בגישה מחמירה תוך לקיחה בחשבון של כלל האיומים באזור ולא בהכרח רק של אותו סוג טיל ששוגר. הגישה דורשת הקפדה יתרה על תכנון הטיסה, המצבים המשתנים, מקרים ותגובות והרבה יצירתיות.

ללא קשר לאיומי נסראללה, חיל האוויר לא הופתע משיגור טיל הנ"מ לעבר המל"ט. טילי הכתף המתקדמים שרכש שליט לוב לשעבר מועמר קדאפי ולאחר מותו נבזזו הפכו למוצר הכי חם בקרב ארגוני הטרור בעולם, ובהם חיזבאללה. טייסי חיל האוויר דיווחו בשנים האחרונות על "נעילות מכ"ם" שביצעו פעילי הארגון השיעי כדי להתגרות בהם ונערכו לגיחות בהתאם לכך.

עוד בוואלה!

רקטה שוגרה לעבר עוטף עזה; צה"ל תקף בצפון הרצועה

לכתבה המלאה
מטוסי קרב במטס יום העצמאות, תל אביב, 19 באפריל 2018. ראובן קסטרו
חיל האוויר לא הופתע משיגור טיל הנ"מ לעבר המל"ט. מטוסי קרב של חיל האוויר/ראובן קסטרו

מאז מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006 הגביר חיל האוויר את הפעילות לאיסוף המודיעין מעל שמי לבנון. זאת במטרה לאסוף מודיעין איכותי על פעילות חיזבאללה להקים מערכי לחימה ולשנע טילים ורקטות מסוריה לרחבי לבנון, ומאוחר יותר להרחיב את המאמץ להשגת טילים מדויקים ולבנות רשת מנהרות בגבול ישראל-לבנון. הפרויקטים השונים של הארגון השיעי מחייבים את חיל האוויר לא רק בחשיפה, אלא גם במעקב ברקע השתנות הקרקע והמאמץ של חיזבאללה בסיוע איראן לבצע הונאה והסתרה במסגרת המידור הגבוה.

ממשלת לבנון וחיזבאללה ניסו להפעיל לחץ על הקהילה הבינלאומית ומוסדות האו"ם להפסיק את טיסות חיל האוויר מעל ארץ הארזים. אך בכל פעם שהגבירו את הקצב עמדו בישראל על הרגליים האחוריות וחשפו מידע מודיעיני על פעילות ארגון הטרור כדי לגבות ולחזק את המדיניות הישראלית. בשיחות סגורות עם גורמים באו"ם התמונה הייתה ברורה לכל הצדדים במיוחד על רקע עמדה ניטרלית של כוחות יוניפי"ל בלבנון.

מתחת לאף השלטון בלבנון

במערכת הביטחון מבינים היטב כי ויתור על הטיסות לאיסוף מודיעין מעל שמי לבנון יביא להאצת תהליכי בניין כוח ופרויקטים מסוכנים ביותר שמתכננים איראן וחיזבאללה מתחת לאף של השלטון בלבנון, שנמצא בימים אלו בשלבי התפוררות. בשל כך צה"ל צריך להיערך לא רק לאפשרות שחיזבאללה ינסה להשתמש באמצעי לחימה מתקדמים מאלו שהשתמש בהם עד עכשיו וינסה לשנות את כללי המשחק, אלא גם לתרחיש בו ינסה להסיט את הביקורת הציבורית בלבנון ממנו ומארגונו, שהשתלט על המערכת הפוליטית בשנים האחרונות וינסה לחמם את הגבול הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully