וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר ירי הנ"ט: הפקודה לא יושמה, אז מדוע הרמטכ"ל הקל עם הפיקוד הבכיר?

27.10.2019 / 18:00

תקרית שיגור הטילים לעבר כלי הרכב הצבאי בגבול לבנון הסתיימה בנס, אך בתרחיש אחר הייתה עלולה להסתיים במות חיילים. בתום התחקיר נראה היה כי כוכבי לא ישתוק, אולם בסוף החליט לא לערוף ראשים. יישום פקודות הוא תנאי הכרחי להצלחה, אך מסתמן כי כל אחד יכול להפר אותם

עריכה: אביעד בללי

בתחילת ספטמבר הועברה למפקדים בפיקוד צפון התרעה, לפיה חוליות נ"ט של חיזבאללה בדרום לבנון קיבלו פקודה מהמפקדה בביירות לפגוע בחיילי צה"ל לאורך הגבול. זאת, כתגמול על הרג שני פעילי הארגון השיעי שהתכוונו לבצע פיגוע באמצעות רחפנים ברמת הגולן. הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ואלוף פיקוד צפון אמיר ברעם העבירו למפקדים החלטה ברורה לדילול הכוחות לאורך קו הגבול, תוך סגירת כבישים והקפדה על הפקודות. אולם בניגוד לכך, כלי רכב מסוג "זאב-בולנס" של גדוד תותחנים נע על ציר כשהוא חשוף לירי.

מכאן אפשר לשער מה היה קורה בתרחיש דמיוני, אך אפשרי: חוליית חיזבאללה משגרת לעבר הרכב שני טילים מסוג קורנט והורגת ארבעה חיילים. בתגובה תוקף צה"ל את יעדי הארגון השיעי והורג שלושה מחברי החוליה. חיזבאללה, שמבין כי שוב נהרגו פעיליו, פותח בשיגור רקטות לעבר עורף ישראל ובירי ישיר לעבר מוצבי צה"ל לאורך גבול לבנון. מרגע זה מבינים שני הצדדים כי מדובר בתחילתה של הסלמה, אך קשה לראות איך לא מדרדרים למלחמה כשכל צד לא בהכרח מבין כיצד חושב ופועל יריבו.

במציאות, האירוע הסתיים בנס. אף חייל לא נפגע ולכן צה"ל העדיף להפעיל את נוהל ההונאה, המדמה מצב של פצועים. בכך, העביר מסר זמני לצד השני כי בישראל "שילמו את המחיר" ולא תקף את חוליית המחבלים ששיגרה את הנ"ט, למרות שידע את מיקומה בזמן אמת. הכול כדי לא לדרדר שוב את המצב הביטחוני לאורך הגבול.

חיזבאללה פרסם ברשת "אל מנאר" תיעוד מרגעי התקיפה של מוצב 
אביבים של צה"ל בגבול הצפון. בתקיפה הזו נורו כמה טילי קורנט. אתר רשמי
האירוע הסתיים בנס. תיעוד ירי הקורנט/אתר רשמי

מיד בתום התקרית התחושות היו שכוכבי לא יעבור על האירוע לסדר היום. אולם בשבוע שעבר, היו קצינים בפיקוד הצפון שסברו כי סיכום התחקיר יקל עם הקצונה הבכירה ויסתפק בהערות לרמת הגדוד - וכך היה.

דובר צה"ל מסר היום כי הרמטכ"ל קבע כי "כניסת הרכב הצבאי לציר שנאסר לנסיעה למול השטח הנשלט בנ"ט על ידי האויב היא תקלה מבצעית חמורה". עוד העלה התחקיר כי היו ליקויים בתהליכי הפיקוד והשליטה בגדוד במהלך ההיערכות, וכן כי אישור הנסיעה לרכב הצבאי ניתן על ידי סגן מפקד הגדוד, למרות הנחיות מפקדיו בנושא. בנוסף לכך, העלה התחקיר כי החטיבה המרחבית לא ביצעה בקרה ראויה וכי הפיקוח על התנועה בצירים היה לקוי.

כוכבי החליט לא לערוף ראשים ולא להטיל עונשים משמעותיים, אלא להעיר פיקודית לכמה מפקדים על קבלת החלטות שגויה, כהגדרתו: "להעניק גיבוי למפקדים שפעלו בשטח". בהתאם לכך הוחלט על נזיפה פיקודית למפקד הגדוד ולסגנו על אופן פינוי ואבטחת מחנה אביבים, שלא בוצע על פי הנהלים, וכן על שיחות הבהרה למפקד החטיבה המרחבית וקצינים בגדוד התותחנים. במקרה הזה החליט הרמטכ"ל לסמן את הש.ג ולא את הפיקוד הבכיר.

עוד בוואלה!

חרף הביקורת: הרמטכ"ל הקל בצעדים נגד הפיקוד הבכיר בירי הנ"ט בצפון

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל אביב כוכבי, במהלך פגישת מפקדים 24 באוקטובר 2019. דובר צה"ל
החליט לא לערוף ראשים. כוכבי/דובר צה"ל

אי אפשר שלא להשוות את התחקיר של כוכבי לממצאי התחקיר של שיגור טיל הנ"ט על אוטובוס החיילים בגבעת "חץ שחור" באוגדת עזה. גם אז ירדה פקודה שהבהירה חד משמעית כי יש להרחיק כלי רכב וכל פעילות צבאית מהגדר, אך היא לא יושמה כהלכה בשטח. הפקודה הפשוטה לא הוטמעה בשטח, למרות שקל יותר למנוע מכלי רכב להגיע לציר חשוף לירי נ"ט, מאשר לשגר רקטה או פגז ארטילרי על ידי סוללת תותחנים לעבר יעד במרחב.

סיכום התחקיר מעלה שאלות קשות. כיצד ייתכן שבצה"ל לא מצליחים להטמיע את ההישג הנדרש כשכל הנורות האדומות דולקות? כשמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מאיים בקולו לנקום את הרג שני פעילי הארגון בסוריה? איך מפקדי חטיבות מרחביות או מפקדי אוגדות לא מצליחים להטמיע ולאכוף פקודות? האם התחקיר של פיקוד דרום על גבעת חץ שחור נלמד על ידי פיקוד הצפון? כיצד הוטמע?

יישום פקודות בשטח הם תנאי הכרחי להצלחה בשגרה, בפעילות מבצעית, תחת התרעה ברורה ועל אחת כמה וכמה במצבי מלחמה שונים. אולם לא ברור למה צריך פקודות אם מסתמן כי כל אחד יכול לשנות אותן.

בעת שהרמטכ"ל מעביר מסרים על שינוי והתאמת צה"ל לאיומים השונים, חשוב קודם לכן לתת דגש לתרבות התחקיר, שימור ידע, תהליכי למידה בין יחידות ובין פיקודים, חשש מאובדן חיי אדם, קבלת החלטות בדרגי השטח ומעבר מפיקוד משימה לפיקוד מטרה - המוגדר כעיקרון מרכזי בצבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully