וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבודה בבנק לשירות בחיזבאללה? החשודה שמעצרה הצית משבר עם ירדן

31.10.2019 / 6:20

האזרחית הירדנית היבה א-לבדי, אחת העצורים שעמאן דורשת את שחרורם, עבדה בבנקים וביקרה ברשות הפלסטינית לעיתים רחוקות. אולם, בשב"כ חושדים שהיא גויסה לחוליה משותפת של חיזבאללה וכוח קודס, למרות הכחשותיה. מאז היא פתחה בשביתת רעב - ועורכי דינה טוענים שמצבה מידרדר

צילום: מתוך ה-FB של SABI YAFFA, עריכה: עמית שמחה

סניגוריה של היבה א-לבדי, אחת מהאזרחים הירדנים המוחזקים בישראל ושמעצרם הצית משבר דיפלומטי עם עמאן, אומרים כי מצבה הגופני ירוד, וכי הוא הולך ומידרדר מיום ליום. לפני יומיים קרא שר החוץ הירדני לשגריר בתל אביב לשוב לעמאן, בגלל המעצר שלה ושל האזרח הירדני הנוסף עבד א-רחמן מרעי. כמה דקות לאחר מכן הודיע שר החוץ כי ירדן מחזיקה באדם שחצה את הגבול מכיוון ישראל.

אתמול (רביעי) א-לבדי שוב פונתה בדחיפות לבית החולים בני ציון בחיפה, בפעם השנייה השבוע, ובסך הכל יממה לאחר ששוחררה ממנו שלשום. היא טופלה במיון בית החולים תחת אבטחה כבדה והוחזרה לבית המעצר קישון. בהמשך ביקר אותה בבית המעצר סגן שגריר ירדן, והיום צפוי לבקרה גם ח"כ אחמד טיבי.

לטענת עורכי הדין, היא הוחזרה שלשום ואתמול מבית החולים בני ציון בחיפה רק בלחץ השב"כ, לאחר שאשפוזה שם בראשית השבוע נודע לפעילי זכויות אדם. קומץ מהם אף עשה שלשום ניסיון לחבור אליה בקומת מחלקה פנימית ב' של בית החולים בה אושפזה, העביר לה בצעקות מסרים של תמיכה ועידוד ושמע אותה מאשרת בקולה כי היא שומעת אותם.

היבה אל-לבדי, האזרחית הירדנית שעצורה בישראל מאז אוגוסט. אתר רשמי
א-לבדי עם דגל חיזבאללה/אתר רשמי

עו"ד רסלאן מחאג'נה, שהגיע אף הוא לבית החולים, המתין במבואה כארבע שעות, ובתומן התבשר טלפונית מקצינת האסירים של קישון כי ביקורו לא יתאפשר בבית החולים. אתמול הוא הגיע לשער בית המעצר, שם שוב עוכב במשך שעות, והפעם בטענה כי היא עוברת בדיקות רפואיות עם שובה למתקן הכליאה. הוא שב על עקבותיו וחזר למשרד באום אל-פחם. בסופו של דבר, מאוחר יותר אמש הצליח בנו, עו"ד חאלד מחאג'נה, לבקר אצל א-לבדי בבית המעצר. השניים ממשיכים להיות מוטרדים ממצבה הגופני, שלדבריהם מידרדר בשל התנאים בהם היא מוחזקת.

אחמד א-לבדי, אביה של היבה, אמר לוואלה! NEWS כי הוא נמנע מלהפנות דרישה לממשלת ישראל בנושא. "מענישים אותה על כלום", אמר. "למעשה הבקשה שלנו היא לממשלה שלנו בירדן, להציל את החיים של הבת שלנו. הבת שלנו נמצאת במצב בריאותי רע מאד וקריטי והטיפול גם בבית החולים אינו כזה טוב. זה עניין רציני ביותר. אנחנו קוראים להציל אותה".

"מה שקרה איתה הוא בלתי יאומן", הוסיף האב. "אין לה שום קשר לשום אדם או ארגון שקשור לפוליטיקה או טרור. בשום אופן לא. אנחנו בהלם מכל הפרשה הזו כי זו הבת שלנו ואני מכיר אותה היטב גם כמישהי ישרה וכנה מאוד". הוא ביקש שמי שיראה אותה, ימסור לה מהמשפחה כי "אלוהים איתך, את חפה מפשע ואנחנו מקווים שתישארי חזקה. אנחנו מקווים גם שתחלימי ובמהרה ושתשובי לבית שלך בירדן בקרוב מאד. תדעי שאמא שלך מתפללת לכך כל היום וכל הלילה".

היבה אל-לבדי, האזרחית הירדנית שנמצאת כבר יותר מחודשיים במעצר מנהלי. אתר רשמי
שובתת רעב ומצבה הגופני ירוד. א-לבדי/אתר רשמי

"צינוק צפוף ללא חלון או פרטיות"

עורכי הדין טוענים כי א-לבדי נמצאת בצינוק בבידוד בבית המעצר, בתא של 2.5 מ"ר על 1.5 מ"ר, עם דרגש בטון ומזרון, כיור מקלחת ושירותים. הם טוענים כי התא הוא ללא חלון, עם ארבעה מצלמות עליה 24/7, ללא פרטיות, גם כשהיא מתקלחת או עושה את צרכיה מעבר לווילון עשוי פלסטיק שקוף. לדבריהם, רק בימים האחרונים ניתנו לה שקיות אשפה שחורות כדי שתיתלה אותן על הווילון השקוף על מנת שגופה לא ייחשף בזמן שהיא במקלחת או עושה את הצרכים. הם טוענים כי היא מושפלת על ידי סוהרים וסוהרות ועל ידי אסירות פליליות המתייחסות אליה כאל "מחבלת".

גורם בטחוני המצוי בתנאי כליאתה של א-לבדי אישר שהיא הועברה ב-26 בספטמבר לבית המעצר קישון, על רקע שביתת הרעב הנחשבת לעבירה משמעתית בפני עצמה. לטענתו, היא מוחזקת באגף הנשים, בתא מפוקח, נקי ומאוורר שבו מקלחת ושירותים פרטיים. הוא מסר כי לידיעתו היא שותה מים ומקבלת תוספות ונמצאת במעקב והשגחה רפואית וקשר קונסולרי. כמו כן, הוא ידע לומר כי סוהרת ביטחון מקפידה על פרטיותה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא הסתירה את ביקוריה במסגד אל-אקצא. א-לבדי בהר הבית/מערכת וואלה!, צילום מסך

היבה א-לבדי ממשיכה לטעון בתוקף כי מדובר במעצר שווא. היא ירדנית בת 32, שמתגוררת בבירה עמאן, שבשגרה מנהלת אורח חיים חילוני. בהכשרתה היא מנהלת חשבונות שעבדה בבנקים שונים הן בירדן והן במדינות המפרץ. א-לבדי בעלת תעודת זהות פלסטינית מאחר שאמה, עקרת בית, היא תושבת השטחים לשעבר. אביה הפנסיונר הוא אזרח ירדן, שאינו בעל תעודת זהות פלסטינית. היא בת אמצעית בין שלושה - מונא בת ה-34 וחאתם בן ה-30.

א-לבדי עצמה נולדה בירדן. לתחומי הרשות הפלסטינית היא הגיעה לעיתים רחוקות, לביקורי משפחה ואירועים משפחתיים, בעיקר אצל קרוביה של אימא שלה, בעיירה יעבד שבאזור ג'נין.

בחודש מאי, היא ביקרה אצל אחותה המתגוררת בביירות ומיד אחר כך ביקרה בישראל, לשבועיים. במהלך הביקור הזה ערכה שני ביקורים במסגד אל-אקצה. היא לא הסתירה זאת, אלא להיפך: היא פרסמה תמונות שלה מהר הבית בדף הפייסבוק שלה, שבינתיים ננעל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגינים לשחרורה של א-לבדי בבית החולים בני ציון/מערכת וואלה!, צילום מסך

החשד: גויסה על ידי חיזבאללה וכוח קודס

הצרות של א-בדי בישראל התחילו כשחצתה עם אמה את מעבר הגבול עם ירדן בגשר אלנבי, ב-20 באוגוסט. היא סיפרה שבאה לביקור של חמישה ימים לחתונת בת דודתה בעיר שכם. עם זאת, בשב"כ חושדים שלא מדובר בביקורים תמימים. הם חושדים שהיא גויסה לחוליה משותפת של חיזבאללה וכוח קודס האיראני, והגיעה לישראל בשליחותם, בין היתר כדי לגייס לו סוכנים נוספים. היא מכחישה את המיוחס לה מכל וכל.

אמה ודודתה הורשו להיכנס לגדה, ואילו היא עוכבה במעבר ונעצרה. מאז, כבר 70 יום, היא עצורה בישראל. מגשר אלנבי היא הועברה למתקן שב"כ בפתח תקווה ובמשך 23 יום נמנע ממנה לראות עורך דין. סניגוריה מספרים על חקירות מאומצות וממושכות בתנאים קשים, בהן הופעל עליה לחץ פיזי ונפשי רב.

הפגנה בקריאה לשחרור היבא א-לבדי, 29 באוקטובר 2019. אתר רשמי
עורכי דינה טוענים שא-לבדי מוחזקת בבידוד. הפגנה לשחרורה מחוץ לבית המעצר קישון, היום/אתר רשמי

לדבריהם, מדובר ב-60 חקירות, מהן לפחות כ-45 על ידי חוקרי שב"כ ואחרות על ידי חוקרי משטרה. היא הועברה בין מתקני כליאה שונים ונחקרה במקומות שונים. הם אומרים כי הושבה על כיסא קטן כשהיא כבולה בידיה מאחור ורגליה כבולות לכיסא במשך שעות, לעיתים מהשעה 09:00 בבוקר ועד 05:00 למחרת היום.

החקירות התמקדו בין היתר בביקוריה בביירות, בדצמבר 2018 יחד עם אמה ואביה, לדבריה לביקור אצל אחותה שאז עוד הייתה סטודנטית שם, וכן במאי 2019 עם חברה, שוב כדי לבקר את האחות שמאז כבר שבה לירדן.

החוקרים רצו לדעת מה עשתה שם ובדיוק עם מי נפגשה. בין היתר היא סיפרה להם כי נפגשה עם העיתונאית זינב זין אלדין, שעובדת ברדיו "אלנור" ושבישראל טוענים כי הוא מסונף לארגון החיזבאללה. היא אמרה להם כי הספיקה להיפגש עם אלדין פעם אחת בלבד לפני שזו אושפזה לצורך טיפול במחלת הסרטן בה לקתה.

מכחישה שנשקפת ממנה סכנה

עוד טענה בפני החוקרים כי לא היה במפגש הזה שום דיבור שיש בו עבירה על החוק, או שהיה בו איזה תכנון עתידי לפגוע בביטחון מדינת ישראל או באזרחיה. היו לה עוד מפגשים עם עיתונאים ובחקירתה נשאלה וענתה גם על מפגשים אלה.

במהלך עשרות החקירות עברו איתה בפרוטרוט גם על מעשיה במהלך ביקוריה ברשות הפלסטינית, והיא נתנה להם הסבר מפורט, עברה איתם גם על הביקור האחרון של חודש מאי, עם מי נפגשה ומה הייתה מטרת המפגשים האלו. היא מכחישה בתוקף כי גייסה אחרים לחיזבאללה, כוח קודס האיראני, חוליה משותפת שלהם או בכלל, וטענה שוב ושוב כי לא עברה על החוק כלל. כמו כן, לטענתה היא ענתה לכל השאלות.

בתום יותר משלושה שבועות של חקירה היא הורשתה לפגוש עורך דין. התיק הועבר לבחינת התביעה הצבאית בשומרון, שקבעה כי אין בתיק ראיות מספיקות כדי להגיש נגדה כתב אישום ולהעמידה לדין. עם זאת, במקום לשחררה או אף לגרשה, החליט מפקד האזור להוציא צו מעצר מנהלי נגדה למשך שישה חודשים. הצו יפקע ב-19 לפברואר 2020.

היבה אל-לבדי, האזרחית הירדנית שנמצאת כבר יותר מחודשיים במעצר מנהלי. אתר רשמי
התביעה הצבאית קבעה כי אין בתיק ראיות מספיקות כדי להגיש כנגדה כתב אישום. א-לבדי/אתר רשמי

כמקובל, אין המפקד נדרש לפרט מה הסכנה הנשקפת ממנה לכאורה, והדיונים בתיק מתנהלים בדלתיים סגורות. על פי המשפט הבינלאומי החל בשטחים, קיים איסור מוחלט על מעצר שרירותי. באגודה לזכויות האזרח אומרים כי בשל הפגיעות הקשות בזכויות אדם הטמונות בשימוש במעצר מנהלי, והסכנה הברורה לניצולו לרעה, הציב המשפט הבינלאומי הגבלות נוקשות על יישומו.

גורם בטחוני ביקש להדגיש כי השימוש שעושה ישראל במעצר מנהלי שמור למקרים חריגים וקיצוניים במיוחד, ורק לתכליות מניעתיות - כלומר, למנוע סכנה חמורה ומיידית לביטחון המדינה - ובשום פנים ואופן אינו סוג של ענישה.

א-לבדי מכחישה באופן גורף ועקבי את המיוחס לה ושנשקפת ממנה סכנה כלשהי. היא פתחה בשביתת הרעב שלה במחאה על המעצר המנהלי, ובשירות בתי הסוהר מיד נקטו נגדה בסנקציה של העברתה מכלא דמון לבית המעצר קישון, שתנאיו קשים יותר. היא שובתת רעב יותר מחודש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חשד למעורבות בעבירות ביטחוניות חמורות". היבה א-לבדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר עורכי הדין שלה ערערו לבית המשפט הצבאי לערעורים על המעצר המנהלי. הם מבקשים לבטלו, או לקצרו ולהורות על שחרור לירדן, או לחילופין להורות כי תוחזר לירדן עם פקיעתו, מבלי שהצבא יבקש להאריך אותו. טרם התקבלה החלטה בעניין, בינתיים כבר הסלימה הפרשה לכלל משבר דיפלומטי בין המדינות, שגם כך היחסים ביניהן מתוחים ורגישים.

בשירות בתי הסוהר בחרו שלא להגיב לטענות על תנאי מעצרה של א-לבדי. משב"כ נמסר לקונית כי "היבה א-לבדי נעצרה בתאריך 20 באוגוסט 2019 במעבר אלנבי לחקירת גורמי הביטחון, לנוכח חשד למעורבותה בעבירות ביטחוניות חמורות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully