וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות עם ירדן: העצירה הירדנית פונתה שוב לבית החולים, והוחזרה למעצר

היבה אל-לבדי השובתת רעב, שירדן דורשת את החזרתה, פונתה פעם נוספת לביה"ח מבית המעצר בקישון שבו היא שוהה, והוחזרה אליו לאחר זמן קצר. גורמים במערכת הביטחון הדגישו שמעצרה, שבא בעקבות חשד לעבירות בטחוניות, לא נעשה לצרכי ענישה. השגריר בת"א הוחזר להתייעצויות

עריכה:שאול אדם

משבר דיפלומטי עם ירדן - עדכונים אחרונים:

  • בירדן דורשים את החזרת שני אזרחיה שנעצרו בחשד לעבירות ביטחוניות
  • אחת מהן, היבה אל-לבדי ששובתת רעב, פונתה פעם נוספת לבית החולים; לאחר זמן קצר הוחזרה למעצר
  • שר החוץ הירדני הודיע על החזרת השגריר בת"א להתייעצויות בעמאן
  • הרשויות בירדן עצרו אזרח ישראל שחשוד בהסתננות בלתי חוקית לשטחי הממלכה

העצירה הירדנית ששובתת רעב, היבה אל-לבדי, פונתה היום (רביעי) פעם נוספת למיון בבית החולים מבית המעצר קישון, שבו היא מוחזקת מתוקף צו מנהלי נגדה, בחשד לעבירות ביטחוניות. זאת, על רקע דרישתה של ירדן להשיב אותה ואת העציר הנוסף המוחזק בישראל, עבד א-רחמן מרעי, והחזרת השגריר בתל אביב להתייעצויות בעמאן. זמן קצר לאחר אשפוזה, היא הוחזרה למעצר.

ביום שלישי, אל-לבדי הוחזרה מבית החולים בני ציון לבית המעצר קישון, לאחר שקיבלה עירוי נוזלים בהסכמתה. סנגורה, עורך הדין רסלאן מחאג'נה, אמר לוואלה! NEWS כי הוא מודאג ששחרורה מבית החולים נעשה ממניעים זרים. "אפילו לא נתנו לי לראות אותה באשפוז. הגעתי לבית החולים והמתנתי אתמול ארבע שעות במבואה עד שבסופו של דבר הודיעה לי קצינת האסירים של קישון כי לא תאפשר לי לבקר אותה שם".

בשב"כ סרבו לפרט מה החשדות נגד אל-לבדי וא-רחמן מרעי, שנעצרו במעבר אלנבי, הנמצא מזרחית ליריחו, בחשד לעבירות ביטחוניות. השניים הועברו לחקירת שב"כ עם מעצרם בחודש אוגוסט האחרון. לאחר שהפעולות בחדרי החקירה לא הצליחו להביא לראיות, פנה הארגון בהתאם לייעוץ המשפטי להליך של מעצר מנהלי.

הבה א-לבדי, אזרחית ירדנית הכלואה בישראל. אתר רשמי
שובתת רעב ופונתה לבית החולים. היבה אל-לבדי/אתר רשמי

שופט עבר על חומרי החקירה ואישר את המעצר המנהלי בכפוף לטענה של השב"כ למסוכנות עתידית. הסנגורים של אל-לבדי טענו כי היא חשודה בפעילות עם חיזבאללה וניסיון לגייס אנשים בשטח. אחרי כחודש של חקירות בהם נשאלה על קשריה עם חיזבאללה, החליט מפקד פיקוד מרכז להוציא לה צו מעצר מנהלי למשך כחצי שנה.

גורמים במערכת הביטחון הדגישו כי המעצר המנהלי לא נועד לצורכי ענישה, וכי הצעד עבר בקרה שיפוטית. א-לבדי, שהכחישה את החשדות נגדה, פתחה בשביתת רעב בעקבות הצו. היום, ח"כ אחמד טיבי צפוי לבקר אותה בבית החולים.

משבר דיפלומטי

שר החוץ הירדני, איימן אל-ספאדי, הודיע אמש על החזרת השגריר כ"צעד ראשון" וכן "לאור אי היענותה של ישראל לדרישותינו המתמשכות זה חודשים" לשחרורם של שני העצירים. כמו כן, הוא כינה את המשך מעצרם "לא חוקי ולא אנושי".

אל-ספאדי הוסיף כי "אנו מטילים על ישראל את האחריות המלאה לחיי אזרחינו ונמשיך לנקוט בכל הצעדים המשפטיים והדיפלומטיים והפוליטיים להבטיח את חזרתם למולדתם בשלום. סיכון חיי תושבינו שמצבם הבריאותי הידרדר עד כדי סכנה הוא צעד לו מתנגדת הממלכה שלוקחת בחשבון את האינטרסים ושלומם של תושביה מעל הכל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בירדן דורשים את השבת אזרחיה העצורים. א-רחמן מרעי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך להחלטת ירדן, אזרח ישראלי נעצר על ידי הרשויות, לאחר שהסתנן בדרך לא חוקית לשטחי הממלכה, דרך הגבול באיזור מוצב ברווז שבבקעת הירדן, מזרחית לישובים הישראלים מחולה ושדמות.
משרד החוץ הירדני הודיע אתמול כי הרשויות הממונות חוקרות אותו לקראת העברתו לידי גורמי אכיפת החוק, זאת כדי לנקוט צעדים משפטיים נגדו. דובר צה"ל אישר את הודעת עמאן.

יו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט הירדני, נדאל א-טעאני, אמר כי ניתן להשתמש בישראלי שנעצר כקלף מיקוח בהחזרת שני האזרחים הירדניים העצורים בישראל. "מבחינה פוליטית לא ניתן להעלות על הדעת רעיון של חילופי שבויים עם הכיבוש (ישראל), אבל אפשר לשמור על הישראלי בירדן כקלף להפעלת לחץ על הכיבוש לשחרור האסירים א-לבדי ומרעי".

מוקדם יותר, השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר בריאיון לרשת ב' כי החלטתה של ירדן היא "צעד מוכר", אך הדגיש כי ישנם חשדות כבדים נגד העצורים בישראל. בנוגע לאסירה הירדנית שפתחה בשביתת רעב, היבה אל-לבדי, הוא טען כי "היא בפיקוח מצבה הבריאותי התקין ומבקרים אותה, כולל דיפלומטים מירדן", ושלל את הטענה על משבר דיפלומטי עם הממלכה. "מציע לא להספיד את היחסים עם ירדן", אמר ארדן. "יש שיתופי פעולה מצוינים איתם".

(עדכון ראשון: 11:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully