וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מעצר שני אזרחיה: ירדן מחזירה את השגריר בישראל להתייעצויות

יואב איתיאל, יפעת רוזנברג ואמיר בוחבוט

30.10.2019 / 0:47

שר החוץ הירדני הודיע על החזרת השגריר בת"א להתייעצויות, לאור "מעצרם הלא חוקי והלא אנושי" של היבה א-לבדי ועבד א-רחמן מרעי בישראל. "ננקוט בכל הצעדים להבטיח את חזרתם למולדתם בשלום", מסר. בעמאן הודיעו שתפסו ישראלי שהסתנן לשטחי הממלכה, וצה"ל אישר את הדיווח

עריכה:שאול אדם

ירדן נגד מעצר אזרחיה - עדכונים אחרונים:

  • בעקבות מעצר שני אזרחיה: ירדן הודיעה על החזרת השגריר בישראל להתייעצויות
  • שר החוץ הירדני: "מטילים על ישראל אחריות מלאה, מדובר בצעד ראשון"
  • ירדן הודיעה על תפיסת אזרח ישראלי שהסתנן בדרך לא חוקית לשטחי הממלכה
  • צה"ל אישר את הדיווח על מעצר הישראלי ומסר כי "נסיבות האירוע בבדיקה"
  • בכיר ירדני על העצור הישראלי: "ניתן להשתמש בו כקלף מיקוח"

ירדן הודיעה היום (שלישי) כי היא מחזירה את השגריר בישראל להתייעצות בעמאן, בעקבות מעצרם של שני האזרחים הירדנים היבה א-לבדי ועבד א-רחמן מרעי. שר החוץ הירדני איימן אל-ספאדי אמר כי החזרת השגריר להתייעצות נעשית כ"צעד ראשון" וכן "לאור אי היענותה של ישראל לדרישותינו המתמשכות זה חודשים" לשחרורם של השניים. כמו כן, הוא כינה את המשך מעצרם כ"לא חוקי ולא אנושי".

אל-ספאדי הוסיף: "אנו מטילים על ישראל את האחריות המלאה לחיי אזרחינו ונמשיך לנקוט בכל הצעדים המשפטיים והדיפלומטיים והפוליטיים להבטיח את חזרתם למולדתם בשלום. סיכון חיי תושבינו שמצבם הבריאותי התדרדר עד כדי סכנה הוא צעד לו מתנגדת הממלכה שלוקחת בחשבון את האינטרסים ושלומם של תושביה מעל הכול".

במקביל להחזרת השגריר, משרד החוץ הירדני הודיע כי הרשויות תפסו אזרח ישראלי שהסתנן בדרך לא חוקית לשטחי הממלכה דרך הגבול באזור הצפוני. עוד נמסר כי הרשויות הממונות חוקרות אותו לקראת העברתו לידי גורמי אכיפת החוק כדי לנקוט צעדים משפטיים נגדו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הממלכה לוקחת בחשבון את האינטרסים ושלומם של תושביה מעל הכול". א-לבדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר צה"ל אישר את הדיווח על מעצר הישראלי ומסר כי "לפני זמן קצר חצה אזרח ישראלי את הגבול משטח ישראל לירדן. האזרח נעצר ומתוחקר כעת על ידי כוחות הביטחון הירדניים. נסיבות האירוע בבדיקה". גם משרד החוץ מסר מוקדם יותר בתגובה לשאלת וואלה! NEWS כי הדיווח על מעצר הישראלי נבדק מול הרשויות בירדן.

יו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט הירדני, נדאל א-טעאני, אמר כי "מבחינה פוליטית לא ניתן להעלות על הדעת רעיון של חילופי שבויים עם הכיבוש (ישראל), אבל אפשר לשמור על הישראלי בירדן כקלף להפעלת לחץ על הכיבוש לשחרור האסירים א-לבדי ומרעי".

עוד אמר כי "דעת הקהל הירדנית והפלסטינית, כולם משוכנעים בצורך להחזיר את א-לבדי ומרעי העצורים מנהלית ללא סיבה, אלא שהכיבוש לא נענה לדרישות". הוא הבהיר כי זימון השגריר הכרחי, "לא רק לנושא העצירים, אלא גם להפעלת לחץ על הכיבוש להחזרת צופר ונהריים, שהממלכה הירדנית הודיעה לכיבוש על השבתם".

א-טעאני המשיך ואמר כי "תהליך השלום עומד על כרעי תרנגולת לאחר שהכיבוש החליט לספח את בקעת הירדן וצפון ים המלח. ירדן עומדת על כך שהשטחים יוחזרו ותסתיים חכירתם מה שמביא לחששות בקרב ממשלת הימין הקיצוני מפני החזרת השטחים - כל אלה מעייפים את ממשלת ירדן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעצר בישראל. עבד א-רחמן מרעי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצעד הירדני נעשה ברקע יחסים צוננים מאוד בין ירושלים ועמאן בחודשים האחרונים, וביתר שאת מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לפני הבחירות כי הוא מתכוון לספח את בקעת הירדן - צעד שעורר זעם רב בממלכה ההאשמית. בסוף השבוע האחרון ישראל וירדן ציינו 25 שנים להסכם השלום בין המדינות, ואולם אף אחד מהצדדים - לא ישראל ולא ירדן - ערכו אירוע רשמי כלשהו לציון המועד כמקובל.

בשנתיים האחרונות דעת הקהל הירדנית והאווירה הציבורית הפוליטית כלפי היחסים עם ישראל הלכו והידרדרו. זאת, בין היתר בעקבות האירועים החוזרים והנשנים של מתיחות בהר הבית, הקיפאון עם הפלסטינים והעיכובים הישראליים בקידום פרויקט תעלת הימים. בשנה שעברה המלך עבדאללה הודיע כי לא יחדש את הנספח להסכם השלום הנוגע לחכירת השטחים החקלאיים בצופר ונהריים שבבקעת הירדן, ובמהלך השנה החולפת ישראל עשתה מאמצים גדולים בניסיון לשכנע אותו שלא לבטל את הנספח.

עם זאת, המגעים לא עלו יפה ובימים הקרובים השטחים צפויים לעבור חזרה לריבונות ירדנית. המל"ל ומשרד החוץ מנהלים מגעים בניסיון להבטיח לחקלאים הישראלים גישה לחלקות והאדמות, למרות העברת השטחים בחזרה לירדן.

שר החוץ הירדני איימן אל-ספאדי בפגישה עם עמיתיו העיראקיים והמצריים בבגדאד ב-4 באוגוסט 2019. AP
שר החוץ הירדני, איימן אל-ספאדי/AP

א-לבדי בת ה-32 נעצרה באוגוסט האחרון במעבר אלנבי, הנמצא מזרחית ליריחו, בחשד לעבירות ביטחוניות. אחרי כחודש של חקירות בהם נשאלה על קשריה עם חיזבאללה, החליט מפקד פיקוד מרכז להוציא לה צו מעצר מנהלי למשך כחצי שנה. א-לבדי, שהכחישה את החשדות נגדה, פתחה בשביתת רעב בעקבות הצו. בשב"כ ציינו כי נעצרה "לנוכח חשד למעורבותה בעבירות ביטחוניות חמורות".

מוקדם יותר היום, א-לבדי הוחזרה לבית המעצר קישון, שם היא מוחזקת מתוקף הצו המנהלי נגדה, לאחר שקיבלה עירוי נוזלים בהסכמתה ושוחררה מבית החולים בני ציון. סנגורה, עורך הדין רסלאן מחאג'נה, אומר לוואלה! NEWS כי הוא מודאג ששחרורה מבית החולים נעשה ממניעים זרים. "אפילו לא נתנו לי לראות אותה באשפוז. הגעתי לבית החולים והמתנתי אתמול ארבע שעות במבואה עד שבסופו של דבר הודיעה לי קצינת האסירים של קישון כי לא תאפשר לי לבקר אותה שם".

תמיכה באזרחית הירדנית היבא אללבדי 28 באוקטובר 2019. אתר רשמי
הפגנה למען שחרורה של אל-לבדי, היום/אתר רשמי

ביום ראשון השבוע, משרד החוץ הירדני אישר כי הוא ממשיך במאמציו הרגישים לשחרר את שני האזרחים הירדנים, א-לבדי ומרעי. השגריר הירדני בישראל ביקש דרך ערוצים דיפלומטיים, בפגישות ובמגעים רשמיים, הדגיש את הצורך לשחררם מידית ולאפשר את חזרתם המהירה לירדן. הוא שב על התנגדותה של ירדן למעצר המנהלי של שניהם והבהיר כי משרד החוץ בארצו נמצא במעקב יומיומי אחר המקרה.

(עדכון ראשון: 22:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully