וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר עם ירדן: "הישראלי עצור כקלף מיקוח לשחרור האסירים"

יפעת רוזנברג, יואב איתיאל ואמיר בוחבוט

30.10.2019 / 6:00

בכיר בפרלמנט בעמאן, נדאל א-טעאני, אמר על מעצר האזרח הישראלי שהסתנן למדינה כי ניתן באמצעותו ללחוץ על ישראל לשחרר את האסירים הירדנים. לדבריו, זימון השגריר הכרחי "לא רק לנושא העצירים, אלא גם להפעלת לחץ להשבת צופר ונהריים". הישראלי מתוחקר על ידי הרשויות בירדן

עריכה:שאול אדם

משבר דיפלומטי עם ירדן - עדכונים אחרונים:

  • ירדן הודיעה על תפיסת אזרח ישראלי שהסתנן בדרך לא חוקית לשטחי הממלכה
  • צה"ל אישר את הדיווח על מעצר הישראלי ומסר כי "נסיבות האירוע בבדיקה"
  • בכיר ירדני על העצור הישראלי: "ניתן להשתמש בו כקלף מיקוח"
  • בעקבות מעצר שני אזרחיה: ירדן הודיעה על החזרת השגריר בישראל להתייעצויות
  • שר החוץ הירדני: "מטילים על ישראל אחריות מלאה, מדובר בצעד ראשון"

יו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט הירדני, נדאל א-טעאני, אמר הלילה (רביעי) כי ניתן להשתמש בישראלי שנעצר אמש בירדן לאחר שהסתנן אליה באופן לא חוקי, כקלף מיקוח בהחזרת שני האזרחים הירדניים העצורים בישראל. "מבחינה פוליטית לא ניתן להעלות על הדעת רעיון של חילופי שבויים עם הכיבוש (ישראל), אבל אפשר לשמור על הישראלי בירדן כקלף להפעלת לחץ על הכיבוש לשחרור האסירים א-לבדי ומרעי".

א-טעני התייחס למעצרם של שני האזרחים הירדנים, היבה א-לבדי ועבד א-רחמן מרעי, וטען כי הם נעצרו ללא סיבה. לדבריו, "דעת הקהל הירדנית והפלסטינית, כולם משוכנעים בצורך להחזיר את א-לבדי ומרעי העצורים מנהלית ללא סיבה, אלא שהכיבוש לא נענה לדרישות". הוא הבהיר כי זימון השגריר הירדני הנו הכרחי "לא רק לנושא העצירים, אלא גם להפעלת לחץ על הכיבוש להחזרת צופר ונהריים, שהממלכה הירדנית הודיעה לכיבוש על השבתם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עצורים ללא סיבה", העצורה הירדנית היבה א-לבדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבכיר הירדני הוסיף כי "תהליך השלום עומד על כרעי תרנגולת לאחר שהכיבוש החליט לספח את בקעת הירדן וצפון ים המלח. ירדן עומדת על כך שהשטחים יוחזרו ותסתיים חכירתם - דבר שמגביר את החששות בקרב ממשלת הימין הקיצוני מפני החזרת השטחים. כל אלה מעייפים את ממשלת ירדן".

אמש הודיע משרד החוץ הירדני כי הרשויות המקומיות תפסו אזרח ישראלי שהסתנן בדרך לא חוקית לשטחי הממלכה, דרך הגבול באזור הצפוני. עוד נמסר כי הרשויות הממונות חוקרות אותו לקראת העברתו לידי גורמי אכיפת החוק, זאת כדי לנקוט צעדים משפטיים נגדו. זמן קצר לאחר מכן אישר דובר צה"ל את הדברים, והודיע כי "האזרח נעצר ומתוחקר כעת על-ידי כוחות הביטחון הירדנים, נסיבות האירוע בבדיקה". בנוסף, השיב משרד החוץ לשאלת וואלה! NEWS ואמר כי הוא בודק את הדיווח מול הרשויות בירדן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הכיבוש לא נענה לדרישותינו". עבד א-רחמן מרעי, האזרח הירדני שנעצר בישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות מעצר שני האזרחים הירדנים, השיבה ירדן את שגרירה בישראל להתייעצות. שר החוץ הירדני, איימן אל-ספאדי, אמר כי החזרת השגריר להתייעצות נעשית כ"צעד ראשון" וכן "לאור אי היענותה של ישראל לדרישותינו המתמשכות זה חודשים" לשחרורם של השניים. כמו כן, הוא כינה את המשך מעצרם כ"לא חוקי ולא אנושי".

אל-ספאדי הוסיף כי "אנו מטילים על ישראל את האחריות המלאה לחיי אזרחינו ונמשיך לנקוט בכל הצעדים המשפטיים והדיפלומטיים והפוליטיים להבטיח את חזרתם למולדתם בשלום. סיכון חיי תושבינו שמצבם הבריאותי התדרדר עד כדי סכנה הוא צעד לו מתנגדת הממלכה שלוקחת בחשבון את האינטרסים ושלומם של תושביה מעל הכל".

יחסים צוננים

התקריות האחרונות מתרחשות על רקע יחסים צוננים מאוד בין ירושלים ועמאן, וביתר שאת מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לפני הבחירות כי הוא מתכוון לספח את בקעת הירדן - צעד שעורר זעם רב בממלכה ההאשמית. בסוף השבוע האחרון ישראל וירדן ציינו 25 שנים להסכם השלום בין המדינות, ואולם אף אחד מהצדדים - לא ישראל ולא ירדן - ערכו אירוע רשמי כלשהו לציון המועד כמקובל.

גם דעת הקהל הירדנית והאווירה הציבורית הפוליטית כלפי היחסים עם ישראל הלכה והידרדרה. זאת, בין היתר בעקבות האירועים החוזרים והנשנים של מתיחות בהר הבית, הקיפאון עם הפלסטינים והעיכובים הישראליים בקידום פרויקט תעלת הימים. בשנה שעברה המלך עבדאללה הודיע כי לא יחדש את הנספח להסכם השלום הנוגע לחכירת השטחים החקלאיים בצופר ונהריים שבבקעת הירדן, ובמהלך השנה החולפת ישראל עשתה מאמצים גדולים בניסיון לשכנע אותו שלא לבטל את הנספח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה מול כלא ג'למה בדרישה לשחרר את האסירים הירדנים. אוקטובר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, המגעים לא עלו יפה ובימים הקרובים השטחים צפויים לעבור חזרה לריבונות ירדנית. המל"ל ומשרד החוץ מנהלים מגעים בניסיון להבטיח לחקלאים הישראלים גישה לחלקות והאדמות, למרות העברת השטחים בחזרה לירדן.

א-לבדי בת ה-32 נעצרה באוגוסט האחרון במעבר אלנבי, הנמצא מזרחית ליריחו, בחשד לעבירות ביטחוניות. אחרי כחודש של חקירות בהם נשאלה על קשריה עם חיזבאללה, החליט מפקד פיקוד מרכז להוציא לה צו מעצר מנהלי למשך כחצי שנה. א-לבדי, שהכחישה את החשדות נגדה, פתחה בשביתת רעב בעקבות הצו. בשב"כ ציינו כי נעצרה "לנוכח חשד למעורבותה בעבירות ביטחוניות חמורות". מרעי נעצר אף הוא באוגוסט האחרון במעבר אלנבי, בעת שעשה דרכו לחתונה משפחתית בגדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully