וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן על החזרת השגריר לירדן: צעד מוכר, שיתופי הפעולה מצוינים

השר לביטחון פנים אמר בריאיון לכאן רשת ב' כי מצבה של האסירה הירדנית השובתת רעב תקין, ושלל את הטענה על משבר דיפלומטי עקב החזרת השגריר בתל אביב להתייעצות. דבריו מגיעים על רקע מעצר האזרח הישראלי על ידי הרשויות בעמאן. "מציע לא להספיד את היחסים עם ירדן"

עריכה:שאול אדם

משבר דיפלומטי עם ירדן - עדכונים אחרונים:

  • בעקבות מעצר שני אזרחיה: ירדן הודיעה על החזרת השגריר בישראל להתייעצויות
  • שר החוץ הירדני: "מטילים על ישראל אחריות מלאה, מדובר בצעד ראשון"
  • ירדן הודיעה על תפיסת אזרח ישראלי שהסתנן בדרך לא חוקית לשטחי הממלכה
  • בכיר ירדני על העצור הישראלי: "ניתן להשתמש בו כקלף מיקוח"
  • ארדן: מצב האסירה תקין, מציע לא להספיד את היחסים עם ירדן

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר הבוקר (רביעי) בריאיון לרשת ב' כי החלטתה של ירדן, להחזיר את השגריר בתל אביב להתייעצויות, בשל מעצר שני אזרחיה היא "צעד מוכר". ען זאת הוא הדגיש כי ישנם חשדות כבדים נגד העצורים בישראל.

בנוגע לאסירה הירדנית שפתחה בשביתת רעב, היבה אל-לבדי, הוא טען כי "היא בפיקוח מצבה הבריאותי התקין ומבקרים אותה, כולל דיפלומטים מירדן", ושלל את הטענה על משבר דיפלומטי עם הממלכה. "מציע לא להספיד את היחסים עם ירדן", אמר ארדן. "יש שיתופי פעולה מצוינים איתם".

בהודעתו מאמש, אמר שר החוץ הירדני, איימן אל-ספאדי, כי החזרת השגריר להתייעצות נעשית כ"צעד ראשון" וכן "לאור אי היענותה של ישראל לדרישותינו המתמשכות זה חודשים" לשחרורם של שני האסירים, היבה אל-לבדי ועבד א-רחמן מרעי. כמו כן, הוא כינה את המשך מעצרם "לא חוקי ולא אנושי".

טקס חנוכת תחנת משטרת טמרה 29 באוקטובר 2019. דוברות משטרת ישראל
"מציע לא להספיד את היחסים עם ירדן". ארדן/דוברות משטרת ישראל

אל-ספאדי הוסיף כי "אנו מטילים על ישראל את האחריות המלאה לחיי אזרחינו ונמשיך לנקוט בכל הצעדים המשפטיים והדיפלומטיים והפוליטיים להבטיח את חזרתם למולדתם בשלום. סיכון חיי תושבינו שמצבם הבריאותי התדרדר עד כדי סכנה הוא צעד לו מתנגדת הממלכה שלוקחת בחשבון את האינטרסים ושלומם של תושביה מעל הכל".

החזרת השגריר מצטרפת למעצרו של אזרח ישראלי על ידי הרשויות בירדן, לאחר שהסתנן בדרך לא חוקית לשטחי הממלכה, דרך הגבול הצפוני. משרד החוץ הירדני הודיע אתמול כי הרשויות הממונות חוקרות אותו לקראת העברתו לידי גורמי אכיפת החוק, זאת כדי לנקוט צעדים משפטיים נגדו. דובר צה"ל אישר את הודעת עמאן.

"קלף מיקוח"

יו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט הירדני, נדאל א-טעאני, אמר כי ניתן להשתמש בישראלי שנעצר כקלף מיקוח בהחזרת שני האזרחים הירדניים העצורים בישראל. "מבחינה פוליטית לא ניתן להעלות על הדעת רעיון של חילופי שבויים עם הכיבוש (ישראל), אבל אפשר לשמור על הישראלי בירדן כקלף להפעלת לחץ על הכיבוש לשחרור האסירים א-לבדי ומרעי".

א-טעני טען כי א-לבדי וא-רחמן מרעי נעצרו ללא סיבה. לדבריו, "דעת הקהל הירדנית והפלסטינית, כולם משוכנעים בצורך להחזיר את א-לבדי ומרעי העצורים מנהלית ללא סיבה, אלא שהכיבוש לא נענה לדרישות". הוא הבהיר כי זימון השגריר הירדני הנו הכרחי "לא רק לנושא העצירים, אלא גם להפעלת לחץ על הכיבוש להחזרת צופר ונהריים, שהממלכה הירדנית הודיעה לכיבוש על השבתם".

הבה א-לבדי, אזרחית ירדנית הכלואה בישראל. אתר רשמי
ארדן טען ש"מצבה תקין". אל-לבדי/אתר רשמי

הבכיר הירדני הוסיף כי "תהליך השלום עומד על כרעי תרנגולת לאחר שהכיבוש החליט לספח את בקעת הירדן וצפון ים המלח. ירדן עומדת על כך שהשטחים יוחזרו ותסתיים חכירתם - דבר שמגביר את החששות בקרב ממשלת הימין הקיצוני מפני החזרת השטחים. כל אלה מעייפים את ממשלת ירדן".

התקריות האחרונות מתרחשות על רקע יחסים צוננים מאוד בין ירושלים ועמאן, וביתר שאת מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לפני הבחירות כי הוא מתכוון לספח את בקעת הירדן - צעד שעורר זעם רב בממלכה ההאשמית. בסוף השבוע האחרון ישראל וירדן ציינו 25 שנים להסכם השלום בין המדינות, ואולם אף אחד מהצדדים - לא ישראל ולא ירדן - ערכו אירוע רשמי כלשהו לציון המועד כמקובל.

גם דעת הקהל הירדנית והאווירה הציבורית הפוליטית כלפי היחסים עם ישראל הלכה והידרדרה. זאת, בין היתר בעקבות האירועים החוזרים והנשנים של מתיחות בהר הבית, הקיפאון עם הפלסטינים והעיכובים הישראליים בקידום פרויקט תעלת הימים. בשנה שעברה המלך עבדאללה הודיע כי לא יחדש את הנספח להסכם השלום הנוגע לחכירת השטחים החקלאיים בצופר ונהריים שבבקעת הירדן, ובמהלך השנה החולפת ישראל עשתה מאמצים גדולים בניסיון לשכנע אותו שלא לבטל את הנספח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעצר באוגוסט האחרון. א-רחמן מרעי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, המגעים לא עלו יפה ובימים הקרובים השטחים צפויים לעבור חזרה לריבונות ירדנית. המל"ל ומשרד החוץ מנהלים מגעים בניסיון להבטיח לחקלאים הישראלים גישה לחלקות והאדמות, למרות העברת השטחים בחזרה לירדן.

בשב"כ סרבו לפרט מה החשדות נגד שני האזרחים הירדנים, אל-לבדי וא-רחמן מרעי, שנעצרו במעבר אלנבי, הנמצא מזרחית ליריחו, בחשד לעבירות ביטחוניות. השניים הועברו לחקירת שב"כ עם מעצרם בחודש אוגוסט האחרון. לאחר שהפעולות בחדרי החקירה לא הצליחו להביא לראיות, פנה הארגון בהתאם לייעוץ המשפטי להליך של מעצר מנהלי.

שופט עבר על חומרי החקירה ואישר את המעצר המנהלי בכפוף לטענה של השב"כ למסוכנות עתידית. הסנגורים של אל-לבדי טענו כי היא חשודה בפעילות עם חיזבאללה וניסיון לגייס אנשים בשטח. אחרי כחודש של חקירות בהם נשאלה על קשריה עם חיזבאללה, החליט מפקד פיקוד מרכז להוציא לה צו מעצר מנהלי למשך כחצי שנה.

גורמים במערכת הביטחון הדגישו כי המעצר המנהלי לא נועד לצורכי ענישה, וכי הצעד עבר בקרה שיפוטית. א-לבדי, שהכחישה את החשדות נגדה, פתחה בשביתת רעב בעקבות הצו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully