וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוא היה המדובב המשטרתי הטוב בישראל. ואז המדינה "שרפה" אותו

31.10.2019 / 12:10

במשך שנים סיפק פ' למשטרה ראיות שהביאו לפענוח תיקים רבים, מתוכם עשרות מקרי רצח. מחדלי שב"ס הביאו לחשיפת זהותו בפני אסירים שהפליל וזה יותר מעשור שהוא כלוא בהפרדה מחשש לחייו. בשל תנאי כליאתו הוא לא יכול לעבור שיקום בכלא, ובקשותיו לשחרור מוקדם נדחו. בלעדי

חלוקת שתייה לאסירים ביטחוניים בכלא נפחא, 11 בינואר 2017. ראובן קסטרו
המדובב פעל שנים להפללת עבריינים מארגוני הפשיעה המסוכנים בישראל/ראובן קסטרו

פ' היה במשך שנים אחד המדובבים הטובים שפעלו בשירות משטרת ישראל, והצליח לספק ראיות בתיקים רבים, מתוכם עשרות תיקי רצח. אלא שזהותו של פ' נחשפה בשל מחדלי שב"ס, וברובן המוחלט של 14 השנים האחרונות הוא נאלץ להיות כלוא בהפרדה מוחלטת מחשש לחייו. בתנאים אלו הוא אינו יכול לקבל את הטיפול לו זוכים עברייני מין אחרים בכלא - ולכן נדחות בקשותיו לקיצור שליש ממאסרו. כעת הוא ממתין לתשובה לבקשת חנינה שהגיש.

כמעט את כל שלושה העשורים האחרונים העביר פ' מאחורי סורג ובריח בשל עבירות מין חמורות ביותר. כעת הוא מרצה עונש של יותר מ-20 שנות מאסר, שצפוי להסתיים בעוד כארבע שנים. ב-2002 התחיל לעבוד כמדובב משטרתי, ועד מהרה צבר מוניטין מרשים. לטענתו, סייע לפענח יותר מ-200 פרשיות פליליות, בהן 88 מקרי רצח. הוא פעל במשך שנים להפללת עבריינים בכמה מארגוני הפשיעה המסוכנים ביותר בישראל.

על חשיבותו של פ' בעיני המשטרה, וגם על תדירות הפעלתו כמדובב, ניתן ללמוד ממזכר ששלח ב-2006 בכיר במחוז חוף של המשטרה למפקד כלא שיטה, בו הוחזק אז פ'. במזכר מבקש ראש מחלק התשאול במחוז כי יותר לפ' להחזיק בתאו זוג מכנסיים וחולצה שישמשו אותו בעבודתו כמדובב, "ובמיוחד באותם מקרים בהם אנו מגיעים בשעות לא רגילות". עוד נכתב במזכר כי פ' "משתף פעולה עם המשטרה בתיקים קשים ובדרך כלל בלתי מפוענחים ללא עזרתו. פעמים רבות מטבע הדברים, אנו מגיעים לקחתו ללא תכנון מוקדם ובשעות בלתי צפויות".

אקדחים, אזיקים וניידת משטרה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
כמעט את כל שלושה העשורים האחרונים העביר פ' מאחורי סורג ובריח/ניר לנדאו, מערכת וואלה!
הוא התריע שבניצן ישבו עבריינים רבים שאותם דובב, ולכן זהותו עלולה להיחשף - אך ללא הועיל. זמן קצר לאחר העברתו, לא פחות מארבעה אסירים שהפליל בעבר זיהו אותו בשמו האמיתי

במסמכים שהגיש פ' לבית המשפט מוזכרים כמה מהמקרים שפענח: במקרה אחד, למשל, הצליח להוציא הודאה ברצח מחשוד שלתאו הוכנס, וכאשר סיים אמר למפעיליו שהוא חושד כי אותו אדם ביצע רצח נוסף, וביקש לחזור לתא. המפעילים הסכימו, ועד מהרה התברר כי פ' צדק: החשוד הודה ברצח נוסף, והביא למציאת מעבדה ביתית לייצור משתיקי קול ואלפי שקלים שנשדדו מאחד הנרצחים. אותו חשוד נידון לשני מאסרי עולם.

במקרה אחר הצליח פ' דווקא לנקות את שמו של חשוד ברצח, אך "על הדרך" הביא לתפיסת המבצעים האמיתיים. הוא הוכנס לתאו של אדם שהיה חשוד כי רצח ידידה שלו. לאחר שעה ביקש לצאת מהתא, ואמר למפעילים כי הוא חש שמדובר באדם חף מפשע. החוקרים התעקשו ואמרו שיש בידיהם ראיות חזקות, ופ' הסכים לחזור לתא לדיבוב נוסף. הפעם הצליח לשכנע את העצור לומר לו כי הוא חושד בקרובי משפחה של הגרוש של הנרצחת, והוא אף מסר לו את שמותיהם ומספרי הטלפון שלהם. המשטרה חקרה ומצאה כי אותם טלפונים אכן אוכנו באזור הרצח בזמן האירוע. בחקירתם הם הודו, שחזרו את הרצח, ומסרו למשטרה את הסכין שבאמצעותו בוצע.

עוד בוואלה!

המדריך להפעלת מדובבים: ההנחייה שהפרקליטות נלחמה להסתיר נחשפת

לכתבה המלאה
מפקד יחידת נחשון אילן סברסקי 30 למרץ 2017. ראובן קסטרו
סייע בכ-200 תיקים, מתוכם יותר מ-80 תיקי רצח. למצולמים אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

בתי המשפט ציינו לפעמים לטובה את פעילותו של פ'. בתיק רצח שפוענח בזכות הודאה שחילץ מהחשוד, כתב אחד השופטים: "אוסיף ואציין כי המדובב פ', אשר התגלה כאדם שנון וממולח, היודע אף פרק בהלכות הליכי משפט, נחקר בבית המשפט, כאשר חקירתו נמשכה על פני שתי ישיבות. בחקירתו הוא נשמע אמין, כאשר לא נתגלו כל סתירות בין אשר נאמר בחקירה לבין הדברים שנשמעו בהקלטות - וכי ניכר היה בו כי הינו מודע לחובתו שלא לחצות קווים אדומים, והקפיד על מילויה של חובה זו".

כשהגיע לבית המשפט, העיד פ' מאחורי פרגוד ובפנים מכוסות נגד העבריינים אותם דובב. אלא שדווקא בכלא הוא נחשף שוב ושוב בשל התנהלות לא זהירה של שב"ס. ב-2005 הועבר פ' מכלא שיטה שבצפון לאגף פתוח בבית המעצר ניצן. הוא התריע שבניצן ישבו עבריינים רבים שאותם דובב, ולכן זהותו עלולה להיחשף - אך ללא הועיל. זמן קצר לאחר העברתו, לא פחות מארבעה אסירים שהפליל בעבר זיהו אותו בשמו האמיתי.

23 שעות ביממה בבידוד, לאורך 15 שנה

במקרה אחר הוכנס פ' לאותו תא בכלא קישון יחד עם חשוד ברצח שאותו דובב. תוך זמן קצר שמע אותו חשוד - שאף הורשע מאוחר יותר ברצח - כי אסירים אחרים באגף מכנים את פ' בשמו האמיתי, ולא בשם בו הזדהה בפניו בעת הדיבוב. הוא הבין כי מדובר במדובב והתעמת איתו. במקרה אחר, כאשר המתין להסעה ב"פוסטה", נכנס לחדר ההמתנה אסיר שהפליל בסחר בנשק. אותו אסיר חשף בפני כל הנוכחים כי פ' הוא מדובב - והם החלו לקלל אותו ולאיים עליו. אלו לא המקרים היחידים.

לאחר חשיפת זהותו, הועבר פ' באוגוסט 2005 לאגף ההפרדה, משום שגורמי המודיעים בשב"ס העריכו שיש סכנה מוחשית לחייו. מאז, לאורך כמעט 15 שנה, שהה לבדו בתא, 23 שעות ביממה. הסכנה לחייו כה גדולה שנקבע כי לא ניתן אפילו להכניסו ל"הפרדה זוגית", עם שותף לתא שייבחר בקפידה, מחשש שאותו שותף יגויס על ידי ארגוני פשיעה כדי לפגוע בו. ב-2012 כתב אחד מאנשי המודיעין בשב"ס חוות דעת לפיה פ' "מוגדר טעון הגנה ברמה א' לאור כוונות להרעילו, על מנת למנוע ממנו להעיד כנגד עבריינים בתיק רצח, ולאור היותו עד תביעה כנגד עבריינים רבים".

כלא ניצן. אתר רשמי
לא פחות מארבעה אסירים זיהו את פ' תוך זמן קצר. כלא ניצן/אתר רשמי
מדי חצי שנה מאשר בית המשפט את המשך החזקתו של פ' בהפרדה. אף שהשופטים הכירו בכך שמדובר בתוצאה של מחדלי שב"ס, הסכנה לחייו של פ' לא מתירה כל ברירה אחרת

מדי חצי שנה מאשר בית המשפט את המשך החזקתו של פ' בהפרדה. אף שהשופטים הכירו בכך שמדובר בתוצאה של מחדלי שב"ס, הסכנה לחייו של פ' לא מתירה כל ברירה אחרת. גם הוא עצמו מודע לכך. כפי שהעיד בפני בית המשפט, הוא נמנע אפילו מיציאה לטיולים בחצר אגף ההפרדה, מחשש שיזוהה שם.

ב-2013 תבע פ' את המדינה. הוא טען כי בחוזה ההפעלה עליו חתם, התחייבה המשטרה לעשות כל שביכולתה על מנת למנוע את חשיפת זהותו, ואף כי הובטח לו שיפעלו כדי שיזכה לשחרור מוקדם לאחר שני שלישים ממאסרו. עוד טען כי האחריות המוחלטת עליו, כאסיר, היא של שב"ס, שהתרשל פעם אחר פעם בשמירה על ביטחונו. לבסוף טען כי במסגרת הסכומים שהובטחו לו תמורת כל פיצוח של תיק רצח - נותר למדינה חוב כלפיו של 90 אלף שקלים. המדינה הגיעה להסדר פשרה לפיו שילמה לפ' כמעט 900 אלף שקלים, מבלי שהודתה בטענות כלפיה.

הפיצוי לא סייע להוציא את פ' מהמלכוד אליו נקלע: בשל העובדה שהוא חייב להיות מבודד מאסירים אחרים, כדי לשמור על חייו, לא ניתן לשלבו בטיפול קבוצתי לעברייני מין. מבלי שעבר טיפול, גורמי המקצוע מעריכים כי הוא עדיין מסוכן לציבור - ולכן ועדת השחרורים דחתה פעמיים בקשות לקיצור עונשו.

סוהרים מיחידת נחשון של שירות בתי הסוהר בכלא צלמון, אפריל 2017 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
בקשותיו של פ' לקיצור עונשו נדחו כי לא ניתן לשלבו בטיפול קבוצתי לעברייני מין/ראובן קסטרו

בעבר קבע גורם טיפולי כי פ' הוא "אדם אלים, בעל סף תסכול נמוך", והוסיף כי לא ניתן היה לבצע אפילו הערכת מסוכנות, שכן הוא "התנהג בתוקפנות כלפי הבודק". אלא שבשנה שעברה, לאחר שנדחתה בקשתו הראשונה לשחרור מוקדם, הוא עבר סדרת מפגשים עם פסיכולוגית של שב"ס, שנועדו להכינו לטיפול שיקומי. אותה פסיכולוגית קבעה כי שיתף פעולה וגילה מוטיבציה להשתתף בטיפול - אך בשורה התחתונה, את הטיפול עצמו לא יוכל לעבור בשל כליאתו בהפרדה.

פ' אף הגיש לוועדת השחרורים תוכנית טיפול ושיקום שהוכנה עבורו באופן פרטי, שהוא יוכל להשתתף בה תחת פיקוח אם ישוחרר. הוא טען כי ממילא הוא אמור להשתחרר בעוד כשלוש שנים וחצי, עם תום תקופת מאסרו, בין אם יעבור טיפול ובין אם לאו, וכי אם יזכה לשחרור מוקדם ניתן יהיה להטיל עליו תנאי פיקוח הדוקים יותר. ועדת השחרורים דחתה זאת, וסברה שבסופו של יום, כל עוד הוא מוגדר מסוכן ולא עבר שיקום, לא ניתן לשחררו. לפני כשנה הגיש פ' בקשת חנינה לנשיא המדינה, ראובן ריבלין. כעת הוא ממתין לתשובה.

משב"ס נמסר בתגובה כי "סוגיית הסכם הפשרה נדונה בערכאות המשפטיות וחשוב להדגיש כי שב"ס לא נדרש לתשלום פיצוי כל שהוא. על כן, בכל הנוגע להסכם הפשרה אליו הגיעו יש לפנות למעורבים בו", נמסר בתגובה משירות בתי הסוהר. "ככלל, סוגיית הטיפול שניתן לאסירים פליליים, בוחנת מספר מרכיבים בינהם את סוג העבירה, רמת מסוכנותו של האסיר, מצבו הנפשי, מוכנותו לשתף פעולה עם ההליך הטיפולי, המלצות ביטחון לגבי האסיר ועוד קריטריונים נוספים. שב"ס הינו גורם ממליץ בפני ועדת השחרורים ואין בידיו את מכלול השיקולים הנבחנים בועדות השחרורים טרם קבלת החלטה על קיצורי עונשי מאסר".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "הפעלתו של פ' בוצעה כנדרש וללא דופי. באשר לטענותיו בנוגע לחשיפתו ולתנאי כליאתו יש לפנות לשב"ס".

  • עוד באותו נושא:
  • שב"ס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully