וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פול גז בניוטרל": הח"כים הגישו יותר מאלף הצעות חוק בפחות מחודש

29.10.2019 / 10:39

למרות שהממשלה עוד לא קמה ולא ברור אם לא הולכים שוב לבחירות, חברי הכנסת החדשים הצליחו להגיש כמות עצומה של הצעות חוק, שכלל לא בטוח שיקודמו. יו"ר הכנסת: "אני מציע לחברי הכנסת להשקיע את זמנם בפעילויות פרלמנטריות חשובות לא פחות ומשפיעות יותר"

צילום: רוני כנפו

שלושה שבועות בלבד חלפו מאז הושבעה הכנסת ה-22, הממשלה עוד לא קמה, אפשרות של בחירות שלישיות עדיין באוויר, אבל חברי הכנסת עובדים במרץ רב, ויהיו שיגידו יותר מידי במרץ. לוואלה! NEWS נודע כי מאז ההשבעה, חברי הכנסת הגישו יותר מאלף הצעות חוק. מדובר במספר גבוה משמעותית לאור העובדה כי בתקופת מעבר שבה טרם הוקמה ממשלה לא ניתן לקדם הצעות חוק פרטיות.

חברי הכנסת מגישים לא מעט הצעות חוק בכנסת הנוכחית, יותר מבכל פרלמנט אחר בעולם, אבל רק מעט מההצעות עושות את דרכן לספר החוקים. ריבוי החקיקה אינה תופעה חדשה וגורמים רבים בכנסת, בהם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ושרת המשפטים לשעבר איילת שקד, ניסו להילחם בה באמצעות רפורמה לצמצום קידום החקיקה הפרטית בכנסת, אך ללא הצלחה.

כך לדוגמה, הכנסת ה-20 שהשלימה כמעט את ימיה שברה שיאי חקיקה של עשרות שנים. במהלכה הונחו על שולחן הכנסת כמעט 6,000 הצעות חוק, מתוכן אושרו רק 246 הצעות. בכנסת שקדמה לה הונחו 2,921 הצעות פרטיות שמתוכן אושרו 112 בלבד. המשמעות היא כי אם הכנסת הנוכחית, ה-22 במספר, תמלא את ימיה, המספר עשוי להיות גבוה בהרבה מאשר בכנסת הקודמת.

טקס השבעת הכנסת ה- 22. ראובן קסטרו
טקס השבעת הכנסת ה- 22, לפני שלושה שבועות/ראובן קסטרו

"חקיקה היא אחד מתפקידיה החשובים של הכנסת", אמר לוואלה! NEWS יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין. "אבל לצערי עודף חקיקה דומה לנסיעת 'פול גז בניוטרל'", הבהיר. "המספרים לא משקרים: מתוך אלף הצעות החוק שהוגשו, במקרה הטוב ייכנסו לספר החוקים 20-30 בלבד". הוא הוסיף כי "הפרלמנט הישראלי מוצב תדיר במקום הראשון בעולם במספר הצעות החוק המוגשות בו, וזו לא תחרות שאנחנו רוצים לנצח בה. אני מציע לחברי הכנסת להשקיע את מיטב זמנם בפעילויות פרלמנטריות חשובות לא פחות ומשפיעות הרבה יותר, כמו הפיקוח על הממשלה".

איך מספיקים חברי הכנסת לכתוב בשלושה שבועות יותר מ-1,000 הצעות חוק? חלקם מעתיקים הצעות חוק שלא קודמו מהכנסת הקודמות ומניחים אותן מחדש. אחרים משתמשים בהצעות חוק של חברי כנסת שכבר לא מכהנים בתפקידם ומניחים אותן מחדש. במקרים אחרים, הח"כים באמצעות יועציהם ועוזריהם הפרלמנטריים מנסחים את הצעות החוק מחדש.

עוד בוואלה!

ארה"ב: נפטרנו משרידיו של אל-בגדאדי, שני שבויים נלקחו בחיים

לכתבה המלאה
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין במהלך נאומו בטקס הרמת הכוסית והצילום המסורתי של ראשי הרשימות בכנסת, 3 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בטקס הרמת הכוסית והצילום המסורתי של ראשי הרשימות בכנסת/ראובן קסטרו

כך למשל, ח"כ משה ארבל מש"ס הגיש בשלושה שבועות האחרונים, למעלה מ-50 הצעות חוק. ארבל, שהיה ראש המטה של שר הפנים ויו"ר מפלגתו אריה דרעי, עקב מקרוב אחר עבודת הממשלה והחקיקה בכנסת. לדבריו, "ברור מראש גם לחבר הכנסת היוזם שלא כל הצעת חוק מטרתה לעבור בקריאה שניה ושלישית, אבל בלי ספק זה כלי עבודה בכדי להעלות נושאים לסדר היום". הוא הוסיף כי "יש פעמים שהצעת חוק מתבשלת במשך כמה כנסות ויש פעמים שהיא עוברת במהירות שיא כהסתייגות בוועדה לפני קריאה שניה ושלישית". עם זאת, הוא מסביר כי "כל עוד האינטרס הציבורי הוא שעומד מול עיני חבר הכנסת כל הדרכים טובות הן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully