וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממודיעין ועד תקיפה: טילים איראניים בתימן מחייבים את הרחבת היכולות

29.10.2019 / 5:00

דבריו של נתניהו על הימצאותם של טילים בליסטיים במדינה שמאיימים על ישראל, מחייבים לחזק את הקשר עם גורמי הביון באזור. לאור האיומים המתפתחים במזרח התיכון, גורמים במערכת הביטחון דרשו להגביר את אמצעי החימוש של חיל האוויר, בפרט עבור סוללות ההגנה

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

חשיפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על הימצאותם של טילים בליסטיים איראניים בתימן שעלולים לפגוע בעורף מדינת ישראל, מחייבים את ישראל בראש ובראשונה להרחיב את יכולות איסוף המודיעין במדינה זו בסביבתה. כמו כן, עולה הצורך לחזק את הקשר עם גורמי ביון שפועלים באזור תימן כדי לדייק את המעקב אחר סוללות טילים מסוגים שונים, בדגש על טילי שיוט.

עיקר האתגר ביירוט טילים הוא שלב הגילוי וההתרעה. השלב השני שמתחייב מהימצאותם של טילים אלה נוגע ליכולות תקיפה. לפי פרסומים זרים, בשנה האחרונה ביצע חיל האוויר תקיפות בסוריה, בלבנון ובעיראק נגד תהליך ההתבססות האיראנית. תקיפות אלה נועדו לסכל הקמת בסיסים, אתרי פיתוח או שינוע של סוללות ושל רכיבים קריטיים לייצור טילים.

טיל בליסטי מסוג פאתח 110 של איראן ב-2010. AP
חשיפת נתניהו מחייבת את ישראל לחזק את הקשר עם גורמי ביון. טיל בליסטי מסוג פאתח 110 של איראן/AP

דבריו של נתניהו נאמרים כחודש וחצי אחרי תקיפת מתקני חברת הנפט "ארמקו" בערב הסעודית על ידי המורדים החות'ים השיעים, שהשתמשו בטילי שיוט וברחפנים מתוצרת איראן. סוללות ההגנה האוויריות של ארצות הברית נכשלו בהגנה על המתקנים.

המתקפה לא הדליקה נורות אדומות רק בקרב מדיניות ערביות באזור, אלא גם בישראל, עקב החשש שאיראן הצליחה להעביר עוד טילים מתקדמים לטווח ארוך לתימן ולמדינות נוספות באזור.

האיום האיראני והתכניות שישראל חייבת לשקול

כמו כן, הפרסום מגיע על רקע ההכנות לגיבוש התכנית הרב-שנתית הבאה של צה"ל בשם "תנופה", שטרם קיבלה את אישור משרד האוצר והדרג המדיני. במסגרת תכנית זו, מתכוון צה"ל לבצע רכש נרחב בחיל האוויר, הכולל מטוסי קרב, מתדלקים ומסוקים כבדים.

בנוסף לכך, במסגרת האיומים המתפתחים באיראן, לבנון, עיראק, סוריה - ולפי דברי ראש הממשלה גם בתימן - גורמים במערכת הביטחון העבירו דרישות להגברת ההצטיידות של אמצעי חימוש מסוגים שונים עבור חיל האוויר וסוללות ההגנה האוויריות השונות, ובפרט שרביט קסמים שנועדה ליירט איומים מתקדמים.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, במהלך פגישת מפקדים 24 באוקטובר 2019. דובר צה"ל
על ישראל לשקול את העלאת איכות יכולות התקיפה של חיל האוויר. כוכבי/דובר צה"ל

נקודה נוספת, חשובה לא פחות, נוגעת להרכבת עמודי היסוד של תכנית הרב-שנתית של צה"ל להודעה של המשטר האיראני על נסיגה הדרגתית מהסכם הגרעין שנחתם עם המערב בשנת 2015. האיום האיראני, שבמסגרתו טהראן עלולה לחזור ולהפעיל מתקני גרעין לצורך העשרת אורניום, מחייבים את ישראל לשקול לחדש תכניות מבצעיות, יכולות איסוף מודיעין ברחבי איראן וכן העלאת איכות יכולות תקיפה של חיל האוויר.

לפני כארבע שנים, צה"ל הסיט משאבים משמעותיים מאוד עם החתימה על ההסכם הגרעין להתעצמות בתחומים שונים, תוך הגברת גרף האימונים של כוחות היבשה, שהיוו את גולת הכותרת של תר"ש (התכנית הרב-שנתית) "גדעון" בפיקודו של הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט. בתוך כך, קיים הקבינט המדיני-ביטחוני דיון מעמיק בשבועות האחרונים שעסק בין היתר בתחום ההגנה האווירית על ישראל, וכן בתחום הפיתוח וההצטיידות, במטרה להיערך לאיומים המתפתחים על עורף מדינת ישראל.

(עדכון ראשון: 28.10, 22:00)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
טוען להימצאותם של טילים בליסטיים איראניים בתימן שמאיימים על ישראל. נתניהו/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully