וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הקיפאון הפוליטי: הרמטכ"ל מציג תוכנית רב-שנתית שאפתנית לצה"ל

24.10.2019 / 17:00

התוכנית של כוכבי פורצת דרך בתחומים רבים, אך חלקם עוד מותנים באישור הדרג המדיני ובמו"מ מול משרד האוצר. המתווה כולל שלושה מאמצים עיקריים לתפיסת ההפעלה של צה"ל ברקע האיומים על ישראל, הכוללים תמרון רחב בשטח אויב, מודיעין ולוחמה אלקטרונית

צילום: דו"צ

בעוד הפוליטיקאים ממשיכים במאמצי הרכבת הממשלה, אישור התקציב השנתי לכלל משרדי הממשלה מתעכב. למרות זאת, הרמטכ"ל אביב כוכבי מעוניין לקדם בהקדם אישור לתוכנית רב-שנתית (תר"ש) חדשה בשם "תנופה". על אף שצה"ל בפיקודו של כוכבי מציג תוכנית רב-שנתית פורצת דרך בתחומים רבים, חלקם עוד מותנים באישור הדרג המדיני והממשלה שטרם הוקמה. חלקם אף כרוכים במשא ומתן מול משרד האוצר, שמנגד ידרוש מהצבא התייעלות ורפורמות משמעותיות.

בחודשים האחרונים סיכם הרמטכ"ל את עבודתם של כמה צוותי חשיבה שעסקו בהרכבת תוכנית רב-שנתית לצה"ל, הכוללת את תפיסת ההפעלה ברקע האיומים על מדינת ישראל המתפתחים באיראן, עיראק, סוריה, לבנון, רצועת עזה ויהודה ושומרון. במרכז התוכנית יעמדו שיפור כושר ההתקפה ויכולת ההגנה של צה"ל, אך עדיין נדרש לה אישור ממשלתי.

במסגרת התוכנית, במטה הכללי גיבשו את "תפיסת ההפעלה לניצחון" למערכה הבאה. כוכבי מציב רף גבוה לשלילת יכולות בלחימה מהאויב הנעלם במרחב הבנוי, המצויד באמצעי לחימה מתקדמים כולל רקטות וטילים. רף זה דורש בנק מטרות גדול, עדכני ויעיל לצד יכולת אש רחבה ומדויקת. בצה"ל מבהירים כי עמידה ברף מבצעי זה דורש שינוי מחשבתי ומעשי אליו מכוון כוכבי בשיחותיו עם מפקדים בכירים מיום כניסתו לתפקיד.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, במהלך פגישת מפקדים 24 באוקטובר 2019. דובר צה"ל
מעוניין לקדם את התוכנית בצל מאמצי הרכבת הממשלה. כוכבי/דובר צה"ל

בספרו "הרמטכ"ל" מדגיש מאיר פינקל כי אחד מתפקידיו של ראש המטה הכללי הוא זיהוי השינוי במציאות הביטחונית, הכרזה עליו והנעת השינוי בצבא תוך התבססות על מודיעין איכותי. הספר מאפשר הצצה מעניינת לתהליכים שעברו רמטכ"לים שונים בעשורים האחרונים. היו מי שאיחרו בזיהוי השינוי והגיבו אליו באיחור יחסי. במהלך הרכבת התר"ש, כוכבי ללא ספק מושפע מימיו כראש אמ"ן וחשיפתו למודיעין הרגיש ביותר, כולל זה שהתקבל לאחרונה.

"ישראל מתמודדת כיום עם מספר רב של זירות ואויבים בו זמנית", הבהיר כוכבי. "בגזרה הצפונית והדרומית המצב מתוח ושברירי ועלול להידרדר לעימות, חרף העובדה שאויבינו אינם מעוניינים בלחימה. לאור זאת, מקיים צה"ל בחודשים האחרונים תהליך התכוננות מואץ".

לדברי הרמטכ"ל, "האתגר האסטרטגי המרכזי טמון בזירה הצפונית, במוקד התבססות כוחות איראניים ואחרים בסוריה ופרויקט הטילים המדויקים. בשני המקרים מדובר במאמץ בהובלה איראנית, תוך שימוש בשטחן של מדינות בעלות משילות מוגבלת ביותר". על חיזבאללה אמר כוכבי כי "מזה שנים רבות 'לקח בשבי' את לבנון - הקים בה צבא משלו, והוא זה שקובע הלכה למעשה את מדיניות הביטחון שלה".

עוד בוואלה!

מנהיג הפורשים מחסידות גור הוקלט: "לא מאמין באדמו"ר"

לכתבה המלאה
חיילים בכוננות בעוטף עזה 4 במאי 2019. ראובן קסטרו
"המצב מתוח ושברירי ועלול להידרדר לעימות". חיילים בכוננות בעוטף עזה/ראובן קסטרו
אתגר התפיסה הוא עבודה משולבת של ארגונים שלא בהכרח מדברים באותה השפה

בראייתו של כוכבי, התפיסה המתגבשת, שטרם סוכמה על ידי המטכ"ל, כוללת שלושה מאמצים: תמרון רחב ממדים בשטחי אויב, מודיעין ולוחמה אלקטרונית. האתגר של תפיסה זו הוא עבודה משולבת של ארגונים, זרועות ויחידות שלא בהכרח מדברים באותה שפה ומפעילים מערכות פיקוד ושליטה שונות. שינוי במערכות הטכנולוגיות דורש תקציב משמעותי, שעשוי להגיע על חשבון פרויקטים אחרים.

המאמץ הראשון כולל תמרון של כוחות היבשה והאוויר גם מתחת לפני הקרקע. המאמץ השני מתייחס למהלומות מבוססות מודיעין מדויק עם הקשר והשפעה רחבה, לא רק בפתיחת המערכה ולא בהכרח באמצעות אש. ניתן להעריך כי מדובר גם במרחב הקיברנטי. המאמץ השלישי הוא ההגנה הרב-ממדית הכוללת לא רק את סוללות חץ, שרביט קסמים, פטריוט וכיפת ברזל - אלא גם את עולם הסייבר. בראייה הכוללת מציב כוכבי רף שכולל עליונות בתחומי המודיעין והאוויר, תוך פעילות מסביב לשעון בזמן שהאויב תוקף את כוחות ובסיסי צה"ל בעורף.

מלחמה נגד "האויב הנעלם"

התר"ש החדשה כוללת בקשה להשלמת פערים בתחום החלפים, החימוש, אמצעי הלחימה ואיוש תקנים מלא ביחידות. בצה"ל אף מבקשים השקעת משאבים בתחום המודיעין כדי להתמודד עם תופעת "האויב הנעלם", שפועל במרחב אורבני לרוב באמצעות שליחים בלבוש אזרחי. לשם כך, נדרש שיפור של אמצעי התקיפה וההשמדה. הצבא יידרש לחלק את תקציב התוכנית הרב-שנתית הבאה באופן שיתמוך במרחב משותף למודיעין ומערכת פיקוד ושליטה אחידה לכלל יחידות צה"ל. ככל, צוות טנק יראה את הנתונים כמו טייס, צוות חי"ר וסוללת תותחנים. פרויקט זה כבר נמצא בתהליך מימוש, אך זקוק לזריקת עידוד כדי להאיץ תהליכים.

כוכבי אף הניח בסיס לשיטות אימונים חדשות, כולל השקעה בסימולטורים באופן שיצמצם את היקף ההוצאות על האימונים וישפרו את איכותם. זאת לצד התאמת שטחי האימונים והמתקנים ללחימה בגזרות השונות.

סימולטור תותחנים, בסיס שיבטה. דובר צה"ל
שיטות אימונים חדשות ישפרו את איכותם. סימולטור של תותחנים בבסיס שבטה/דובר צה"ל

לזכותו של הרמטכ"ל ייאמר כי מאז כניסתו לתפקידו חלה התקדמות משמעותית במוכנות למלחמה בפיקוד הדרום והצפון, לצד המשך הפעילות המבצעית. נערכו מבחנים במסגרתם דורג טיב היחידות וכמו כן, בנק המטרות של צה"ל הוגדל וגרף האימונים הותאם לתוכניות הרב-שנתיות. גם היחידה הרב-ממדית שפועלת תחת תנאי סיווג מחמירים התקדמה באופן משמעותי, אך עוד מוקדם לדבר על תוצרים מבצעיים. יחד עם זאת, בוטלו אימוני גדודי מילואים בשל בעיות תקציב והרבעון הראשון של שנת 2020 עומד בסימן שאלה.

בנוסף לכך, דווח על רכש משמעותי של אמצעי לחימה, כלי טיס בלתי מאוישים וחימוש מדויק. כוכבי אף הביא בשורה לתושבי הדרום, שטרם ניתן להרחיב על פירותיה, בתחום ההגנה הרב-ממדית. כמו כן, נבחר מקטע של "גבול חכם וקטלני ברצועת עזה" לשיפור ההגנה, הושקעו מערכות חכמות ביהודה ושומרון, הוקמה סוללת כיפת ברזל שמינית וייתכן אף שיירכשו סוללות נוספות לשיפור ההגנה מפני רחפנים.

הרובד האחרון בתר"ש כולל את התרבות הארגונית, שיכלול את העצמת תרבות התחקיר של צה"ל - משימה מורכבת ומאתגרת בפני עצמה. בנוסף לכך, על פי התוכנית ייערך מסדר מטכ"לי לכלל בסיסי צה"ל. הרמטכ"ל אף הניח דגש על הרכבת תוכנית ייעודית למיגור הסמים בצה"ל.

למרות שצה"ל בפיקודו של כוכבי מציג תוכנית רב-שנתית פורצת דרך בתחומים רבים, חלקם עוד מותנים באישור הדרג המדיני, הממשלה שטרם הוקדמה. חלקם אף כרוכים במשא ומתן מול משרד האוצר, שמנגד ידרוש מהצבא התייעלות ורפורמות משמעותיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully