וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הפורשים מחסידות גור הוקלט: "לא מאמין באדמו"ר"

24.10.2019 / 15:00

בהקלטות שהגיעו לוואלה! NEWS נשמע הרב שאול אלתר, מי שמוביל את אחד מהפילוגים הכי מטלטלים במגזר החרדי בשנים האחרונות, תוקף את בן משפחתו האדמו"ר מגור. "להאמין ברבי זה לא כמו להחליף גרביים". בנוסף הבהיר שאין דרך חזרה מהפילוג: "לא יודע אם אני יכול להחזיר את זה"

סטילס: חיים גולדברג, כיכר השבת, עריכה: שאול אדם

המתקפה החריפה של מנהיג הפורשים מחסידות גור נגד האדמו"ר הבכיר. רבי שאול אלתר, בן דודו של האדמו"ר מגור, רבי יעקב אלתר, מהמנהיגים הבכירים בעולם החרדי, אמר בשיחה שהוקלטה בשבועות האחרונים כי הוא לא מאמין בהיותו של האדמו"ר "יהודי גדול". במענה לשאלה שהופנתה אליו, השיב כי "להאמין ברבי זה לא כמו להחליף גרביים". הוא הסביר כי בשנה הראשונה למנהיגות בן דודו, לפני 23 שנים, האמין בו "אבל זה הלך ונהיה יותר גרוע ויותר גרוע", והיום, הוסיף "אני לא מאמין, צריך סיבות כדי להאמין".

רבי שאול המכונה "ראש הישיבה", מוביל בימים אלה את אחד הפילוגים הכי מטלטלים במגזר החרדי בחסידות גור, מהגדולות והחזקות בארץ. ביום ראשון, חג שמחת תורה, הוא ומאות חסידים פרשו מהחגיגות המרכזיות בבית המדרש של החסידות בירושלים וקיימו בהנהגתו תפילות ו"הקפות" במקום חלופי ששכרו בעיר.

הצעד שמשמעותו קריאת תיגר על מנהיגות האדמו"ר הנוכחי, הוא השיא במתיחות ארוכה בין האדמו"ר ל"ראש הישיבה". בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS הסביר רבי שאול את אמירתו לפיה הוא לא מאמין במנהיגות של בן דודו. "רבי נקרא שהוא מלמד", אמר. "לא הצלחתי לקבל (ממנו) שום דבר. אתה הרי צריך לקנות משהו מרבי, שילמד אותך. נכון, יש בעיה. לא אתכחש לזה. אמונה לא תהיה אבל נוכל לעשות מה שנקרא לא לשבור את הבית".

האדמור מגור ואלפים מחסידיו בהקפות שניות בירושלים. אתר רשמי
"להאמין ברבי זה לא כמו להחליף גרביים". אלפי חסידים והאדמור מגור בהקפות בי-ם/אתר רשמי
"יש קבוצה של אנשים שחיה באופן מסוים ואני לא יודע אם אני יכול להחזיר את זה עכשיו"

אלתר הסביר למה הוביל את הפרישה הדרמטית, ולדבריו "אני רוצה שתהיה לנו את האפשרות לחיות". הוא טען כי הוא מתקשה להאמין שיש אפשרות להחזיר את המצב לקדמותו במטרה למנוע פיצול בתוך החסידות. "זה כבר עבר למצב שיש קבוצה של אנשים שחיה באופן מסוים ואני לא יודע אם אני יכול להחזיר את זה עכשיו. הפצרתי, אמרתי להם (לחסידות גור) 'אל תהפכו את זה לנושא שלי', אני מסתובב כעת ולא יודע מה יהיה".

בשיחה שהוקלטה לפני כשבועיים הודה רבי שאול כי הוא דן באפשרות של פילוג כבר אז, "אין שום החלטה על פילוג, יש דיבורים. כואב לי הלב. הכבוד לא משחק תפקיד, מכתב התנצלות הייתי יכול לכתוב אבל לא זה הסיפור. יש פה קבוצה של אנשים שאומרים (לי) 'נעזוב ונלך בדרך שלנו' ואני לא יודע מה לענות. אני טרוד".

עוד בוואלה!

איומים בהדחה ורשימות שחורות: הקרע שמטלטל את חסידות גור

לכתבה המלאה

הפיצול בחסידות גור עשוי אולי בעתיד להשפיע על כוחה הפוליטי בממשלה ובכנסת, וזה תלוי בעיקר במספר הפורשים אבל ההשפעה המיידית היא על תומכיו של מנהיג האופוזיציה, רבי שאול אלתר. חלקם קיבלו הודעה בימים האחרונים כי אין להם או לילדיהם מקום במוסדות של החסידות או כל שייכות אליה. כמענה לכך, הפורשים החלו בהקמה מיידית של מוסדות חדשים, בהם בתי כנסת, ישיבות ובתי ספר לילדים.

רבי שאול אלתר, בהקפות שניות בירושלים. חיים גולדברג, כיכר השבת, אתר רשמי
"רבי נקרא שהוא מלומד". רבי שאול אלתר, בהקפות שניות בירושלים/אתר רשמי, חיים גולדברג, כיכר השבת
האדמור מגור, רבי יעקב אריה אלתר בעצרת בחירות ליהדות התורה בספטמבר האחרון. שוקי לרר, בחדרי חרדים, אתר רשמי
מנהיג אחת מהחסידויות הגדולות והחזקות. האדמור מגור בעצרת המונים של יהדות התורה/אתר רשמי, שוקי לרר, בחדרי חרדים
"הכבוד לא משחק תפקיד, מכתב התנצלות הייתי יכול לכתוב אבל לא זה הסיפור. אני טרוד"

גורמים בחסידות גור אומרים כי נעשים מאמצים בניסיון להשיב את המצב לקדמותו ולמנוע את הפיצול באופן רשמי, לדבריהם, "צריך פה רצון חזק מאד של הצדדים אבל יש בהחלט תקווה לכך". גורם שעשוי להשפיע לרעה על ניסיונות אלה הוא המוסדות החדשים של אנשי רבי שאול אלתר שחלקם אמורים להפתח הערב באופן רשמי ואליהם יצטרפו תומכיו. ככל שהמוסדות ייפתחו, הרי שהסיכוי להשיב את המצב לקדמותו קטן.

חסידות גור היא אחת החסידויות הגדולות והחזקות בישראל. מעבר לגודלה, גם השפעתה על העולם הפוליטי היא הדומיננטית ביותר בעולם החרדי. נציג החסידות בממשלה ובכנסת הוא סגן השר יעקב ליצמן והוא סר למרותו של האדמו"ר. ליצמן אחראי בהוראת האדמו"ר למשברים הפוליטים הכי גדולים שחוותה ממשלתו הימין בראשות נתניהו בשנים האחרונות. ממשבר עבודות רכבת בשבת, דרך חוק הגיוס ועוד.

הקהל בבית המדרש של רבי שאול אלתר, בהקפות שניות. חיים גולדברג, כיכר השבת, אתר רשמי
"אני לא יודע מה לענות. אני טרוד". תלמידים בבית המדרש של רבי שאול אלתר בהקפות שניות/אתר רשמי, חיים גולדברג, כיכר השבת

בחודשים האחרונים החסידות חווה טלטלה ומתמודדת עם פיצול דרמטי שעשויות להיות לו השלכות שאולי יערערו את מעמדה. מדובר בקרע שהחל ב-1996, שנת פטירתו של רבי פנחס מנחם אלתר, האדמו"ר הקודם הידוע בכינויו ה"פני מנחם". בניגוד למקובל בעולם החסידות, אחיינו רבי יעקב אריה זכה בהנהגה ולא בנו רבי שאול.

מאז, ולמרות הצוואה הברורה שקבעה כי רבי יעקב אריה יכהן כאדמו"ר, אחיינו רבי שאול לא קיבל את ההנהגה אבל הקרע נותר מתחת לפני השטח ומעולם לא צץ החוצה. לפי גורמים בגור, הקרע התעצם שנים ספורות לאחר מינויו של האדמו"ר הנוכחי. האחרון הפך את שיטת לימוד הגמרא בישיבות מעיון לבקיאות, בצעד שנחשב מהפכני ועורר את זעמו של בן דודו. בחודשים האחרונים, חלה החרפה במתח בין הצדדים וכעת הוא מגיע לשיאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully