וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איומים בהדחה ורשימות שחורות: הקרע שמטלטל את חסידות גור

22.10.2019 / 18:42

במשך שנים נותרה המחלוקת סביב הנהגתו של רבי יעקב אריה אלתר מתחת לפני השטח, אך בשבוע האחרון הפיצול עם תומכי בן דודו של האדמו"ר הגיע לממדים חסרי תקדים. ברקע האשמות כלפי רבי שאול על כוונתו לפתוח חצר חדשה, מעמדה של אחת החסידויות הגדולות בישראל נמצא תחת איום

צילום : שי מכלוף

יום שישי האחרון היה אחד מהימים הדרמטיים בהיסטוריה של חסידות גור, מהגדולות והחזקות בעולם החרדי בישראל. ראשי הקהילות המקומיות ברחבי הארץ הצהירו שכל מי שישתתף או יבקר בחצרו של רבי שאול אלתר, בן דודו של האדמו"ר הנוכחי רבי יעקב אריה אלתר - יודח מהחסידות, ילדיו ייזרקו ממוסדות החינוך והוא לא יוכל להגיע יותר להתפלל במרכזי החסידות ברחבי הארץ.

בהודעה הקצרה שלא כללה את שמו נכתב ברמז כי רבי שאול ואנשיו "ממורמרים ומחרחרי ריב" שמטרתם "לקעקע את יסודות הדת". זר שהיה נקלע למקום בעת ההצהרה, היה יכול לחשוב שהוא עד לאחד הרגעים התמוהים והמוזרים בעולם מקביל. אבל בחסידות המונה כ-10 אלף משפחות בישראל, ועוד 3,000 משפחות באירופה ובארצות הברית, היה ברור שהממסד הכיר לראשונה בפיצול שצובר תאוצה בתוכו ומאיים על מעמדו.

האדמור מגור ואלפים מחסידיו בהקפות שניות בירושלים. אתר רשמי
האדמור מגור ואלפים מחסידיו בהקפות שניות בירושלים/אתר רשמי
הקהל בבית המדרש של רבי שאול אלתר, בהקפות שניות. חיים גולדברג, כיכר השבת, אתר רשמי
הקהל בבית המדרש של רבי שאול אלתר, בהקפות שניות/אתר רשמי, חיים גולדברג, כיכר השבת

חסידות גור היא אחת החסידויות הגדולות והחזקות בישראל. מעבר לגודלה, גם השפעתה על העולם הפוליטי היא הדומיננטית ביותר. נציג החסידות בממשלה ובכנסת הוא סגן השר יעקב ליצמן והוא סר למרותו של האדמו"ר. ליצמן אחראי בהוראת האדמו"ר למשברים הפוליטיים הכי גדולים שחוותה ממשלתו הימין בראשות נתניהו בשנים האחרונות: ממשבר עבודות רכבת בשבת ועד לחוק הגיוס.

בחודשים האחרונים החסידות חווה טלטלה ומתמודדת עם פיצול דרמטי שעשויות להיות לו השלכות שאולי יערערו את מעמדה. מדובר בקרע שהחל ב-1996, שנת פטירתו של רבי פנחס מנחם אלתר, האדמו"ר הקודם הידוע בכינויו ה"פני מנחם". בניגוד למקובל בעולם החסידות, אחיינו רבי יעקב אריה זכה בהנהגה ולא בנו רבי שאול.

עוד בוואלה!

הקפות לצלילי תזמורות: אלפים חוגגים באירועי שמחת תורה ברחבי הארץ

לכתבה המלאה
האדמור מגור, רבי יעקב אריה אלתר בעצרת בחירות ליהדות התורה בספטמבר האחרון. שוקי לרר, בחדרי חרדים, אתר רשמי
השפעת פוליטית משעותית. האדמו"ר מגור בעצרת בחירות ליהדות התורה, ספטמבר/אתר רשמי, שוקי לרר, בחדרי חרדים
"התחלנו לקבל מידע על כך שבכוונתו לפתוח באופן רשמי חצר חדשה, להקים מוסדות ולמשוך כמה שיותר חסידים אליו, מה שלא קרה עד היום"

מאז, ולמרות הצוואה הברורה שקבעה כי רבי יעקב אריה יכהן כאדמו"ר, אחיינו רבי שאול לא קיבל את ההנהגה אבל הקרע נותר מתחת לפני השטח ומעולם לא צץ החוצה. לפי גורמים בגור, הקרע התעצם שנים ספורות לאחר מינויו של האדמו"ר הנוכחי. האחרון הפך את שיטת לימוד הגמרא בישיבות מעיון לבקיאות, בצעד שנחשב מהפכני ועורר את זעמו של בן דודו.

"הוא חתר תחת ההנהגה ויצר לעצמו תדמית של אופוזיציה", טען גורם בחסידות, וכבר אז ננקטו נגדו צעדים משמעותיים, והראשי שבהם, היא סגירת ישיבת "שפת אמת", מהידועות של החסידות בירושלים בראשה עמד. למרות הקרע הברור, רבי שאול שמר על אש קרב נמוכה ונמנע ממלחמה רשמית. "הוא הוזמן לאירועים משפחתיים של האדמו"ר והושב לצדו כאקט של כבוד כאילו לא קרה דבר".

קרב בלתי נמנע

באוגוסט האחרון צצו הסימנים הראשונים לכך שהקרב על ההנהגה בלתי נמנע. הקרע בין האדמו"ר לבן דודו החל לראשונה לצוף החוצה. רבי שאול פרסם מכתב תמיכה באיש עסקים אמריקני מהחסידות, דוד ברלינר, שסירב לפנות את מקומו בהנהלת מחנה קיץ לילדי החסידות ולהעבירו לאנשי האדמו"ר.

החסידות פרסמה הודעת נידוי לברילנר אך רבי שאול באופן חסר תקדים תמך בו ותקף את בכירי החסידות במילים חריפות. "הנני מוחה", הוא כתב "על דרכי טרור, באלימות ובזרוע ובהלבנת פנים, המנוגדים לדין תורה והן לדרך רבותינו הקדושים". לפי גורמים בגור, "התחלנו לקבל מידע על כך שבכוונתו לפתוח באופן רשמי חצר חדשה, להקים מוסדות ולמשוך כמה שיותר חסידים אליו, מה שלא קרה עד היום. לא היה ניתן להסכים ולשתוק על כך. מאז מייסד תנועת החסידות הבעל שם טוב, לא קם אדם, כל שכן לא בן משפחה, בחיי האדמו"ר ופתח חצר. החסידות גדולה ממנו אבל זה אירוע לא נוח".

רבי שאול אלתר, בהקפות שניות בירושלים. חיים גולדברג, כיכר השבת, אתר רשמי
רבי שאול אלתר, בהקפות שניות בירושלים/אתר רשמי, חיים גולדברג, כיכר השבת

יריית הפתיחה של רבי שאול אלתר הייתה לקראת חג שמחת תורה בתחילת השבוע. אנשיו שכרו בהוראתו מקום מיוחד לתפילות והודיעו על כוונתם העתידית להקים מוסדות חינוך חדשים, צעד חסר תקדים בחסידות כה הומוגנית. בחסידות לא נותרו חייבים, ואברכים מטעמה עקבו אחרי מי שנכח בחצר החדשה.

בתקופה הקרובה, צפויים בחסידות לערוך רשימה שחורה, שאליה יצורפו כל תומכיו של רבי שאול, ואלה ישלמו מחיר כבד ומשמעותי על המרד באדמו"ר הנוכחי. לפי בכיר בחסידות, "ילדיהם יסולקו מהמוסדות, רגלם לא תדרוך בבתי המדרש המרכזיים והאזוריים ברחבי הארץ והם לא יהיו קשורים לחסידות יותר".

"מודרנים ופרחחים"

"בחור אחד אמר לי שבוע שעבר 'אני יתום כי אבא שלי הלך לחצר אחת ואני נשאר בחצר אחרת'"

המספרים מלמדים על פיצול מינורי. בעוד 500 מתפללים הגיעו לתפילה שהוביל רבי שאול, באותו הזמן, בבית המדרש המרכזי של האדמו"ר היו למעלה מ-10 אלף מתפללים. בגור מנסים לגמד את האירוע וטוענים כי "החסידות גדולה ממנו. רוב אלה שהלכו אליו הם מודרנים ופרחחים שלא קיבלו את מרות האדמו"ר בשנים האחרונות". ולמרות זאת, לאירוע הזה יש השלכות רחבות יותר.

"זה לא נעים וזה כואב", מתאר גורם בחסידות. "אף אחד לא חושש או מצוי בהיסטריה אבל אנחנו לא יכולים להשאיר אנשים בתוך החסידות שמתוכה יצהירו 'יש לנו אדמו"ר חדש'". לדבריו, "עשויות להיות פה בעיות ופילוגים משפחתיים. בחור אחד אמר לי שבוע שעבר 'אני יתום כי אבא שלי הלך לחצר אחת ואני נשאר בחצר אחרת'".

האדמור מגור, רבי יעקב אריה אלתר בעצרת בחירות ליהדות התורה. שוקי לרר, בחדרי חרדים, אתר רשמי
האדמו"ר מגור, רבי יעקב אריה אלתר, בעצרת בחירות ליהדות התורה/אתר רשמי, שוקי לרר, בחדרי חרדים

כוחה של גור כחסידות הכי גדולה וחזקה בישראל לא נפגע עד כה, והוא גם לא עשוי להיפגע בתקופה הקרובה משמעותית. זוהי התמודדות פנימית עם השלכות מרתקות על ההנהגה הנוכחית אך המבחן עוד לפניה. אם רבי שאול יממש את כוונותיו, יפתח מוסדות חדשים ויוביל חצר חדשה, הרי שרבים עשויים להצטרף אליו באופן נטול סיכונים.

לפילוג בתוך החסידות שיצא לפועל עוד לפני פטירת האדמו"ר הנוכחי, יש כעת משמעות רבה. אם רבי שאול היה ממתין לפטירת בן דודו, הוא היה יכול לסחוף אחריו אחוזים גדולים מבני החסידות שסרים כעת למרות האדמו"ר הנוכחי ולא ינטשו את הנהגתו. כעת, אחרי שהתפצל עוד בחייו, איבד את מרבית הסיכויים להנהיג אחרי מותו.

אלפי חסידי גור בבית המדרש המרכזי, אמש בהקפות שניות בירושלים. אתר רשמי
אלפי חסידי גור בבית המדרש המרכזי, אמש בהקפות שניות בירושלים/אתר רשמי
הקהל בבית המדרש של רבי שאול אלתר בהקפות שניות. חיים גולדברג, כיכר השבת, אתר רשמי
הקהל בבית המדרש של רבי שאול אלתר בהקפות שניות/אתר רשמי, חיים גולדברג, כיכר השבת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully