וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רדיפה מכוונת": פלסטינים עתרו לבג"ץ בדרישה לאפשר מסיק זיתים באדמותיהם

תושבים מהכפר קריות שליד שכם טענו כי בשבוע האחרון גירש אותם צה"ל מאדמותיהם באמצעות רימוני הלם וגז מדמיע, זאת בניגוד לשאר השנה, בה ניתנת להם גישה באין מפריע. גורם במערכת הביטחון: "בתקופת המסיק הם נדרשים לתיאום בשל חשש מחיכוכים"

צילום: יש דין

פלסטינים מהכפר קריות שממזרח לעלי עתרו אתמול (חמישי) לבג"ץ בדרישה לאפשר להם למסוק זיתים באדמותיהם. בעתירה נטען כי על אף שמדובר בשטח אליו הם מגיעים במהלך השנה, בשבוע האחרון כוחות צה"ל מפנים אותם ממנו בכוח. גורמים במערכת הביטחון אומרים מנגד כי נדרש תיאום בשטח זה בעת המסיק השנה בשל חשש מחיכוכים עם תושבי ההתנחלויות. כמו כן, הוא ציין כי ניתן יהיה למסוק בו רק החל משבוע הבא בשל צורך בתגבור כוחות.

בעתירה שהוגשה על ידי ראש הכפר וחמישה תושבים נוספים, יחד עם ארגון "יש דין", מצוין כי כמעט בכל בוקר בשבוע האחרון "הגיע כוח של צה"ל לאדמות החקלאיות של הכפר, במספר מקרים מלווה במתנחלים מההתנחלות עלי הסמוכה, והרחיק בכפייה ובאמתלות שונות את בעלי האדמות שהגיעו כדי לקיים את המסיק", וזאת מבלי להציג להם כל מסמך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש לכם עשר דקות לעזוב", פלסטיני במטע הזיתים בקריות, כשבידו רימון ההלם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעתירה מוצגת שורת אירועים בהם השתמשו החיילים ברימוני הלם וגז מדמיע על מנת להרחיקם. באחד המקרים מתואר כי אחד העותרים שאל את החיילים שדרשו את פינויו האם יש להם צו שטח צבאי סגור, ונענה: "יש לנו חג ולכם אסור לעבוד בחג". לאחר מכן, הושלכו לדבריו לשטח 30 רימוני גז מדמיע וכמה אנשים נפגעו. במקרה אחר, לפי העתירה, החיילים ביקשו מאחד העותרים לעזוב את השטח באופן מידי. הוא הוציא את הטלפון הנייד על מנת לתעד, אך לטענתו אחד החיילים תפס את ידו ואמר "תוריד את המצלמה או שאני אשבור אותה". כשהוא סירב, החייל השליך רימון גז ואמר כי יש להם "עשר דקות לעזוב".

העותרים מבקשים מבג"ץ להורות לצבא להשיב מדוע מונעים מהם למסוק זיתים באדמותיהם ומדוע לא מגנים עליהם. הם מציינים כי מדובר בבקשה דחופה, שכן "קיימת סכנה ממשית כי העותרים והמשפחות האחרות בכפר לא יספיקו למסוק ולאסוף את היבול השנתי שלהם, ועולה החשש שאם לא תשתנה המדיניות בדחיפות מסיק הזיתים של שנה זו ירד לטמיון. די בעוד מספר ימים של המשך דפוס המניעה בכדי לגרום לנזק כלכלי בלתי הפיך לעותרים וקהילתם".

עוד בוואלה!

25 שנים להסכם השלום עם ירדן: החקלאים מתכוננים לעזיבת אדמותיהם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רימון ההלם שלטענת הפלסטינים השליכו עליהם לוחמי צה"ל במטע ליד קריות/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדובר צה"ל נמסר כי העתירה התקבלה אתמול ו"בסיום בחינתה היא תענה כמקובל לגופה". מהמינהל האזרחי נמסר כי "לקראת תקופת המסיק הוגדרו על ידי המינהל האזרחי ופיקוד מרכז האזורים בהם ישנו צורך בתיאום וזאת לפי קרבתם למוקדים בה יש חשש לחיכוך". בתגובה לכך, בג"ץ הורה למדינה מוקדם יותר היום להגיב לעתירה תוך 48 שעות.

עונת המסיק החלה לפני כשבועיים, ומאז נרשמו שורת אירועים אלימים בהם יודו אבנים על פלסטינים וכן נגנבו זיתים. בבקשה שהגיש לוועדת החוץ והביטחון, כתב ארגון "יש דין", כי בגדה אירעו שמונה מקרי אלימות נגד פלסטינים מאז החל המסיק, תשעה אירועים של גניבת עצים ושלושה מקרים שבהם הושחתו עצים. מרבית האירועים התרחשו באזור הכפר בורין.

צבא במטע זיתים בכפר בורין. דורון ארוך, אתר רשמי
חיילי צה"ל במטע זיתים בכפר בורין/אתר רשמי, דורון ארוך

בנוסף, ארגונים לזכויות אדם ובהם האגודה לזכויות האזרח, שומרי משפט ויש דין, פנו למפקד פיקוד מרכז ולמשטרה בנושא. הם דרשו ממערכת הביטחון לפעול להגנה על הפלסטינים במסיק ולמנוע פגישה ברכושם, וכן להציב כוחות על מנת שתהיה לפלסטינים גישה לאדמותיהם.

בארגון "יש דין" אמרו כי "מניעת הגישה עבור בעלי האדמות מקריות היא פעולה פסולה ואבסורדית. בקלות דעת בלתי נתפסת מגיעים חיילים לאדמות שבבעלות החקלאים, ושאינן מצריכות תיאום, ומונעים מהם להיכנס. לא פעם באופן אלים על ידי זריקת רימוני גז והלם. כך, מוצאים את עצמם החקלאים הפלסטינים בתוך שדה קרב. מעבר לפגיעה הפיזית והנפשית, הרדיפה המכוונת מצד החיילים פוגעת במקור הכנסה מרכזי שלהם". עוד ציינו בהתייחס לכלל התקריות האלימות כי "גורמי אכיפת החוק מחויבים להגן על החקלאים, במקום זאת, פעמים רבות הם עומדים לצד הפורעים, מונעים מהחקלאים לעבוד ומגרשים אותם באלימות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פעולה פסולה ואבסורדית". חיילי צה"ל במטע הזיתים בקריות/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully