וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פעל ללא מורא": מאות בטקס האשכבה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס שמגר

22.10.2019 / 14:27

פוליטיקאים, בכירי מערכת המשפט ורבים נוספים חלפו על פני ארונו של שמגר וחלקו לו כבוד אחרון. בנו דן ספד לו: "פעל מתוך רצון לתת לכל אדם את מקומו בחברה ואת הזכות להגשים את עצמו". ריבלין: "הצלחת לשבור את כל תקרות הזכוכית". נתניהו: "עמוד האש של המשמר הישראלי"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר, שנחשב מגדולי המשפטנים בישראל, הובא היום (שלישי) למנוחות. ארונו הוצב ברחבת המבואה של בית המשפט העליון, ומאות פוליטיקאים, בכירי מערכת המשפט, קרובים ומכרים עברו על פניו וחלקו לו כבוד אחרון. לאחר טקס האשכבה ייקבר שמגר בבית העלמין בגבעת שאול. משפחתו ביקשה לערוך את ההלוויה בחוג המשפחה והחברים בלבד, וללא סיקור תקשורתי.

בנו של שמגר, דן, נשא דברים במהלך טקס האשכבה. "אבא פעל תמיד מתוך כבוד לזולת, מתוך הכרה אמיתית במעמדו של היחיד, ומתוך רצון לתת לכל אדם את מקומו בחברה, את יומו בבית המשפט ואת הזכות להגשים את עצמו", סיפר. "את פועלו עשה תמיד בלי לבקש לעצמו הטבות ושררה. כל מי ששהה לשהות במחיצתו חש תמיד את כנוותיו טוהר כוונותיו. דוגמה אישית לא היתה עבורו רק מטבע לשון אלא דרך חיים".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לשמגר ואמר כי "הצלחת לשבור את כל תקרות הזכוכית. אויביך האידיאולוגיים קיבלו אותך בזרועות פתוחות. בזכות כישוריך, בזכות הישגיך. אתה היית היזם והמוציא לפועל של מבנה בית המשפט הנוכחי. פסגות רבות כבשת בחייך, מאיר, ובכל אחת מהן הכנת את הקרקע לבאות. אנו כולנו רואים אותך, שומעים אותך, זוכרים אותך, מכבדים ומתגעגעים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין כי "אנו נפרדים היום מעמוד האש של המשמר הישראלי. רוחו של שמגר נוכחת כאן במלוא גדולתה והיא תוסיף לשרות עלינו עוד דורות רבים בפועלנו לביצור קוממיות ישראל, לחיזוק יסודות הצדק והמשפט ולהבטחת חירויות הפרט והלאום". בהמשך דבריו התייחס לתרומתו של שמגר לחיזוק הרשות השופטת ואמר כי המתח בין הרשויות חיוני והכרחי למדינה דמוקרטית. לדבריו, "יש לשמור על עצמאות הרשות השופטת".

ארונו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר מוצב בבניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019.. ראובן קסטרו
ארונו של שמגר מוצב בבית המשפט העליון, הבוקר/ראובן קסטרו

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה כי "מילת המפתח המתארת את מאיר שמגר היא ממלכתיות ולמעשה כך בחר גם שמגר עצמו לתאר את דרכו ואת תפיסת העולם שהנחתה אותו". עוד הוסיפה כי "בעיני, שמגר וכמוהו גם משפטנים דגולים אחרים החיים עמנו, ובהם הנשיא אהרן ברק - יבדל לחיים ארוכים - לא היו מהפכנים. הם פיתחו ובנו, איש איש בזמנו, באחריות ובכישרון רב קומות מפוארות בבניין המשפט הישראלי ואנו בני הדורות הבאים אחריהם מצווים לעשות כל שביכולתנו על מנת לשמור על הבניין היקר הזה שנבנה בעמל רב לאורך שנים ואף להוסיף בו, ככל שנוכל, לבנים אחדות משלנו".

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק ספד לחברו, שמגר. "אנו, שופטי ישראל בעבר ובהווה, מרכינים ראש על לכתו של אחינו הגדול. אני בוכה על חברי. מורשתו תמיד תהיה איתנו", אמר ברק. "בבניין זה, שהוא פרי הגותו של מאיר, הכריז הנשיא שמגר לפני 27 שנים כי בית המשפט העליון בהיכלו החדש פותח את שעריו. אין לי אלא להבטיח שנעשה הכול כדי להבטיח שמורשתו של מאיר תמומש, ושישרור שלום בינינו לבין שכנינו ובינינו לבין עצמנו".

עוד בוואלה!

מהילדות בפולין עד בית המשפט העליון: תחנות חייו של מאיר שמגר

לכתבה המלאה
נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
ריבלין ונתניהו בטקס האשכבה, היום/ראובן קסטרו

שר המשפטים אמיר אוחנה חלף על פני האחרון ואמר כי "דורות של משפטנים, ואני ביניהם, גדלנו על פסיקותיו של שמגר, ודורות של משפטנים עוד יגדלו עליהם. מדובר באחד הענקים, מדור הנפילים של בית המשפט העליון, אדם שזכה להמון הערכה ממשפטנים ולא משפטנים, והגעתי כדי לחלוק לו כבוד אחרון".

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד סיפרה כי "שמגר היה אחד מהאנשים הכי מרשמים, ממלכתיים ומוכשרים במערכת המשפט בישראל. הוא הטביע חותמו בכל התחומים והתפקידים. היה גם ממחוללי המהפכה החוקתית שיש כאלו שזוקפים את זה לזכותו - אני לחובתו".

ילדיו ונכדיו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר ליד ארונו שהוצב בבניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019.. ראובן קסטרו
ילדיו ונכדיו של שמגר מול ארון הקבורה, היום/ראובן קסטרו

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין אמר כי "זה איש ראוי לכבוד כזה ואני מקווה שהציבור גם יעבור על פני ארונו. אשם שהיה אושיה במשפט הישראלי. בעצם מקום המדינה, כל התפקידים שהוא מילא הוסיפו נדבך על נדבך לפיתוח המשפט בישראל".

שמגר, שהלך לעולמו ביום שישי האחרון בגיל 94, כיהן גם כפרקליט הצבאי הראשי, כיועץ המשפטי לממשלה ועמד בראש כמה ועדות חקירה ממלכתיות ובהן הוועדה שחקרה את הטבח במערת המכפלה, זו שחקרה את רצח ראש הממשלה יצחק רבין, וזו שחקרה את דרכי מינויו של היועץ המשפטי לממשלה, בעקבות פרשת בר-און-חברון. שמגר הותיר אחריו שלושה ילדים מאשתו הראשונה, גאולה, והיה נשוי בשנית לשופטת מיכל רובינשטיין.

(עדכון ראשון: 10:00)

אהרון ברק בטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק חולף על פני ארונו של שמגר, היום/ראובן קסטרו
יו"ר כחול לבן בני גנץ מול ארונו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
יו"ר כחול לבן בני גנץ מול ארונו של שמגר בבית המשפט העליון, היום/ראובן קסטרו
אסתר חיות בטקס האשכבה של נשיא בית המשפט  העליון מאיר שמגר ז"ל, 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
אסתר חיות ואלמנתו של שמגר, מיכל רובינשטיין, היום/ראובן קסטרו
שופטת בית המשפט העליון לשעבר, דליה דורנר, חולפת על פני ארונו של נשיא בית המשפט  העליון מאיר שמגר ז"ל, 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
שופטת בית המשפט העליון לשעבר דליה דורנר, היום/ראובן קסטרו
נשיא בית המשפט העליון בדימוס, הסופט מאיר שמגר. יואב איתיאל
מגדולי המשפטנים בישראל. מאיר שמגר/יואב איתיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully