וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל נפרדת משמגר: "האמין במערכת המשפט, אך הכיר במגבלות כוחה"

במערכת הפוליטית ובעולם המשפט ספדו לנשיא בית המשפט העליון בדימוס שהלך לעולמו. "מהבנאים הגדולים של המשפט הישראלי", אמר ריבלין. נתניהו: "מגדולי המשפטנים של מדינת ישראל". גנץ: "מגדולי המשפטנים של ישראל". נשיאת העליון חיות: "הוא היה עבורי מורה דרך ודמות מופת"

צילום:הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה, עורך:שאול אדם

מרחבי הקשת הפוליטית ספדו היום (שישי) פוליטיקאים לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, שהלך לעולמו. נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לשמגר, וקרא לו "איש חזון משכמו ומעלה, איש אמת, מלומד וחכם, פורץ דרך, אמיץ, ישר וצנוע". "מדינת ישראל ועולם המשפט הישראלי התייתמו היום מאחד מהאבות המעצבים והחשובים של המשפט הישראלי, מעמודי התווך והתמך של המשפט. מנהיג בעולם המשפט ומגדולי השופטים שהיו לנו, שהאיר את עולם המשפט הישראלי בעשורים האחרונים", אמר ריבלין.

"השופט מאיר שמגר היה סמל להדר הבית"רי. בעל אומץ לב שיפוטי, שהאמין באמונה שלמה בבית המשפט ובמערכת המשפט אך ידע גם את מגבלות הכוח שלה. בקריירה העשירה שלו זכה להיות מהבנאים הגדולים של המשפט הישראלי, מן המסד ועד לטפחות", מסר ריבלין ושלח את תנחומיו למשפחתו של השופט.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לשמגר, וכינה אותו "מגדולי המשפטנים במדינת ישראל". "אני מביע צער עמוק על פטירתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט מאיר שמגר", אמר נתניהו, "למאיר שמגר היה תפקיד חשוב בעיצוב אושיות המשפט הישראלי לרבות במדיניות המשפט ביהודה ושומרון. תמיד אזכור בהוקרה את פעילותנו המשותפת בהנהלת מכון יונתן לאחר פטירתו של אחי יוני ז"ל".

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, הסופט מאיר שמגר. יואב איתיאל
"הקדיש את חייו לחברה". שמגר/יואב איתיאל

גם במערכת המשפט ספדו לשמגר. "הרשות השופטת מרכינה ראשה ומודיעה בצער רב על פטירתו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט מאיר שמגר", נמסר מדוברות הרשות. "נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ושופטיו, מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, שופטי ועובדי מערכת בתי המשפט משתתפים באבל הכבד של משפחת שמגר ושל כל הציבור בישראל". מועדי הלוויה וטקס האשכבה שייערך בבית המשפט העליון לשמגר ייקבעו בהמשך.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אמרה כי שמגר היה בעבורה "מורה דרך". "שופטות ושופטי ישראל מבכים היום את לכתו של הנשיא בדימוס מאיר שמגר שהיה מבכירי בניה ובנאיה של מערכת המשפט הישראלית בכל אחת מתחנות חייו - בפרקליטות הצבאית, בייעוץ המשפטי לממשלה וב- 20 שנותיו בבית המשפט העליון כשופט וכנשיא. בכל אחד מן התפקידים שאותם מילא התבלט שמגר כפורץ דרך והקים מסד משפטי ויסודות יצוקים המבטאים את עקרון שלטון החוק ואת ערכיה של דמוקרטיה במיטבה", כתבה חיות. "הנשיא שמגר הותיר לדורות הבאים תפיסת עולם שיפוטית מעוררת השראה אשר נבנתה ונתעצבה לאורך השנים הארוכות שהקדיש למדינה כמשרת ציבור. את מורשתו זו, מן הראוי כי אנו השופטים נלמד ונשמר ובבוא העת נעביר אותה לדורות שיבואו אחרינו".

"בנימה אישית", הוסיפה חיות, "לפני כ-30 שנים מוניתי לכהן כשופטת שלום בתל אביב בעת שמאיר שמגר היה נשיא בית המשפט העליון. לאורך כל דרכי השיפוטית מאז היווה הנשיא שמגר עבורי מורה דרך ודמות מופת שלאורה צעדתי ואוסיף לצעוד".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביכה אף הוא את מותו של השופט, ותיאר אותו כ"משפטן דגול". "במסגרת תפקידיו פעל רבות לביסוס מעמדו ועצמאותו של הייעוץ המשפטי הציבורי, כאמון על האינטרס הציבורי. במשך למעלה מחצי עשור עמד בראשו של בית המשפט העליון והודות לפסיקותיו הרבות והתקדימיות, ייזכר לעד כמי שפעל לביצור מעמדו של שלטון החוק וההגנה על זכויות האדם בישראל", מסר מנדלבליט בהצהרה מטעמו, "הנשיא שמגר הותיר חותם בל יימחה בעולם המשפט של מדינת ישראל. מורשתו מאירה ותאיר את דרכנו לעד".

"לשכת עורכי הדין מבכה את פטירתו של אחד מענקי מערכת המשפט במדינת ישראל לדורותיה", נמסר. ראש הלשכה, עו"ד אבי חימי, הוסיף כי פטירתו של שמגר היא "היא אבידה גדולה למשפחתו, למדינת ישראל ולמערכת המשפט. אני בטוח שמורשתו של האיש תהיה נצורה בליבנו לנצח".

עוד בוואלה!

נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר הלך לעולמו בגיל 94

לכתבה המלאה
מאיר שמגר- הלווית עדי אזר, בית משפט ת"א, 25 ביולי 2002. ראובן קסטרו
"ישראל תחסר אותו", שמגר/ראובן קסטרו

יו"ר כחול-לבן, בני גנץ, הביע "צער עמוק" על מותו של שמגר, ואמר כי השופט המנוח "תרם תרומה מכרעת לעיצוב דמותה ועוצמתה של מערכת המשפט הישראלית". הוא תיאר את שמגר כ-"איש משפט חכם ורודף צדק, היה ציוני גדול שאהב את מדינת ישראל ונלחם עבורה בשדה הקרב כלוחם אצ"ל ובשדה המשפטי במשך עשורים רבים", ואמר כי "הבוקר כולנו מצדיעים לאיש שפעל למען זכויות האדם באשר הוא אדם לצד שמירה ודאגה על ביטחון ישראל ועתידה".

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר כי שמגר היה בן "דור הנפילים של בית המשפט העליון". לדבריו, "מורשתו נלמדת ותילמד על ידי דורות של משפטנים, והיא חקוקה בדברי הימים של המשפט הישראלי. אהבתי וכיבדתי מאוד את דרכו, מצעירותו כלוחם באצ"ל ועד להובלתו את בית המשפט העליון כנשיאו". "שמגר היה מדמויות המפתח של המשפט הישראלי. הוא הטביע את חותמו במערכת המשפט האזרחית והצבאית בישראל כפצ"ר, כיועמ"ש וכנשיא בית המשפט העליון. הוא קידם את המשפט בישראל בשורה של פסקי דין רבים ומשמעותיים בזכות חופש הביטוי, שלטון החוק ושמירה על עקרונותיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", מסרה קודמתו של אוחנה בתפקיד, ח"כ איילת שקד (הימין החדש),"השופט שמגר הקדיש את חייו לחברה הישראלית ולארץ ישראל. דמותו תיזכר לעד כאחד מעמודי התווך של המשפט הישראלי כמשפטן פורץ דרך, הגון וישר".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר על שמגר כי "ביושר ליבו ובידענותו המופלגת הוא היה מהנשיאים המשפיעים ביותר של בית המשפט העליון, שמפסקי הדין שכתב לומדים וילמדו רבבות תלמידים. מראשית קיומה, מדינת ישראל היא מדינת דין שהצדק הוא נר לרגליה, ומאיר שמגר תרם לכך תרומה גדולה שתיחקק לדורות".

עמיתו למפלגה, ח"כ גדעון סער, אמר כי שמגר היה "מגדולי המשפטנים של ישראל". "שמגר זכה ללחום לחירות ישראל ולאחר מכן לפעול למען חירות אזרחיה. כל הליכותיו שידרו 'הדר' ודמותו הייתה סמל לממלכתיות. ישראל תחסר אותו", אמר.

בכיר כחול-לבן, ח"כ יאיר לפיד, ספד אף הוא למשפטן ותיאר אותו כ"לוחם צדק". "נקיים את צוואתו לסובלנות, חופש הפרט וכבוד לשלטון החוק", אמר לפיד. יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, סיפר כי ראה בשמגר "אדם ישר, רודף שלום וצדק". "בעת כהונתי כיו"ר ועדת חוץ וביטחון, זכיתי לשמוע ממנו את הפירוט והנימוקים לדו"ח ועדת שמגר, כאשר עמד בראש הוועדה לקביעת עקרונות לניהול מו"מ בנוגע לחיילי צה"ל השבויים והנעדרים", סיפר.

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה-גשר) שיבחה את פסיקותיו של שמגר בשלל נושאים כגון בפרשת הצלילה בקישון, עתירות פלסטינים לבג"ץ ומקרה האונס בשמרת. "היתה לי זכות להתווכח עם הנשיא בדימוס שמגר, אבל היו לי הרבה יותר הזדמנויות להסתמך על תפיסת הצדק שלו - התפיסה העמוקה של אחריות שבאה עם כח, אחריות של בעלי הכח ואחריות אישית שלו כפרקליט צבאי, כיועץ משפטי ובוודאי כשופט ונשיא", כתבה מיכאלי. "מאיר שמגר מסמל את מערכת המשפט שנבנתה כאן, ושמדינת ישראל צריכה להבטיח את קיומה: טבולה בידע עצום והשכלה רבה, מחויבות ממלכתית מוחלטת, אומץ לב אישי ומערכתי ולקיחת אחריות. הוא דוגמה לכך שפטריוטיות מובהקת עולה בקנה אחד עם ביקורת ועם שמירה קפדנית על שלטון החוק. זאת הצוואה שלו שחובה עלינו לקיים".

ארונו של שמגר יוצב ברחבת המבואה של בית המשפט העליון בירושלים ביום שלישי בין השעות 10:30 עד 13:00. טקס האשכבה יתקיים ברחבת המבואה בבית המשפט העליון בשעה 14:00 ובסיומו תתקיים הלוויה בבית העלמין בגבעת שאול בחוג המשפחה.

(עדכון ראשון: 10:57)

  • עוד באותו נושא:
  • מאיר שמגר
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully