וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איזה עתיד יש לנו?": מאות אלפים מפגינים ביום הרביעי למחאה בלבנון

20.10.2019 / 21:25

גורמים בממשלה אמרו שחרירי ושותפיו גיבשו רפורמות כלכליות שאמורות להקל על המשבר, בזמן שההמונים ממשיכים למחות נגד המצב הכלכלי והשלטון. "ההפגנות איחדו את כולם וזה מעולם לא קרה לפני כן", אמר אחד המפגינים

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי גיבש היום (ראשון) עם שותפיו לממשלה חבילת רפורמות שלה זקוקה נואשות הכלכלה המתפוררת, שהוציאה מאות אלפי מפגינים לרחובות הבירה ביירות וערים בכל רחבי המדינה הערבית זה היום הרביעי הרציפות. גורמים בממשלה אמרו כי לאור ההסכמות, אל-חרירי לא צפוי להתפטר מתפקידו. ממשלתו תתכנס מחר לאישור הרפורמות.

גורמים בממשלה אמרו כי אל-חרירי, המבקש להעביר תקציב שלא יכלול מסים חדשים, המתין שיתר שותפיו לקואליציה יקבלו את ההצעות הכלכליות שלו, הכוללות מס על המגזר הבנקאי ורפורמה נרחבת בחברת החשמל הממשלתית היקרה והמתפוררת. איגוד הבנקים של לבנון הודיע כי כל הבנקים במדינה יישארו סגורים מחר בשל המחאות, ואיגוד עובדים מרכזי הכריז על שביתה כללית. כוחות צבא וביטחון נפרסו ברחבי המדינה, והם חסמו כבישים המובילים לארמון הנשיאות.

ההפגנות נגד הממשלה, שהחלו ביום חמישי, איחדו את כל חלקי החברה הלבנונית השסועה, במפגן אחדות לא שגרתי. הם קוראים להחלפת האליטה הפוליטית, שלטענתם אחראית להכנסת הכלכלה למשבר, ולמערכת הפוליטית המבוססת על חלוקה לעדות. "לא ציפיתי שאנשים מהצפון, מהדרום ומביירות ישלבו ידיים ככה. ההפגנות איחדו את כולם יחד, וזה מעולם לא קרה לפני כן", אמר סחר יוניס, בן 32, העובד בארגון לא ממשלתי.

מפגינים בטריפולי, לבנון, בעקבות המשבר הכלכלי בלבנון, 20 באוקטובר 2019. רויטרס
"ההפגנות איחדו את כולם יחד", מחאה בטריפולי/רויטרס

במסגרת הרפורמות שמקדם אל-חרירי, משכורות הנשיא, השרים וחברי הפרלמנט, בעבר ובהווה, יקוצצו ב-50% והסכום יעבור למוסדות המדינה ולעובדי הרשויות. בנוסף לכך, הבנק המרכזי ובנקים פרטיים יחויבו לתרום 3.3 מיליארד דולר כדי להגיע לגירעון "קרוב לאפס" לקראת תקציב 2020. כמו כן, הרפורמות כוללות תכנית להפרטת מגזר התקשורת ולשינוי מקיף במגזר האנרגיה הקורס והיקר, שמעיק על שיקום הכלכלה.

לפי התכנית, גם לא ייגזרו מסים או תשלומים נוספים על התושבים, לאור הזעם שהתפרץ אחרי ההחלטה להשית מסים על שיחות ווטסאפ. הרפורמות יקראו גם להקמת גופי רגולציה ושקיפות חדשים בתוך "זמן קצר", על מנת לפקח על תכנית הרפורמות.

אל-חרירי הציב ביום שישי לשותפיו לקואליציה המפולגת 72 שעות להסכים על רפורמות שעשויות להקל על המצב הכלכלי, ולא, רמז, הוא יתפטר. הוא האשים את יריביו בהצבת מכשולים לביצוע צעדים תקציביים שיובילו להפשרת 11 מיליארד דולר שהבטיחו לתרום מדינות מערביות ולמניעת קריסה כלכלית, בתנאי שביירות תעביר רפורמות עמוקות שנועדו לצמצם את השחיתות והבזבוז. המפלגה הנוצרית "הכוחות הלבנוניים" הודיעה אתמול בשעות הערב המאוחרות על פרישת ארבעת חבריה הממשלה.

אחת הדרישות המרכזיות של המפגינים היא למגר את השחיתות השלטונית, ולפיהם הנהגת המדינה השתמשה בעמדות המפתח שלה כדי להעשיר את עצמה במשך עשורים ארוכים. רבים מאשימים את הפוליטיקאים בכך שהם גרמו לילדיהם לעזוב את המדינה, מפני שהיא לא מספקת להם עבודות.

עוד בוואלה!

חקירת מותה של בת ה-29 מהקריות: מתחזק החשד כי נרצחה בידי בעלה

לכתבה המלאה
מפגינים בטריפולי, לבנון, בעקבות המשבר הכלכלי בלבנון, 20 באוקטובר 2019. רויטרס
"כולם משלבים ידיים". מפגינים בטריפולי, הלילה/רויטרס
מפגינים במרכז ביירות, בעקבות המשבר הכלכלי בלבנון, 20 באוקטובר 2019. רויטרס
"רוצים להישאר בלבנון כדי לבנות את העתיד שלנו". מפגינים בביירות/רויטרס
מפגינים בטריפולי, בעקבות המשבר הכלכלי בלבנון, 20 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים בעיר טריפולי/רויטרס

אם אל-חרירי הסוני, הזוכה לתמיכה של מדינות המערב ומדינות המפרץ הסוניות, יפרוש מראשות הממשלה, יהיה קשה ליתר חברות הקואליציה להקים ממשלה חדשה. כל ממשלה חדשה צפויה להיות תחת השפעה גדולה יותר של חיזבאללה ובעלי בריתו של הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן. במבצ כזה, יהיה זה כמעט בלתי-אפשרי שמשקיעים זרים או מדינות המפרץ המסוכסכות עם איראן יציעו סיוע כלכלי או השקעות. אתמול אמר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כי הוא תומך בממשלה והזהיר מפני השלכות נפילתה.

אווירה חגיגית בהפגנות

המוני אזרחים, חלקם נופפו בדגלי לבנון, נדחסו היום בכבישים ובכיכרות וקראו למהפכה במהלך ההפגנות המזכירות את אלו שהובילו למהפכות "האביב הערבי" ב-2011 והפלת משטרים השנה ברחבי העולם הערבי. האווירה בהפגנות הייתה חגיגית, ובחלקן יצרו המשתתפים שרשרת אנושית וקראו להדחת מנהיגיהם.

"אנחנו רוצים להישאר בלבנון כדי לבנות את העתיד שלנו, אבל אם הפוליטיקאים המושחתים האלו יישארו, איזה עתיד יישאר לנו?", אמר שרבל אנטון בן ה-17. ההפגנות פרצו בחלקן בשל הצעה להטיל מס על שיחות ווטסאפ, שבוטלה במהירות, אולם רבים ראו בה ניסיון נוסף של הממשלה להוציא כספים נוספים מהאזרחים שמקבלים מעט בתמורה מהמדינה.

(עדכון ראשון: 19:42)

מפגינים בעיר צור, בעקבות המשבר הכלכלי בלבנון, 20 באוקטובר 2019. רויטרס
רבבות יצאו להפגין גם בעיר הדרומית צור/רויטרס
מפגינים במרכז ביירות, בעקבות המשבר הכלכלי בלבנון, 20 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים נושאים דגל ענק במרכז ביירות/רויטרס
מפגינים במרכז ביירות, בעקבות המשבר הכלכלי בלבנון, 20 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים במרכז ביירות/רויטרס
  • עוד באותו נושא:
  • לבנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully