וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על תקיפת החיילים ביצהר: "אין סובלנות כלפי פורעי החוק"

בימין ובשמאל גינו את התקרית, במסגרתה כ-30 מתנחלים יידו אבנים לעבר חיילי צה"ל. הרמטכ"ל: "רואה בחומרה רבה את ההתנהגות העבריינית בשבוע האחרון באזור". גם בהתנחלות התנערו מהמעשה, ודרשו מנערי הגבעות לעזוב: "בושה". בעקבות האירוע, פלוגת מג"ב תועבר לאזור יצהר

עריכה: ניר חן

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו גינה היום (ראשון) את יידוי האבנים על חיילי צה"ל ביצהר, והבהיר כי הוא "לא תהיה שום סובלנות כלפי פורעי החוק שירימו ידם על חיילינו". נתניהו אמר כי הוא "מגנה בתוקף כל תקיפה של חיילי צה"ל" והוסיף כי הוא "מבקש לחזק את לוחמי ומפקדי צה"ל שעושים לילות כימים כדי להגן על ביטחונם של כל אזרחי ישראל, ללא יוצא מן הכלל".

במסגרת התקרית, כ-30 מתנחלים השליכו הלילה אבנים לעבר חיילי צה"ל וניקבו את גלגלי הרכב בו נסעו, כך לפי דובר צה"ל. כתוצאה מכך, נפצע לוחם צה"ל באורח קל וקיבל טיפול רפואי במקום. הכוח השתמש באמצעים לפיזור הפגנות ואף ירה באוויר על מנת לפזר את ההתקהלות. עד כה המשטרה לא עצרה חשודים במעורבות בתקרית. בשעה זו מתקיימת הפגנת תמיכה ביצהר בנערים, זאת במקביל להפגנה מתוכננת לתמיכה בחיילי צה"ל.

לדברי גורמי ביטחון, ביצהר ובגבעות הסמוכות אליה נרשמו מתחילת השנה 150 אירועים אלימים, 30 מהם כלפי כוחות הביטחון. הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, אמר כי הוא "רואה בחומרה רבה ביותר את ההתנהגות העבריינית כפי שבאה לביטוי בשבוע האחרון באזור החטיבה המרחבית שומרון". מדובר צה"ל נמסר כי הרמטכ"ל הנחה לאתר את כלל המעורבים ולמצות איתם את הדין. "לא יעלה על הדעת שחיילי צה"ל, שעושים לילות כימים להגנת המתיישבים, יותקפו על ידי אלה המוגנים על ידם", נמסר מטעמו של כוכבי, ששוחח על כך עם ראש השב"כ נדב ארגמן ומ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן. השלושה סיכמו לפעול יחד בנושא. "צה"ל מגנה בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה", נמסר מדובר צה"ל.

גורמי ביטחון מאשרים כי בעקבות פניית הרמטכ"ל, יועבר גדוד מג"ב מגזרת צומת תפוח למרחב יצהר. לדברי גורמי ביטחון ההחלטה אומנם יוצרת עומס על גדוד מג"ב שממלא משימות מגוונות באזור, אך המצב מחייב נקיטת פעולה מיידית.

פלוגת מג"ב הוצבה בישיבת יצהר, אפריל 2014. שלומי גבאי
בהתנחלות תאירו את התקרית כ"שערוריה ובושה". יצהר/שלומי גבאי

בשמאל ובימין גינו את התקיפה. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר הבוקר כי העם תומך ומחזק את החיילים ושהוא סומך על רשויות אכיפת החוק שיטפלו בו בכל הכלים שברשותן. "כרמטכ"ל לשעבר וכמפקד בצה"ל לאורך עשרות שנים אני שולח מסר לכל החיילים והמפקדים ששומרים עלינו גם בערב החג - בצפון, בדרום, ביהודה ושומרון ובכל מקום ברחבי הארץ: עם ישראל ואזרחי ישראל תומכים בכם ומחזקים אתכם. לא נעבור לסדר היום על שום פגיעה בחיילי צה"ל". יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ אמר כי לא מדובר במקרה בודד, כי אם "ריטואל חוזה ונשנה" שבו קבוצה אלימה מפעילה טרור נגד החיילים. "מול הפגיעה בחיילי צה"ל חייבת לבוא תגובה בלתי מתפשרת ופעולה מקיפה למעצרם של הטרוריסטים היהודים", הדגיש פרץ.

בחוגי הימין התנערו מהתקרית. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר כי האחראים למעשה חייבים להיתפס ולבוא על עונשם במלוא החומרה. "אני מצטרף לאמירה הברורה של תושבי יצהר שגינו בכל תוקף את הארוע החמור בידי קומץ אלים ובלתי מייצג", אמר השר סמוטריץ'. "חיילי צה"ל וכוחות הבטחון הם אחינו ובננו, וההתיישבות כתמיד מחבקת ועוטפת אותם ומוקיעה כל אלימות נגדם". שר החינוך רפי פרץ אמר כי מי שפוגע בחייל או במפקד אינו מייצג דבר הקשור באחיזה בארץ ישראל ותושבי השומרון. "תושבי יצהר משרתים במילואים, מתנדבים ואנשים ציוניים וטובים. מצער שישנם פורעים שמוציאים את דיבת היישוב רעה ופוגעים במפעל ההתיישבות כולו", הבהיר. שרת המשפטים לשעבר איילת שקד אמרה אף היא כי מיידי האבנים צריכים להיענש וכינתה את התקרית "חרפה". עם זאת, קראה להפריד בין התוקפים לבין תושבי ההתנחלות.

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, הגיע ליישוב ונפגש עם החיילים שהותקפו. "כל תושבי השומרון וגם תושבי יצהר מוקיעים פגיעה בחיילינו היקרים", אמר דגן. "הקומץ שעשה זאת הם נערים שברובם הגדול הגיעו מחוץ ליישוב. ואנו נפעל בכל הכלים שבידינו כדי להעיף אותם מכאן".

עוד בוואלה!

מתנחלים יידו אבנים על כוח צה"ל ליד יצהר; חייל נפצע קל

לכתבה המלאה
תושבי יצהר בהפגנת תמיכה לחיילי צה"ל לאחר התקיפה בה נפצע חייל באורח קל מזריקת אבנים סמוך להתנחלות. 20 באוקטובר 2019.. אתר רשמי
ההפגנה ביצהר בעד נוער הגבעות, היום/אתר רשמי
פלוגת מג"ב הוצבה בישיבת יצהר, אפריל 2014. שלומי גבאי
לדברי גורמי ביטחון, ביצהר ובגבעות הסמוכות אליה נרשמו מתחילת השנה 150 אירועים אלימים/שלומי גבאי

גם בהתנחלות יצהר גינו את התקיפה, ובעקבותיה דרשו מנערי הגבעות לעזוב את המקום. במכתב שפרסמה מזכירות יצהר לתושבי ההתנחלות, נכתב כי היא "רואה את התנהלות הנערים ותקיפת חיילי צהל כשערורייה ובושה... אנו דורשים מהנערים לעזוב את יצהר, ועד להודעה חדשה, מסירים לחלוטין את חסות היישוב מנוכחותם כאן, על כל המשתמע מכך". כמה מתושבי ההתנחלות אף יזמו הפגנת תמיכה בחיילי צה"ל שתיערך בצהריים.

מדובר בגינוי חריג יחסית של מזכירות ההתנחלות, שבה אירעו כמה אירועי אלימות בעבר, ובהם תקיפה של שוטרים וחיילים בעת פינויים ותקיפות של פלסטינים. עם זאת, הפעם התקרית זכתה לגינוי משום שהתקיפה בוצעה כלפי כוח שרק סייר במקום.

לפני כחודש וחצי, איימו בוועד יצהר ב"תסיסה בציבור" עקב כוונה להוציא צו הרחקה מינהלי לאחד מתושבי ההתנחלות. במכתב לאלוף פיקוד מרכז שנשלח על ידי מזכירות יצהר, נכתב "לצערנו, כל עוד יהיה תקף צו גירוש כנגד משפחת זארוג, הדבר יגרום לתסיסה רבה בציבור ולכן לא נוכל להמשיך את קידום התהליכים והשיח, כדוגמת אלה שדיברנו עליהם בפגישתנו האחרונה". כשבועיים אחרי כן חתם אלוף הפיקוד על צו ההרחקה.

שוחרר תושב יצהר שנחשד שאיים על קצין צה"ל בשישי

בתוך כך, בית המשפט המחוזי בלוד שחרר היום למעצר בית את תושב יצהר שנעצר בחשד שאיים על קצין צה"ל ביום שישי. השופט קיבל את ערעור עורך דינו עדי קידר וקבע כי "עוצמת עילות המעצר המתעוררות במקרה זה אינה כזו המצדיקה מיצוי החקירה בעוד העורר מוחזק במעצר של ממש".

בדיון הביע נציג המשטרה התנגדות לשחרור וציין כי נעשים ניסיונות לאתר מעורבים נוספים. כמו כן, הוא התייחס לתקיפה הבוקר ואמר: "לצערנו הבוקר, כוח נוסף מאותו גדוד עולה מעלה לאותה נקודה, מותקף בצורה חמורה ביותר. זה מצביע על חומרת העניין. האירוע היה כנראה תגובה על מעצר החשוד".

השופט חגי טרסי ציין בהחלטתו כי "מדובר לכאורה בתקיפה המצויה ברף הנמוך ביותר. גם החשש לשיבוש אינו כזה אשר מחייב המשך החזקה במעצר וקיימות פעולות חקירה אשר יאפשרו למשטרה למצות את צרכיה, גם בהתחשב בחשש הקיים... רף המסוכנות הנשקף, מבלי להקל ראש, אינו מהרף הגבוה".

(עדכון ראשון: 11:23)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully