וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר טורקי: "הסכמנו להפסקת האש רק כי ארדואן הגביל אותה בזמן"

20.10.2019 / 9:05

סגן הנשיא פנס הכריז על הפסקת האש לאחר שעות של דיונים עם הנשיא הטורקי, אולם בסופם עדיין עמדו מכשולים מרכזיים המעכבים את סיום המלחמה. ארדואן התעקש שהכורדים ייסוגו מהשטח, מה שהביא להסכמה אמריקנית בלית ברירה. "זה היה מובן מאליו שהשיחות לא יהיו פשוטות"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

בכיר טורקי אמר אמש (שבת) כי ההסכם המפתיע להשעיית המתקפה הצבאית של טורקיה נגד הכוחות הכורדיים בסוריה הייתה תלויה בהסכמתה של וושינגטון לדרישת נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, להגביל אותה בזמן.

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס הכריז על הפסקה בת חמישה ימים במתקפה שהחלה בגבול בין המדינות, אחרי יותר מארבע שעות של דיונים בארמונו הנשיאותי של ארדואן באנקרה - פגישה שהחלה עם מבטים חתומים וחיוכים מעטים בלבד. למרות הפתיחה מבשרת הרעות, הגורמים הרשמיים משני הצדדים טוענים כי הושג הסכם טיוטה לקראת הישיבה, אך עדיין עומדים מכשולים מרכזיים בפני סיום הקרב האחרון בשמונה שנות המלחמה בסוריה.

המטרה הייתה לעצור את המשבר ההומניטרי, שאילץ 200 אלף אזרחים לנטוש את בתיהם מצפון-מזרח המדינה, ולהקל על החשש הביטחוני מאלפי אסירים ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) המוחזקים על ידי הכורדים. בלב הדיונים עמדו יחסיהם השבריריים של ארצות הברית וטורקיה, בעלות ברית בנאט"ו, שהמחלוקות ביניהן בנוגע למדיניות בסוריה וברוסיה הובילו את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לאיים ב"השמדתה" של הכלכלה הטורקית.

נשיא טורקיה, ארדואן וסגן נשיא ארצות הברית מייק פנס במהלך פגישתם באנקרה 17 באוקטובר 2019. רויטרס
"זה מוזר לדבר כך עם מישהו כמו ארדואן, ולצפות ממנו לקבל את זה". ארדואן ופנס במפגשם באנקרה, שבוע שעבר/רויטרס

"זה היה מובן מאליו שהשיחות של פנס בטורקיה לא יהיו פשוטות", אמר הבכיר הטורקי לסוכנות הידיעות רויטרס. עוד לפני שמטוסו של סגן נשיא ארצות הברית נחת באנקרה, טורקיה דחתה את קריאתו להפסקת אש - אלא אם הלוחמים הכורדים של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שאותם היא מחשיבה כטרוריסטים בגלל קשריהם עם כוחות הגרילה בדרום-מזרח טורקיה, יסכימו לסגת לעומק של 20 מיילים כדי ליצור "אזור בטוח" לאורך הגבול.

הבכיר הטורקי, שסירב למסור את שמו, ציין כי "יש אי הסכמות רבות", אך הסוגיה המרכזית הייתה התנגדותה של טורקיה להפסקת אש. "הנקודה המכריעה בפגישה הייתה כשארדואן דרש דד-ליין להפסקת הפעולות הצבאיות מצד מדינתו. ארדואן אמר שאלה יכולים להיות 24 או 48 שעות. פנס אמר שזהו חלון זמנים קצר מאוד ושהוא לא יכול לקבל את ההחלטה הזאת בעצמו".

כשהנשיא הטורקי סירב לסגת מדרישתו, הסוגיה עלה לישיבה השנייה והמורחבת. "לאחר הדיונים, סוכם על דד-ליין של 120 שעות. ברגע שזה נקבע, הייתה התקדמות מהירה בסוגיות האחרות", אמר הבכיר. בכיר בממשל האמריקני אמר כי "בשלב מסוים, ארדואן שאל כמה זמן ייקח למיליציית YPG לסגת ואנחנו (המשלחת האמריקנית) קיבלנו זאת כשביב תקווה לכך שהטורקים פתוחים להסכם".

עוד בוואלה!

ג'ונסון נאלץ לבקש מהאיחוד לדחות את הברקזיט: "זו תהיה טעות"

לכתבה המלאה

לשבור את הקרח

התמונות מתחילת הפגישה בין סגן הנשיא פנס, נוצרי אוונגליסטי, לבין הנשיא הטורקי המוביל מפלגה עם שורשים אסלאמיסטיים, הצביעו על המבוכה שהורגשה בין שניהם. אולם, לדברי הגורם הטורקי, בשלב מוקדם בשיחה פנס אמר לארדואן שטראמפ "חיבב, כיבד והעריך" אותו מה ש"חימם את האווירה" ביניהם.

בנקודה נוספת בשיחות, כאשר בכירים טורקיים ציינו את מספר הנפגעים מהצד שלהם בקרבות, אמר להם פנס כי בקרב המשלחת האמריקנית נמצאים חיילים לשעבר, וגם בנו שלו שירת בצבא. הוא הביע תנחומים למשפחות ההורגים - מחווה שלדברי הבכיר, עודדה גנרל טורקי להצטרף לפגישה.

משפחות כורדים עומדות בתור לקבל לחם בתל אבייד בסוריה. 19 באוקטובר 2019. רויטרס
משפחות כורדים עומדות בתור לקבל לחם בתל אבייד בסוריה/רויטרס

ייתכן והקשרים האישיים הללו סייעו להקל על חלק מהמתחים במערכת יחסים המתאפיינת לעתים קרובות ברטוריקה בלתי מתפשרת בין שני הצדדים. ההסכם הפחית את המתח בצפון סוריה, אך ישנם סימנים לכך שההפוגה הזמנית נותרה שברירית.

ביום שישי בבוקר ניתן היה לשמוע הפגזות בעיירה הסורית ראס אל עין, הסמוכה לגבול עם טורקיה, והיה בלבול גדול לגבי גודלו של "האזור הבטוח", אותו טורקיה מתכוונת לאבטח. ארדואן אמר שתחום השטח עובר כ-440 ק"מ ממזרח למערב, אולם השליח המיוחד של ארצות הברית לסוריה, ג'יימס ג'פרי, אמר כי ההסכם מכסה שטח קטן יותר.

מורדים סורים בתמיכה טורקית נכנסים עם נגמש"ים לעיר תל אבייד בסוריה - ה- 18 לאוקטובר 2018. רויטרס
מורדים סורים בתמיכה טורקית נכנסים עם נגמש"ים לעיר תל אבייד בסוריה, שבוע שעבר/רויטרס

ערב השיחות ביום חמישי, שחרר הבית הלבן מכתב אותו שלח טראמפ לארדואן ביום בו חיילים טורקים עברו את הגבול לצפון-מזרח סוריה וכתב לו: "אל תהיה בחור קשוח" ו"אל תהיה טיפש", כמו גם אזרה לכך שטראמפ יכול להרוס את כללכת טורקיה.

"זה ממש מוזר לדבר בטון הזה עם מישהו כמו ארדואן, ולצפות ממנו לקבל את זה", אמר גורם טורקי נוסף. נימת המכתב הייתה הפתעה עבור אנקרה, מאחר וגורמים טורקיים סיפרו שוב ושוב על הקשר המיוחד בין המנהיגים. "אם זה היה תלוי בטראמפ, הוא וארדואן כבר היו עושים עסקה", אמר הגורם, "אבל פנס תרם תרומה אדירה".

"החיילים שעזבו יועברו לעיראק"

בתוך כך, שר ההגנה של ארצות הברית, מארק אספר, אמר אתמול כי אלף חיילי הכוחות האמריקנים שיוצאים מצפון-מזרח סוריה יועברו למערב עיראק, וזאת לדבריו כדי להמשיך את המערכה נגד ארגון דאעש, וכן כדי לסייע בהגנה על עיראק. "נסיגת ארצות הברית מצפון-מזרח סוריה ממשיכה להתקדם. אנחנו מדברים על שבועות, לא על ימים", אמר אספר לעיתונאים, בדרכו לביקור במזרח התיכון. "האסטרטגיה הנוכחית המיועדת לכוחות אלו היא למצב אותם מחדש במערב עיראק".

דבריו מבהירים כי תכניתו של טראמפ, שהצהיר כי נסיגת החיילים מסוריה נועדה כדי להחזירם לביתם, לא תצא לפועל בקרוב. אספר אמר כי לחיילים שיוצאים לעיראק יהיו שתי משימות: "האחת - לסייע בהגנה על עיראק, והשנייה - לבצע פעולות נגד דאעש בזמן שאנו מחשבים את צעדינו הבאים". הוא הוסיף כי "הדברים יכולים להשתנות מעכשיו ועד הרגע שנשלים את הנסיגה, אבל זו האסטרטגיה כעת".

במקביל, יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי ובכירי קונגרס נוספים ביקרו אתמול בירדן, שם נפגשו עם המלך עבדאללה השני ועם גורמים בכירים אחרים במדינה. בהצהרה שנשאה, אמרה פלוסי כי הביקור היה "בזמן קריטי לביטחון האזור ויציבותו. על רקע המשבר העמוק בסוריה לאחר הפלישה של טורקיה, המשלחת שלנו ניהלה דיונים חיוניים על ההשפעה על היציבות האזורית, הגדלת זרימת הפליטים, והפירצה המסוכנת שנפתחה עבור דאעש, איראן ורוסיה".

(עדכון ראשון: 04:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully