וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ונסון נאלץ לבקש מהאיחוד לדחות את הברקזיט: "זו תהיה טעות"

ראש הממשלה הבריטי, שהיה מחויב על פי חוק לבקש הארכה נוספת לברקזיט אחרי שהפסיד בהצבעה בפרלמנט, שלח לאיחוד האירופי צילום של טיוטה, שעליה סרב לחתום. בנוסף לכך, הוא שלח מכתבים נוספים שבהם נכתב כי בקשת הדחייה נכפתה עליו. באיחוד שוקלים כיצד להגיב

.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביקש הלילה (ראשון) מהאיחוד האירופי לדחות את הברקזיט מעבר ל-31 באוקטובר, לאחר שחויב לכך פי חוק, אולם הבהיר באותה נשימה כי הוא מקווה שמנהיגי הגוש ידחו את הבקשה. ג'ונסון נאלץ לבקש הארכה של שלושה חודשים, בעקבות חוק שעבר בפרלמנט ונועד למנוע תרחיש של עזיבה ללא הסכם. ניסיונו להעלות להצבעה את ההסכם שלו אתמול ספג מפלה בפרלמנט, ועל כן פנה בלית ברירה לבריסל.

ג'ונסון שלח שלושה מכתבים: הראשון היה למעשה תצלום של טיוטה שהופצה, ובו ביקש ג'ונסון את הדחייה - אך סירב לחתום עליו. במכתב השני, שלא נשלח בשמו של ראש הממשלה, נכתב כי בקשת הדחייה נכפתה עליו, וכי הדבר "יפגע באינטרסים של בריטניה ושותפינו באיחוד האירופי". במכתב השלישי הביע ג'ונסון את אי-שביעות רצונו מבקשת הדחייה וכינה אותה "טעות".

על אף שהאיחוד האירופי היה מעוניין לסיים את הסאגה, לא סביר שהוא ידחה את הבקשה של ג'ונסון. "בקשת ההארכה זה עתה הגיעה. כעת אתחיל להתייעץ עם מנהיגי האיחוד האירופי כיצד להגיב", כתב בטוויטר נשיא הנציבות האירופית דונלד טוסק.

גורם בלשכת הנשיאות בצרפת אמר לרויטרס כי הנשיא עמנואל מקרון אמר לג'ונסון שפריז צריכה הבהרות מידיות לגבי המצב. "הוא אותת על כך שאף אחד לא רוצה בדחיה", אמר הגורם. ואולם, 27 המדינות החברות בגוש חוששות גם הן מתרחיש של התנתקות בריטית ללא הסכם, ולכן קשה לראות אותן נעתרות לבקשה של ג'ונסון.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ברקזיט, 19 אוקטובר 2019. AP
התכנית שלו ספגה מכה קשה. ג'ונסון, אתמול/AP

בעבר אמר ג'ונסון, ממנהיגי המחנה שתמכו בפרישה במשאל העם ב-2016, כי הוא יעדיף "למות בשוחות" מאשר להזיז את מועד העזיבה מ-31 באוקטובר. הוא הבטיח לפרוש מהגוש בתאריך זה, עם או בלי הסכם, אך עתה נראה שידיו כבולות משפטית.

"הבהרתי מאז שמוניתי לראש ממשלה והבהרתי זאת שוב לפרלמנט היום, שלפי עמדתי, ועמדת הממשלה, דחיה נוספת תפגע באינטרסים של ארצות הברית ושל השותפים שלנו באחוד האירופי, וביחסים בינינו", כתב במכתב השלישי שלו, שפורסם על ידי כתב של העיתון פייננשל טיימס.

באופוזיציה אמרו כי ג'ונסון סבור שהוא מעל החוק. "ג'ונסון הוא ראש ממשלה המבזה את הפרלמנט ואת בתי המשפט", אמר ג'ון מקדונל מהלייבור. "סירובו הילדותי לחתום על המכתבים מאשר את מה שתמיד חשדנו לגבי תחושת האליטיזם השחצנית של ג'ונסון, שסבור כי הוא מעל החוק ושהוא לא צריך לתת דין וחשבון".

ביום שני ידון בית המשפט העליון של סקוטלנד בעתירה שביקשה להכריח את ג'ונסון לציית לחוק שדורש ממנו לבקש דחיה מהאיחוד האירופי. בית המשפט אמר מוקדם יותר החודש כי נציגי הממשלה מסרו הצהרות חוקיות רשמיות ולפיהן הוא יציית לחוק והזהיר כי הוא יראה בחומרה רבה אם ג'ונסון לא יעשה זאת.

"בוריס ג'ונסון הבטיח לבית המשפט של סקוטלנד שהוא יציית לחוק בן, ולא ינסה לסכל אותו. נראה שהוא הפר את שתי ההבטחות שלו", כתבה בטוויטר ג'ואנה צ'רי, חברת המפלגה הסקוטית הלאומית המעורבת בעתירה.

עוד בוואלה!

דחיית הברקזיט או הפרת החוק: צומת הדרכים של ג'ונסון אחרי החלטת הפרלמנט

לכתבה המלאה
מתנגדי הברקזיט יצאו להפגין בזמן כינוס בית המחוקקים ברחובות לונדון. 19 באוקטובר 2019. רויטרס
מתנגדי הברקזיט מפגינים בלונדון, אתמול/רויטרס

התיקון שאושר אתמול בפרלמנט, והוצע על ידי המחוקק אוליבר לטווין שגורש ממפלגתו השמרנית של ג'ונסון, מחייב לקיים הצבעה על הברקזיט רק אחרי שתאושר החקיקה הנדרשת למהלך. אלא שהאופוזיציה בבריטניה, כולל הלייבור ומורדים משורות המפלגה השמרנית, העבירו בחודש שעבר חוק שמחייב את ראש הממשלה לבקש הארכה נוספת מבריסל אם לא יצליח להעביר את ההסכם החדש, ולכן ראש הממשלה היה מחויב לעשות זאת עד אתמול בחצות.

לאחר המכה שספג בפרלמנט, אחת מני רבות מאז שנכנס לתפקידו בחודש יולי במקומה של תרזה מיי, אמר ג'ונסון כי כי הוא לא "נרתע או נבהל" וכי הוא עדיין סבור שהדבר הטוב ביותר עבור הממלכה הוא לעזוב את האיחוד בסוף החודש, על בסיס "ההסכם המצוין". האיחוד האירופי אמר לאחר ההצבעה כי על בריטניה לעדכן אותו על "הצעדים הבאים" שהיא מתכננת.

ג'ייקוב ריס-מוג, מנהיג הבית התחתון של הפרלמנט, אמר שהממשלה מתכננת להביא לפרלמנט את עסקת הברקזיט של ג'ונסון ביום שני הקרוב. עם זאת, יו"ר הבית התחתון ג'ון ברקו אמר שהוא יכריע האם לאפשר זאת, אחרי שכמה מחוקקים אמרו שמהלך זה עשוי להפר את המוסכמה בפרלמנט הבריטי, שלפיה אותה ההצעה לא יכולה לעלות להצבעה פעמיים באותו המושב.

לא ברור אם ג'ונסון יצליח לשכנע מספיק חברי פרלמנט להצביע בעד ההסכם שלו, אם הוא אכן יעלה להצבעה. הוא מנהיג ממשלת מיעוט, והמפלגה היוניוניסטית של צפון אירלנד (DUP), התומכת לרוב בממשלה מבחוץ עם עשרת חבריה, מסתייגת גם מהשינויים שהוכנסו להסכם הברקזיט. היא חוששת שצפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה, תישאר לכודה באיחוד, שבו חברה אירלנד. ההסדר שגיבש ג'ונסון עם מנהיגי האיחוד נועד להחליף את סעיף "הבקסטופ" שאליו התנגדו רבים במפלגה השמרנית, כשנכלל בהסכם של מיי כשתכליתו הייתה למנוע אפשרות של חידוש מעברי הגבול הפיזיים בין צפון אירלנד לאירלנד.

ראש הממשלה, הרוצה להקדים את הבחירות, לא הסביר כיצד הוא מתכנן להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי ובו בזמן לציית לחוק. "אני לא אשא ואתן על דחיה עם האיחוד וגם החוק לא מחייב אותי לכך", אמר אתמול לחברי הפרלמנט במהלך הדיון הממושך והחריג, שהיה הראשון שנערך ביום שבת מאז פרצה מלחמת פוקלנד עם ארגנטינה ב-1982.

לפי דיווח ברשת "סקיי ניוז", כתב אתמול ג'ונסון לחברי הפרלמנט כי הוא לא מתכוון לבקש מהאיחוד דחייה נוספת, מאחר ולדבריו, אין זה פתרון: "לא אקיים משא ומתן עם האיחוד האירופי. אגיד לאיחוד האירופי מה שאמרתי לציבור הבריטי ב-88 ימיי כראש הממשלה - דחייה נוספת איננה הפתרון".

עוד הוסיף כי "סביר להניח שעמיתינו באיחוד האירופי ידחו את בקשת הפרלמנט להארכה (או לא יקבלו החלטה במהירות)". ג'ונסון אמר כי "דחייה נוספת תהיה רעה עבור המדינה הזאת, רעה עבור האיחוד האירופי ורעה עבור הדמוקרטיה.

(עדכון ראשון: 23:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully