וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דחיית הברקזיט או הפרת החוק: צומת הדרכים של ג'ונסון אחרי החלטת הפרלמנט

19.10.2019 / 22:13

ראש הממשלה הבריטי מחויב לבקש מהאיחוד האירופי דחייה נוספת בברקזיט, אחרי שלא הצליח לאשר עד היום את ההסכם שלו, אך הוא הודיע שבכוונתו לא לעשות זאת. אחת ההערכות היא שהוא ישלח שני מכתבים שבאחד מהם יבקש להתעלם מהבקשה. זה עשוי להיגמר בבית המשפט

.

הפרלמנט הבריטי הצביע בעד עיכוב ההצבעה על הסכם הברקזיט של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, ובכך הכניס לתוקף חוק אחר שדורש ממנו לבקש מהאיחוד האירופי דחייה נוספת. ג'ונסון נותר תקיף בהתנגדותו למשא ומתן על דחיית הברקזיט מעבר לתאריך המתוכנן, 31 באוקטובר, בטענה שהחוק איננו מחייב אותו לעשות זאת, מה שהעמיק את חוסר הוודאות בנוגע ליציאה מהאיחוד. אלה האפשרויות העומדות בפניו.

שליחת מכתב עוד היום

החוק המכונה "חוק בן" דורש מראש הממשלה לבקש דחייה עד ל-31 בינואר בשנת 2020, אם הפרלמנט לא יאשר את הסכם הברקזיט או את פרישתה של בריטניה מהאיחוד ללא הסכם עד ל-19 באוקטובר. הדד-ליין מותיר לג'ונסון עד ל-23:00 (שעון גריניץ') כדי לכתוב מכתב בעל נוסח שנקבע מראש.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ברקזיט, 19 אוקטובר 2019. AP
"החוק לא מחייב אותי לעשות זאת". ג'ונסון בדאונינג 10, היום/AP

"הפרלמנט הבריטי העביר את חוק הפרישה מהאיחוד האירופי. הוראותיו מחייבות כעת את ממשלת הוד מלכותה לבקש הארכה בפרק הזמן הניתן במסגרת סעיף 50(3) באמנת האיחוד האירופי", לשון המכתב.

"לפיכך, אני כותב כדי ליידע את המועצה האירופית כי בריטניה מבקשת הארכה נוספת", נמשך המכתב, שייחתם בשמו של "ראש ממשלת הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד".

מה אם הוא ינסה אפשרויות אחרות?

אחרי שממשלתו הפסידה בהצבעה, שקבעה כי יש לדחות את אישור ההסכם עד שתאושר החקיקה הנחוצה למהלך, ג'ונסון נדרש לשלוח את המכתב המדובר. עם זאת, הוא הודיע בפני פרלמנט: "לא אקיים משא ומתן על דחייה עם האיחוד האירופי והחוק לא מחייב אותי לעשות זאת".

הפרלמנט בבריטניה במהלך הצבעה על הברקזיט, 19 באוקטובר 2019. רויטרס
מכה לג'ונסון. הפרלמנט בלונדון מצביע, היום/רויטרס

לדברי ג'ונסון, "אגיד לחבריי ולעמיתיי באיחוד האירופי בדיוק מה שאמרתי לכל אדם אחר ב-88 הימים שבהם שירתי כראש ממשלה: שדחייה נוספת תהיה רעה עבור המדינה הזאת, רעה עבור האיחוד האירופי ורעה עבור הדמוקרטי".

התנגדותו העלתה בפרלמנט את החשד שהוא ישלח מכתב שני, בו יבקש מהאיחוד האירופי להתעלם מהראשון, או שפשוט לא יציית ללשון החוק - מה שעשוי להגיע עד לבית המשפט.

דיון בפרלמנט ובבית המשפט הסקוטי

ג'ייקוב ריס-מוג, מנהיג הבית התחתון של הפרלמנט - בית הנבחרים, אמר שהממשלה מתכננת להביא לפרלמנט את עסקת הברקזיט של ג'ונסון ביום שני הקרוב. עם זאת, יו"ר הבית התחתון ג'ון ברקו אמר שהוא יכריע האם לאפשר זאת, אחרי שכמה מחוקקים אמרו שמהלך זה עשוי להפר את המוסכמה בפרלמנט הבריטי, שלפיה אותה ההצעה לא יכולה לעלות להצבעה פעמיים באותו המושב.

במקביל, בית המשפט העליון של סקוטלנד יעמוד באותו היום בפני ההחלטה האם לחייב את ג'ונסון לציית ל"חוק בן" שלפיו עליו לבקש לדחות את הברקזיט. פעילי הקמפיין נגד הברקזיט ביקשו מוקדם יותר החודש מבית המשפט לדון בכך, אם ג'ונסון לא יצליח לאשר את ההסכם שלו עד היום, ואף להורות לשלוח לאיחוד האירופי מכתב בשמו אם יסרב לכך. עוד הוסיפו מתנגדי הפרישה כי על ג'ונסון לשאת בעונשים, כגון קנס ואף מאסר, אם הוא לא יציית לחוק.

מתנגדי הברקזיט יצאו להפגין בזמן כינוס בית המחוקקים ברחובות לונדון. 19 באוקטובר 2019. רויטרס
פנו לבית המשפט. מתנגדי הברקזיט מפגינים בלונדון, היום/רויטרס

בית המשפט עדיין לא הכריע בסוגיה והמתין לתוצאות הצבעת הפרלמנט היום. עם זאת, לדבריו החודש עורכי דינה של הממשלה מסרה הצהרות רשמיות שלפיהן על ראש הממשלה לעמוד בנדרש ממנו בחוק. השופט פול קולן, הידוע כלורד פנטלנד, אמר כי "זה יהיה הרסני לאחד מערכי הליבה שלנו - שלטון החוק, והאמון הדדי העומד בבסיס יחסיו של בית המשפט עם המלוכה וראש הממשלה, כי הם יבצעו את מה שהם הבטיחו לבית המשפט שבכוונתם לעשות".

חקיקת הברקזיט בשבוע הבא

בהמשך דבריו לפרלמנט, אמר ג'ונסון כי "בשבוע הבא הממשלה תציג את החקיקה הדרושה עברנו בשביל לצאת מהאיחוד האירופי עם ההסכם שלנו ב-31 באוקטובר".

המשמעות היא שהממשלה תנסה להעביר את החקיקה הדרושה להוצאה לפועל של הברקזיט, מה שייתן למחוקקים הזדמנות להכניס בה שינויים. תיקונים אלה עשויים לכלול הוספת צורך במשאל עם נוסף על פרטי ההסכם, כפי שדורשת מפלגת הלייבור, ואף להעלות את האפשרות שהברקזיט לא יקרה כלל - אף שלא ברור האם יהיה רוב בפרלמנט להצעה זו.

מפגינים נגד הברקזיט מחוץ לפרלמנט בלונדון, 19 באוקטובר 2019. רויטרס
בחירות חדשות? מפגינים נגד הברקזיט מחוץ לפרלמנט, היום/רויטרס
המחוקק הבריטי אוליבר לטווין, בריטניה, ברקזיט, 19 אוקטובר 2019. רויטרס
אוליבר לטווין, שהעלה את הצעת החוק שדחתה את ההצבעה על ההסכם של ג'ונסון/רויטרס

בחירות?

גם המפלגה השמרנית שבשלטון וגם הלייבור, מפלגת האופוזיציה העיקרית, טוענות שהן מעוניינות בבחירות מוקדמות. עם זאת, מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין אמר שהוא לא יתמוך בהנהגת בחירות חדשות עד לפסילת האפשרות לברקזיט ללא הסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully