וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הרפובליקנים בסנאט נגד טראמפ: "הנסיגה מסוריה - סיוט אסטרטגי"

19.10.2019 / 14:53

הסנאטור הבכיר תקף את הנשיא, שטען שהוצאת הכוחות האמריקניים מאזור גבול טורקיה הייתה "גאונות אסטרטגית". ברקע הפסקת האש בין כוחותיו של ארדואן לכורדים, טען מקונל כי ארה"ב נכשלה במלחמתה מול דאעש והעניקה הזדמנות לרוסיה ואיראן להגדיל את השפעתן

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, ביקר את מדיניותו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כשכינה אמש (שישי) את השבת החיילים האמריקנים מגבולות סוריה ותקיפת טורקיה בצפון סוריה - "סיוט אסטרטגי". זאת לאחר שמוקדם יותר השבוע הצהיר טראמפ כי המצב בגבול סוריה-טורקיה הוא "גאונות אסטרטגית" מצד ארצות הברית. לדבריו, "יש להם (לטורקיה) בעיות בגבול. אך זה לא הגבול שלנו, אין סיבה שנספוג אבדות בגלל זה".

בריאיון לעיתון הוושינגטון פוסט טען מקונל כי "השילוב של יציאת החיילים מסוריה כמו גם התגברות העוינות מצד טורקיה יצרו סיוט אסטרטגי למדינה". מקונל אמר כי גם אם הפסקת האש תצא לפועל, תמונת המצב המצטיירת היא כי ארצות הברית נכשלה במלחמתה מול ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ומעצם כך ניתנת ההזדמנות לרוסיה ולאיראן להגדיל את טווח השפעתן באזור.

בטורקיה הסכימו להשהות את המבצע לחמישה ימים, בזמן שהכוחות הכורדים נסוגו מהאזור. המבצע בצפון סוריה החל מיד לאחר ההחלטה על נסיגת הכוחות האמריקניים מהגבול. נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן חזר ואמר כי מטרת המבצע היא להרחיק את הכוחות הכורדיים, אותם הוא מכנה "טרוריסטים", וליצור אזור חיץ להתארגנות מחדש של שני מיליון הפליטים הסורים שנמצאים כעת בטורקיה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מברך את מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל לאחר אישור רפורמת המס בבית הלבן, 20 בדצמבר 2017. אי-פי, AP
טען נגד הוצאת החיילים האמריקנים מסוריה. מיץ' מקונל וטראמפ/AP, אי-פי

הרפבליקן הוותיק הציע להשתמש בשיטת "המקל והגזר" כדי להשיב את טורקיה למוטב, תוך כיבוד ביטחון הפנים שלה ושמירה על נוכחותה הצבאית בסוריה. על אף עמדותיו הנחרצות בנושא הפעולות האחרונות של הנשיא טראמפ, מקונל לא הזכיר את שמו במפורש בדבריו.

מקונל הוא הרפובליקני האחרון שביקר את הנשיא טראמפ בנוגע לסוריה. הסנאטור לינדזי גרהאם שלרוב נאמן לראש מפלגתו, הצטרף גם הוא להתנגדות להוצאת החיילים. "אזור חיץ לכורדים זה מקובל, אבל הצבת אלפי כוחות כובשים זה לא אזור בטוח, זה טיהור אתני", הצהיר.

עשן מיתמר מהעיר ראס אל-עין, סוריה, במהלך הלחימה בין צבא טורקיה לכורדים, 18 באוקטובר 2019. AP
העיר ראס אל-עין במהלך תקיפות הצבא הטורקי בסוריה. אתמול/AP

דובר הכוחות הדמוקרטיים בהובלת הכורדים טען אתמול בחשבון הטוויטר שלו כי הכוחות הטורקיים הפרו את הפסקת האש במפגש הגבולות בעיר ראס אל-עין. "למרות ההסכם לנצירת אש, כוחות אוויר ארטילריים הוסיפו להציב כוחות". עם זאת, ארדואן הכחיש את הטענות על הפרת הפסקת האש, על אף שכלי תקשורת בינלאומיים תיעדו פיצוצים בעיר במהלך בוקר יום שישי. הכוחות הכורדיים הסכימו לנצור אש באזור שבין ראס אל-עין ותל אבייד, שם הקרבות היו בשיאם.

הטורקים הצהירו על הפסקת האש לאחר השיחה בין ארדואן וסגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס בחמישי האחרון. נקבע כי הלחימה תופסק למשך 120 שעות, וכי ארצות הברית תסייע בהרחקת הכוחות הכורדיים מאזור החיץ.

ארדואן אמר שלמרות שהכוחות הכורדיים יתרחקו מהאזור, החיילים הטורקים ישארו בגבול עד לעזיבתם המוחלטת של כוחות האויב. עוד הוסיף כי הצבא הטורקי יתחיל מחדש את המבצע מיד בתום 120 השעות, אם הכוחות הכורדיים לא יעזבו את הגבול.

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן בהודעה לתקשורת באיסטנבול. 18 באוקטובר 2019. רויטרס
מכחיש את הפרת הפסקת האש. הנשיא ארדואן באיסטנבול, אתמול/רויטרס

הארגון הסורי לזכויות אדם מסר כי מתחילת התקיפות מאזור נהרגו 500 בני אדם, בהם 224 חיילי הכוחות הסורים הדמוקרטיים ו-183 מורדים טורקים. זאת בנוסף ל-72 אזרחים כורדים ו-20 טורקים.

בין 160 אלף ל-300 אלף איש דיווחו על הרס בתיהם מתחילת המבצע וכי הפחד מפני טיהור האוכלוסיה הכורדית הולך ומתחזק. על פי דיווחים, עולה כי הכוחות הטורקיים אף השתמשו בפצצות זרחן וכי האנשים שנחשפו לכך נכוו קשות, כתוצאה מהלחות של הגוף שגורמת לבערת החומר בנוסף לפליטת העשן המזיקה לריאות. בטורקיה התעקשו כי סוג הנשק לא נמצא בארסנל שלהם.

הארגון למניעת הפצת נשק כימי מסר כי טרם אוששו הטענות, אך הארגון עובד על איסוף ראיות. בארגון אמנסטי אינטרנשיונל לזכויות האדם, אמרו כי ידונו בראיות הנוגעות לפשעי מלחמה והפרות נוספות מצד הטורקים ובעלי בריתם. הארגון מאשים אותם בהוצאות להורג ותקיפת אזרחים חפים מפשע. לטענתם, פוליטיקאית כורדית נרצחה ב-12 באוקטובר לאחר שנגררה מרכבה, הוכתה ונורתה למוות.

משפחות העקורים הכורדים מועברים למחנות פליטים בצפון סוריה. 18 באוקטובר 2019. רויטרס
מאות אלפים איבדו את בתיהם בעקבות הלחימה בגבול. העיר דוהוק, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully