וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה בקטלוניה מחריפה: חצי מיליון הפגינו בברצלונה, שוטרים נפצעו

19.10.2019 / 14:16

מפגינים הקימו מתרסים והשליכו אבנים על כוחות הביטחון בבירת המחוז, כחלק מהתגובה הזועמת לעונשי המאסר שהוטלו על מנהיגי הבדלנים. הממשלה במדריד מזהירה מפני עונשי מאסר ממושכים, בעקבות המהומות הקשות ביותר שחווה המדינה זה כמה עשורים

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

ההפגנות האלימות בעיר ברצלונה נמשכו הלילה (שבת) זה היום החמישי ברציפות, בעקבות עונשי המאסר שהושתו על הנהגת הבדלנים בחבל קטלוניה על חלקם במשאל העם ב-2017. מאות מפגינים התעמתו עם שוטרים בלב בירת המחוז, הקימו מתרסים והשליכו אבנים על כוחות הביטחון. האלימות פרצה אחרי הפגנת ענק בהשתתפות יותר מחצי מיליון איש, שגינו את עונשי המאסר הממושכים שטלטלו את הפוליטיקה הספרדית.

עם רדת החשיכה, צעירים רעולי פנים חסמו שדרה רחבה בסמוך למטה המשטרה בעיר, הציתו פחי אשפה גדולים והשליכו אבנים, פחיות ובקבוקים לעבר שורות של כוחות הביטחון שהיו ערוכים להתמודדות עם מתפרעים. המפגינים השליכו חפצים בוערים ומחסומים ברחובות של אחד ממוקדי התיירות המרכזיים של אירופה, וסניף בנק של חברת סנטנדר הושחת. המשטרה הגיבה בירי של כדורי סירחון, רימוני עשן וגז מדמיע, שכיסו את האזור בעשן סמיך ומחניק, ובתותח מים.

עימותים נרשמו בלפחות ארבע ערים ועיירות אחרות בקטלוניה, המחוז העשיר ביותר בספרד השוכן בצפון-מזרח המדינה וגובל עם צרפת. רשויות הבריאות אמרו כי 62 איש נפגעו בעימותים, מתוכם 41 בברצלונה. אחד מהפצועים היה שוטר, שנישא על ידי עמיתיו אחרי שאיבד את הכרתו.

נשיא קטלוניה קים טורה קרא לחידוש השיחות עם השלטון המרכזי של ספרד, לאחר חמשת ימי המחאה. טורה אמר כי האלימות לא משקפת את האופי של תנועת העצמאות הקטלונית. "אלימות מעולם לא הייתה ולעולם לא תהיה דרכנו", אמר טורה.

הפגנות בברצלונה, 19 באוקטובר 2019. רויטרס
מתפרעים עשויים להישלח לשש שנות מאסר. עימותים בברצלונה, הלילה/רויטרס

בעקבות האלימות, נדחה המשחק המתוקשר בין קבוצות הכדורגל של ברצלונה וריאל מדריד, "הקלאסיקו", שהיה אמור להתקיים בעוד שבוע בעיר, ונסגרה הכניסה לאחד מאתרי התיירות המרכזיים בעיר, קתדרלת הסגרדה פמיליה שעוצבה על ידי אנטוני גאודי.

אלו המהומות הקשות ביותר שחוותה ספרד בעשורים האחרונים, ומשרד הפנים שלח תגבורות של שוטרים לברצלונה בניסיון להשליט סדר מול הכאוס הגובר. ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, הזהיר מפני עונשים כבדים, בעוד שמנהיגי המחוז, שעדיין נשלט בידי תומכי ההיפרדות מספרד, הביעו תמיכה במחאה השלווה אך גינו את האלימות.

"אין מקום לחסינות ביחס לפעולות אלימות שאנחנו עדים להן בימים האחרונים בערים שונות בקטלוניה", אמר סנצ'ס הסוציאליסטי המכהן כראש ממשלה זמני משום שלא הצליח להרכיב ממשלה. ספרד תלך לקלפיות בנובמבר בפעם הרביעית בתוך ארבע שנים, כשהסוגיה הקטלאנית צפויה להיות אחת המרכזיות במערכת הבחירות הנוכחית.

עוד בוואלה!

בשל קמפיין העצמאות: ספרד גזרה מאסר על תשעה מנהיגים קטלאנים

לכתבה המלאה
הפגנות סוערות בעיר ברצלונה, במחאה על עונשי מאסר של פעילים קטלאנים בדלנים, 16 באוקטובר 2019. רויטרס
השוטרים השתמשו בתותח מים. כוחות הביטחון בברצלונה, הלילה/רויטרס

שר הפנים, פרננדו גרנדה-מרלסקה, אמר כי 207 שוטרים נפצעו מאז יום שני, שבו נגזרו העונשים על הנהגת קטלוניה. הוא הוסיף כי 107 ניידות משטרה ניזוקו וכ-800 פחי אשפה הועלו באש. לדבריו, 128 איש נעצרו במחוז בחמשת הימים האחרונים, והוא הזהיר כי המתפרעים עשויים להישלח למאסר של עד שש שנים.

נשיא קטלוניה, קווים טורה, הודה לאלו שהפגינו ללא אלימות וגינה את המתפרעים. הוא אמר כי העונשים שנגזרו על בכירי תנועת הבדלנות לא ירתיעו אותה. "אנחנו נחזור לקלפיות שוב כדי לקבוע את ההגדרה העצמית שלנו". מיקל בוך, שר הפנים של קטלוניה וחבר במפלגה התמכת בעצמאות החבל, אמר לערוץ 3 TV כי "סוג האלימות הזה הוא חסר תקדים בקטלוניה, האנשים האלו אינם בדלנים".

במקביל להפגנת הענק בברצלונה, מפגינים חסמו גם כביש ראשי בגבול עם צרפת וכבישים אחרים במחוז, וגרמו לפקקי ענק. איגודי העובדים הכריזו על שביתה כללית ותלמידים החרימו את השיעורים זה היום השלישי ברציפות. מפעלים היו סגורים, ויותר מ-50 טיסות בנמל התעופה המרכזי של ברצלונה בוטלו, לצד צמצום שירותי התחבורה הציבורית.

הפגנה במרכז ברצונה, קטלוניה, במחאה נגד העונש על מנהיגי החבל, 18 באוקטובר 2019. רויטרס
התמיכה בעצמאות המחוז בשפל של שנתיים. הפגנת הענק בברצלונה, אתמול/רויטרס

לפי המשטרה, 525 אלף איש הצטרפו לצעדות המחאה אתמול. "תמיד היינו אנשים שלווים, אבל אתה מגיע לנקודה שבה מתייחסים אליך בצורה כזו שגורמת לאנשים לזעום", אמרה קרלוטה יאקונה, סטודנטית בת 19 מאזור מרסקה הסמוך לברצלונה. "הם שמו את המנהיגים שלנו בכלא".

בית המשפט העליון בספרד גזר ביום שני עונשי מאסר על תשעה ממנהיגי הבדלנים, ושלושה אחרים הורשעו מבלי שנשלחו לכלא. העונש הכבד ביותר נגזר על סגן מנהיג קטלוניה לשעבר אוריאול יונקרס, שנידון ל-13 שנות מאסר בגין המרדה ושימוש בלתי הולם בכספי ציבור. כולם זוכו מהעבירה החמורה ביותר, התקוממות.

אחד מבכירי התנועה הבדלנית, נשיא החבל לשעבר קרלס פוג'דמון, נמלט ממשפט עד עכשיו אחרי שנמלט לבלגיה ב-2017 בעקבות השתלטותה של הממשלה במדריד על קטלוניה, הנהנית מאוטונומיה גדולה יותר ביחס ליתר המחוזות בממלכה.

הפגנות בברצלונה, 19 באוקטובר 2019. רויטרס
גם הקלאסיקו נדחה. רחובות ברצלונה/רויטרס

השבוע חידשה מדריד את מאמציה לפעול להסגרתו, והוא נעצר אתמול לזמן קצר בידי משטרת בלגיה לפני ששופט הורה לשחררו עד להחלטה בנוגע לצו המעצר הספרדי. השימוע יתקיים בעוד עשרה ימים.
בניסיון נוסף לבלום את המהומות, בית משפט בספרד הורה אתמול על סגירת אתר אינטרנט של קבוצת מחאה סודית. עם זאת, בתוך זמן קצר, הקבוצה "צונאמי דמוקרטי", עברה לכתובת אחרת.

הקבוצה הופיעה לראשונה בחודש שעבר, ומשכה אלפי עוקבים באתר שלה וברשתות החברתיות תוך שהיא מנחה אותם לצאת לאזורי המחאה. הקבוצה מתנערת מאלימות ומאשימה את הרשויות בצנזורה.

בקטלוניה חיים כ-7.5 מיליון תושבים, שלהם יש שפה, פרלמנט ודגל משלהם. עם זאת, סוגיית העצמאות מפלגת גם את המחוז עצמו. סקר שפורסם ביולי האחרון הראה כי התמיכה בהתפצלות מספרד נמצאת בשפל של שנתיים, כשרק 44% מצדדים בהקמת מדינה עצמאית, לעומת 48.3% המתנגדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully