וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל קמפיין העצמאות: ספרד גזרה מאסר על תשעה מנהיגים קטלאנים

פוליטיקאים ובדלנים לשעבר הורשעו בשל מעורבותם בתנועה שהובילה את משאל העם ב-2017. סגן מנהיג קטלוניה לשעבר נידון ל-13 שנות מאסר בגין המרדה ושימוש בלתי הולם בכספי ציבור. בעקבות החשש ממחאות, מאות שוטרים נפרסו באזור

צילום: רויטרס

בית המשפט העליון בספרד הרשיע היום (שני) 12 פוליטיקאים ופעילים קטלאנים לשעבר בשל מעורבותם בתנועה שהובילה את משאל העם ב-2017. על תשעה מהם נגזר עונש מאסר, בהם גם סגן מנהיג קטלוניה לשעבר, אוריאול יונקרס, שנידון ל-13 שנות מאסר בגין המרדה ושימוש בלתי הולם בכספי ציבור. תריסר הבדלנים נשפטו בעקבות ניסיונותיהם להיפרד מספרד לאחר משאל עם בלתי חוקי שעורר סערה וגרם למחלוקות פוליטיות רבות גם בבית הנבחרים.

"במצטבר מאה שנים בכלא", אמר מנהיג קטלוניה לשעבר קרלס פוג'דמון לאחר ההרשעה. "מדובר במעשה זוועה. עכשיו יותר מתמיד... זה הזמן להגיב כמו שאף פעם לא הגבנו. עבור עתיד בנינו ובנותינו. עבור דמוקרטיה. עבור אירופה. עבור קטלוניה".

אחרי הפסיקה, ארגונים התומכים בהיפרדות מספרד צייצו: "זה הזמן להתקומם נגד הפשיזם של מדינת ספרד ושותפיה". זאת לאחר שהצהירו בעבר כי אם אחד מהנאשמים יימצא אשם, הם יוציאו לפועל מחאות שיתנהלו תוך "אי-ציות אזרחי שקט". הרשויות בספרד שלחו לאזור תגבורת של מאות שוטרים כהכנה להכרעת הדין. סקר דעת קהל שנערך ביולי, הראה כי 48.3% מהנשאלים בקטלוניה מתנגדים להיפרדות מספרד ואילו 44% תומכים בה.

הפגנה בברצלונה נגד הרשעת הבדלנים הקטלאנים, 14 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים בברצלונה נגד הרשעת הבדלנים הקטלאנים, היום/רויטרס

בעבר דחה סגן המנהיג שהורשע יונקרס, את הטענות שקמפיין העצמאות היה אלים. "אם אתם קוראים, מקשיבים או רואים את מעשינו, לאיש לא יהיה ספק שאנחנו דוחים אלימות", אמר במהלך המשפט בפברואר. אך בית המשפט קבע היום כי המחאה שהובילו תומכי הבדלנות הייתה "התקוממות סוערת בעידודם של הנאשמים" ולכן הוא ראוי להרשעה פלילית.

בסוף מאי כשהתכנס הפרלמנט הספרדי לראשונה מאז הבחירות, נכחו חמישה מחוקקים קטלאנים ששוחררו מהכלא לרגל המאורע כשהם מלווים על ידי שוטרים. ארבעה מהם, שעמדו לדין על משאל העם, נבחרו לבית הנבחרים ואחד לסנאט. בית המשפט העליון של ספרד אישר להם להשתתף בדיוני הפתיחה במדריד, אך הם הורחקו מדיונים עתידיים בוועדות הפרלמנטריות השונות.

עוד בוואלה!

יפן מחפשת אחר ניצולים: 35 הרוגים ו-17 נעדרים בעקבות הטייפון

לכתבה המלאה
סגן מנהיג קטלוניה לשעבר אוריאול יונקרס בבית המשפט, 12 בפברואר 2019. רויטרס
13 שנות מאסר. סגן מנהיג קטלוניה אוריאול יונקרס/רויטרס

המשבר בקטלוניה נחשב לחמור ביותר בספרד מאז מותו של הדיקטטור פרנסיסקו פרנקו ב-1975 עם חזרתה של הדמוקרטיה, והוא אחת הסיבות שהובילו להקדמת הבחירות באפריל האחרון. זמן קצר לאחר משאל העם ב-2017 הכריזו השלטונות במדריד כי הוא אינו חוקי, והממשלה הלאומית השתלטה באופן ישיר על המחוז האוטונומי למחצה, תוך שהיא מפעילה לראשונה מאז נפילת הדיקטטורה סעיף בחוקה האוסר על המחוזות השונים להתפצל מהמדינה.

(עדכון ראשון: 11:28)

הפגנה בספרד נגד הרשעת הבדלנים הקטלונים, 14 באוקטובר 2019. רויטרס
מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון בספרד, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully