וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופסור למשפטים נבחר כנשיא תוניסיה החדש: "שלב חדש בתולדותנו"

המועמד העצמאי קייס סעיד קיבל כ-77% מהקולות בסיבוב המכריע בדמוקרטיה הערבית היחידה. סעיד, הנתמך על ידי האיסלאמיסטים, הציע שיטת דמוקרטיה ישירה לצד גישה חברתית שמרנית. הוא ניצח את איל התקשורת נביל אל-קרווי, שהיה עצור ברוב חלקי הקמפיין

צילום: רויטרס

המשפטן קייס סעיד נבחר אמש (ראשון) לנשיא תוניסיה, לאחר שניצח בבחירות במדינה וזכה בקולותיהם של כ-77% מהבוחרים בסיבוב השני. סעיד, פרופסור למשפטים בדימוס, זכה לתמיכה של אסלאמיסטים ואנשי שמאל, למרות שלא התמודד מטעם מפלגה פוליטית ידועה וניהל קמפיין ללא מקורות כספיים עמוקים. עם זאת, התוצאות הסופיות של הבחירות צפויות להתפרסם רק ביום שלישי.

סעיד הציג במהלך קמפיין הבחירות משנה פוליטית רדיקלית, אך עם זאת שמרנית מבחינה חברתית. הוא לא ייצג אף אחד מהצדדים המסורתיים במדינה, מה שהקשה על מבקריו ותומכיו להגדיר אותו פוליטית.

"לא הבטחתי הבטחות מסורתיות או תוכניות מסורתית, אלא רעיונות חדשים שניתן לממש. היום התחלנו בשלב חדש בתולדות תוניסיה", אמר סעיד לאחר שזכה למספר המצביעים הגבוה ביותר גם בסיבוב הראשון של הבחירות. למרות שאינו משתייך למפלגה פוליטית כלשהי, סעיד זכה לתמיכת המפלגה האסלאמיסטית המתונה א-נהדה, שזכתה להיות המפלגה הגדולה ביותר בבחירות לפרלמנט. למרות הגיבוי של א-נדהה, הוא תיאר את עצמו כניטרלי פוליטית. "אני עצמאי ואשאר כך עד סוף חיי", אמר במהלך הקמפיין.

נשיא תוניסיה הנבחר, קייס סעיד, מנשק את הדגל לאחר פרסום הסקררים הראשונים, 14 באוקטובר 2019. רויטרס
קייס סעיד מנשק את הדגל לאחר פרסום המדגמים, הלילה/רויטרס

הסיבוב השני בבחירות לנשיאות הציב את קייס סעיד מול נביל אל-קרווי, איל תקשורת העומד לדין בגין הלבנת הון והעלמת מס. אל-קרווי שהה במעצר במהלך רוב קמפיין הבחירות, לאחר שנעצר בחודש אוגוסט ושוחרר בתחילת החודש. הוא מכחיש את ההאשמות נגדו. סעיד בן ה-61, שכונה בפי תומכיו "רובוקופ" נהנה מתדמית ציבורית נקייה, דבר שסייע לו להיבחר מול אל-קארווי.

לאחר שיצליח להרכיב ממשלה, צפוי סעיד להתמודד עם הבעיות שהביאו הממשלות האחרונות במדינה: אבטלה של 15%, אינפלציה של 6.8% וחובות ציבוריים גבוהים. עם זאת, תוניסיה, המדינה שבה החל "האביב הערבי", היא המדינה הערבית היחידה שבה השלטון עבר בצורה שלווה אחרי המהפכות ב-2011. אלו הבחירות החופשיות השניות אי-פעם לנשיאות המדינה, אחרי שבראשונות ב-2014 ניצח הנשיא המנוח באג'י קאיד א-סבסי, שמותו מוקדם יותר השנה הוביל להקדמת הבחירות.

אחוז ההצבעה היה גבוה יותר מבכל מערכת בחירות קודמת, שידעו שיעור השתתפות נמוך במיוחד. ועדת הבחירות אמרה כי אחוז ההצבעה הפעם יהיה גבוה מ-60%, אחרי שבסיבוב הראשון הוא היה 45% בלבד.

עוד בוואלה!

ארה"ב נסוגה לחלוטין מצפון סוריה; הכורדים יאפשרו לאסד להתפרס בגבול טורקיה

לכתבה המלאה
תושבים בתוניס, בירת תוניסיה חוגגים את בחירתו של קייס סעיד, לנשיאות. 14 באוקטובר 2019. רויטרס
אזרחים חוגגים ברחובות תוניסיה, אמש/רויטרס

השניים התמודדו זה מול זה לאחר שניצחו 24 מועמדים נוספים בסיבוב הראשון בחודש שעבר. שני המועמדים הציעו סוג שונה של נשיאות. סעיד הציג צורה ניסיונית של דמוקרטיה ישירה, שאותה הציע להחיל במדינה. מעבר לתוכנית המהפכנית הזו, בשאר התחומים הוא נחשב לשמרן מאוד. הוא תומך בעונש מוות ומתנגד לחוקים שוויוניים בין נשים לגברים. הוא גם התבטא נגד הקהילה הגאה במדינה והודיע שיקדם הגבלות על פעילות של ארגונים לא-ממשלתיים זרים בתוניסיה.

אל-קרווי לעומתו, חיזר אחר קולות העניים כשהוא בעיקר מציג את התרומות הפילנתרופיות שלו באמצעות תחנת הטלוויזיה שבבעלותו. עם זאת, אל-קראווי אף פנה גם לאליטה העסקית בתוניסיה, ואף ניסה לרתום לטובתו חלק מהכוחות החילוניים במדינה, שמודאגים מהשקפותיו השמרניות של סעיד.

קלפי מאובטחת בבחירות לנשיאות תוניסיה. 14 באוקטובר 2019. רויטרס
חייל מאבטח קלפי בבחירות לנשיאות תוניסיה, אתמול/רויטרס

בסאם נפאתי, סטודנט בן 22 לביולוגיה שהתנדב בקמפיין הבחירות של סעיד, סיפר כי "הוא שכנע אותנו שאפשר לעשות שינוי ושזה בידיים שלנו".

עות'מאן דבוסי בן ה-63, ישב ליד דוכן הפירות שלו ואמר שהוא לא יצביע. "יש הרבה כאוס במדינה והיא זקוקה לאיש חזק", אמר כשבסמוך ניצב חייל דרוך שהשגיח על קלפי שהוצבה בקרבת מקום. הבחירות התנהלו תחת אבטחה כבדה של כוחות הביטחון, לאחר שורת מתקפות ג'יהאדסטיות שזעזעו את תוניסיה לפני כארבע שנים.

תושבים בתוניס, בירת תוניסיה חוגגים את בחירתו של קייס סעיד,לנשיאות. 14 באוקטובר 2019. רויטרס
חגיגות בבירת תוניסיה, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully