וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הפסקת האש: הלחימה בין טורקיה לכורדים בסוריה נמשכת

18.10.2019 / 23:29

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, 14 אזרחים נהרגו בתקיפות של טורקיה חרף ההבנות עם וושינגטון. ארדואן מכחיש וטוען שהשקט נשמר, אך מאיים לחדש את הלחימה בתום מועד ההפוגה בשלישי. טראמפ: "יש רצון מצד שני הצדדים". אמנסטי: טורקיה והמורדים ביצעו פשעי מלחמה

קרדיט צילום: רויטרס

הלחימה בצפון-מזרח סוריה בין טורקיה לכוחות הכורדיים נמשכת היום (שישי) למרות הפסקת האש בתיווך ארצות הברית שנכנסה לתוקף במהלך הלילה - כך אמרו גורמים כורדיים, שהפרו את אנקרה בהפרת ההסכם, והארגון הסורי לזכויות אדם. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכחיש זאת ואמר כי השקט נשמר, אך הזהיר כי הלחימה תחודש אם תנאי ההסכם לא יקוימו עד יום שלישי הקרוב.

הארגון הסורי לזכויות אדם, העוקב אחרי המלחמה, דיווח על 14 בני אדם שנהרגו בתקיפה אווירית ובהפגזות של טורקיה, ועל עימותים לסירוגין בראס אל-עין. עם זאת, נרשמה רגיעה יחסית במקומות אחרים מאז שעות הערב אמש, שבמהלכן הסכימו טורקיה וארצות הברית על הפסקת אש של חמישה ימים כדי להפסיק את נגד הכוחות הכורדיים באזור. כתבי אי-פי דיווחו על שקט השורר בעיירה תל אבייד לצד חילופי אש בראס אל-עין המכותרת.

עשן מיתמר מהעיר ראס אל-עין, סוריה, במהלך הלחימה בין צבא טורקיה לכורדים, 18 באוקטובר 2019. AP
הקרבות נמשכים. עשן מיתמר מראס אל-עין, היום/AP

ארדואן הבהיר כי אם הכוחות הכורדיים לא יעמדו בתנאי הסכם הפסקת האש, טורקיה תמשיך במבצע. לדבריו, "אם ארצות הברית יכולה לקיים את שהבטיחה לנו עד יום שלישי בערב, מועד פקיעת 120 השעות של הפסקת האש, עניין האזור הבטוח ייפתר. אבל אם ההבטחה הזאת תופר, ללא יוצא מן הכלל, באותה הדקה בה יגיעו לסיומן 120 השעות מבצע 'מעיין השלום' יחודש מהמקום בו הפסקנו אותו ובאופן נחוש יותר". נשיא טורקיה דורש מהכוחות הכורדיים לסגת "ללא יוצא מהכלל" מאזור בעומק 30 ק"מ בשטח סוריה, ולאורך כל הגבול, שמשתרע על פני 440 ק"מ.

בשטח, לא נראו סימנים לכך שהכוחות הכורדיים התחילו בנסיגה. לדבריהם, ההסכם מכסה שטח קטן יותר מהגבול, לאורך של כ-125 ק"מ, וכי הם לא מחויבים לסגת משום מקום אחר. חלק מהלוחמים הבטיחו שלא לסגת, ואמרו כי ההסכם הוא "עלבון לכבוד הכורדי" ומשול לכניעה שאותה ארגנה ארצות הברית, שנטשה את בעלי בריתה עד לא מכבר.

הממשל הכורדי האוטונומי אמר כי חלקים מההסכם "זקוקים לדיונים נוספים עם ארצות הברית", אולם הוא לא פירט אילו מהם. במהלך סוף השבוע אמור להיפגש הפוליטיקאי הכורדי הבכיר אילהאם אחמד עם גורמים אמריקניים בוושינגטון.

עוד בוואלה!

היום ה-10 למבצע הטורקי בסוריה

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, 18 באוקטובר 2019. רויטרס
ממשיך באיומים. ארדואן, היום/רויטרס

ההסכם - שהושג לאחר שעות של משא ומתן בבירת אנקרה בטורקיה, בין ארדואן לסגן נשיא ארצות הברית מייק פנס - מחייב את הלוחמים הכורדים לפנות רצועת שטח בסוריה לאורך גבול טורקיה בתוך חמישה ימים. ההבנות מבססות למעשה את ההישגים של טורקיה בשטח.

בטורקיה חגגו את ההסכם, שלפי כלי התקשורת התומכים בארדואן הוא הישג. "ניצחנו גם בשדה הקרב וגם בשולחן", נכתב בכותרת העיתון דיילי סבאח. בעיתון "יאני ספאק" נכתב הבוקר: "ניצחון גדול, טורקיה קיבלה כל מה שהיא רצתה". הסנקציות שהוטלו מוקדם יותר השבוע על אנקרה אמורות להיות מוסרות עם קיום ההסכם.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגדיר אתמול את הסכם הפסקת האש עם טורקיה כ"יום נהדר לציביליזציה", אך הוא במידה רבה תוצר של מאמציו לעצור את המשבר, שלפי מבקריו הוא יצר במו ידיו. הם הביעו הסתייגות גם מההסכם שגיבש עם אנקרה. טראמפ, כמו ארדואן, התעקש היום כי הפסקת האש מחזיקה מעמד.

מורדים סורים בתמיכה טורקית נכנסים עם נגמש"ים לעיר תל אבייד בסוריה - ה- 18 לאוקטובר 2018. רויטרס
מורדים סורים הנתמכים על ידי טורקיה נכנסים לתל אבייד, היום/רויטרס

טראמפ צייץ כי שוחח היום עם ארדואן, שאמר לו שנרשם "ירי צלפים ופצצות מרגמה קל" שנפסק במהירות. "יש רצון טוב משני הצדדים", הוסיף טראמפ, שאתמול השווה את העימות בין טורקיה, בעלת בריתה של ארצות הברית בנאט"ו, לבין הכורדים, כמריבה מגרש משחקים בין ילדים.

מנגד, נשיא הנציבות האירופית דונלד טוסק אמר כי זו לא הפסקת אש, אלא דרישה מהכורדים להיכנע. הוא הפציר בטורקיה לעצור באופן מידי את פעולותיה בצפון-מזרח סוריה. בנוסף אליו, אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון כי המבצע הטורקי הוא "שיגעון". לדבריו, הוא למד על ההחלטה של ארצות הברית לסגת דרך הטוויטר, האמצעי המועדף על טראמפ להכריז הכרזות.

הנסיגה של ארצות הברית מצפון-מזרח סוריה הותירה את רוסיה כמתווכת העיקרית בים הצדדים. ארדואן אמור לפגוש את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוצ'י ביום שלישי, היום שבו פג ההסכם.

לאחר שננטשו על ידי האמריקנים, הכורדים סיכמו עם מוסקבה על פריסת כוחותיו של נשיא סוריה בשאר אסד לאורך הגבול עם טורקיה כדי לעצור את הפלישה. כוחות סוריים כבר נכנסו לכמה אזורים שהיו בשליטת כורדים מאז תחילת המלחמה ב-2011. אחמד, הגורם הכורדי הבכיר, אמר כי עסקת הפסקת האש אינה משפיעה על ההסכם עם רוסיה ודמשק.

אמנסטי: טורקיה אחראית לפשעי מלחמה

הלוחמים הכורדים כבר נהדפו מחלקים נרחבים מהרצועה המשתרעת לאורך של כמאה קילומטר באמצע הגבול שבין טורקיה לסוריה, בין ראס אל-עין לתל אבייד. ואולם, הכוחות הכורדיים עדיין מבוצרים בראס אל-עין, שבה התנהלו אתמול קרבות עזים עם המורדים. השאלה אם הלוחמים הכורדים שיצאו מראס אל-עין עשויה לשמש מבחן מוקדם של הסכם הפסקת האש.

לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, צבא טורקיה וארגוני המורדים הסורים המסייעים לו ביצעו פשעי מלחמה, כולל הוצאות להורג ללא משפט, במהלך המבצע בצפון-מזרח סוריה. הארגון האשים את הכוחות של אנקרה ב"הפרות חמורות ובפשעי מלחמה, בהוצאות להורג ללא משפט ובהתקפות לא חוקיות" מאז תחילת מבצע "מעיין השלום" ב-9 באוקטובר.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, מאז תחילת המבצע נהרגו לפחות 77 אזרחים. בנוסף אליהם, נהרגו 224 לוחמים משורות הכוחות הסוריים הדמוקרטיים ו-183 מורדים הנתמכים בידי טורקיה. לפחות ארבעה חיילים טורקים נהרגו בלחימה. בנוסף לכך, נעקרו מבתיהם כמה מאות אלפי תושבים.

מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה. אתר רשמי
מפת המבצע של טורקיה בצפון סוריה/אתר רשמי

צבא טורקיה וארגוני מורדים סורים המגובים על ידיו פתחו במתקפה יומיים לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע לפתע כי הוא מסיג את הכוחות האמריקניים מאזור הגבול. הכורדים היו בעלי הברית של וושינגטון במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אך הם הותקפו בידי אנקרה בעקבות הנסיגה.

טורקיה רואה במיליציה הכורדית בסוריה ה-YPG, שהיא עיקר הכוח בכוחות הסוריים הדמוקרטיים, ארגון טרור בשל קשריה למחתרת ה-PKK המנהלת התקוממות מזוינת בתוך שטח טורקיה במשך עשורים ארוכים.

(עדכון ראשון: 11:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully