וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנחלים יידו אבנים על כוח צה"ל ליד יצהר; חייל נפצע קל

בתקרית גם נוקבו צמיגי הרכב בו נסע הכוח. זהו עימות שני בימים האחרונים בין תושבי המקום וכוחות צה"ל. נתניהו: "לא תהיה שום סובלנות כלפי פורעי החוק שירימו ידם על חיילינו". כוכבי: "רואה בחומרה רבה ביותר את ההתנהגות העבריינית בשבוע האחרון באזור"

עריכה: ניר חן

כ-30 מתנחלים השליכו הלילה (ראשון) אבנים לעבר חיילי צה"ל וניקבו את גלגלי הרכב בו נסעו - כך נמסר מדובר צה"ל. כתוצאה מכך, נפצע לוחם צה"ל באורח קל וקיבל טיפול רפואי במקום. הכוח השתמש באמצעים לפיזור הפגנות ואף ירה באוויר על מנת לפזר את ההתקהלות. "צה"ל מגנה בכל תוקף אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו ורואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה", נמסר. עד כה המשטרה לא עצרה חשודים במעורבות בתקרית.

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו גינה את התקרית. "אני מבקש לחזק את לוחמי ומפקדי צה"ל שעושים לילות כימים כדי להגן על ביטחונם של כל אזרחי ישראל, ללא יוצא מן הכלל. אני מגנה בתוקף כל תקיפה של חיילי צה"ל. לא תהיה שום סובלנות כלפי פורעי החוק שירימו ידם על חיילינו", אמר נתניהו. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר הבוקר כי העם תומך ומחזק את החיילים ושהוא סומך על רשויות אכיפת החוק שיטפלו בו בכל הכלים שברשותן. "כרמטכ"ל לשעבר וכמפקד בצה"ל לאורך עשרות שנים אני שולח מסר לכל החיילים והמפקדים ששומרים עלינו גם בערב החג - בצפון, בדרום, ביהודה ושומרון ובכל מקום ברחבי הארץ: עם ישראל ואזרחי ישראל תומכים בכם ומחזקים אתכם. לא נעבור לסדר היום על שום פגיעה בחיילי צה"ל".

גם בהתנחלות יצהר גינו את התקיפה, ובעקבותיה דרשו מנערי הגבעות לעזוב את המקום. במכתב שפרסמה מזכירות יצהר לתושבי ההתנחלות, נכתב כי היא "רואה את התנהלות הנערים ותקיפת חיילי צהל כשערורייה ובושה... אנו דורשים מהנערים לעזוב את יצהר, ועד להודעה חדשה, מסירים לחלוטין את חסות הישוב מנוכחותם כאן, על כל המשתמע מכך".

בחוגי הימין התנערו מהתקרית. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר כי האחראים למעשה חייבים להיתפס ולבוא על עונשם במלוא החומרה. "אני מצטרף לאמירה הברורה של תושבי יצהר שגינו בכל תוקף את הארוע החמור בידי קומץ אלים ובלתי מייצג", אמר השר סמוטריץ'. "חיילי צה"ל וכוחות הבטחון הם אחינו ובננו, וההתיישבות כתמיד מחבקת ועוטפת אותם ומוקיעה כל אלימות נגדם". שר החינוך רפי פרץ אמר כי מי שפוגע בחייל או במפקד אינו מייצג דבר הקשור באחיזה בארץ ישראל ותושבי השומרון. "תושבי יצהר משרתים במילואים, מתנדבים ואנשים ציוניים וטובים. מצער שישנם פורעים שמוציאים את דיבת היישוב רעה ופוגעים במפעל ההתיישבות כולו", הבהיר. יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, הגיע ליישוב ונפגש עם החיילים שהותקפו. "כל תושבי השומרון וגם תושבי יצהר מוקיעים פגיעה בחיילינו היקרים", אמר דגן. "הקומץ שעשה זאת הם נערים שברובם הגדול הגיעו מחוץ ליישוב. ואנו נפעל בכל הכלים שבידינו כדי להעיף אותם מכאן".

פלוגת מג"ב הוצבה בישיבת יצהר, אפריל 2014. שלומי גבאי
לדברי גורמי ביטחון, ביצהר ובגבעות הסמוכות אליה נרשמו מתחילת השנה 150 אירועים אלימים/שלומי גבאי

לדברי גורמי ביטחון, ביצהר ובגבעות הסמוכות אליה נרשמו מתחילת השנה 150 אירועים אלימים, 30 מהם כלפי כוחות הביטחון. הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי אמר כי הוא "רואה בחומרה רבה ביותר את ההתנהגות העבריינית כפי שבאה לביטוי בשבוע האחרון באזור החטיבה המרחבית שומרון". מדובר צה"ל נמסר כי הרמטכ"ל הנחה לאתר את כלל המעורבים ולמצות איתם את הדין. "לא יעלה על הדעת שחיילי צה"ל, שעושים לילות כימים להגנת המתיישבים, יותקפו על ידי אלה המוגנים על ידם", נמסר מטעמו של כוכבי, ששוחח על כך עם ראש השב"כ נדב ארגמן ומ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן. הלשושה סיכמו לפעול יחד בנושא.

ארגון "שלום עכשיו" מסר בתגובה לתקיפת החיילים כי יש לפעות בכל האמצעים ולמצות את מלוא חומרת הדין עם האשמים. "כששותקים ומעלימים עין מאלימות יומיומית כלפי פלסטינים ופעילי זכויות אדם - מתעוררים עם תקיפת חיילים ופגיעה במפקד גדס"ר גולני", נמסר בהודעה. "בהתנחלות יצהר פועלת חבורת טרור רעולת פנים אלימה ומסוכנת שיש לפרק. נמשיך לחכות לאמיץ הראשון בהנהגת הימין המתנחלי שישמיע אמירה ערכית נגד תא הטרור מיצהר ותחסכו מאיתנו את סיפורי הקומץ והעשבים השוטים".

בארגון רבנים לזכויות אדם, שמתנדביו הותקפו השבוע במסיק הזיתים בכפר בורין, אמרו כי "המדינה מוכרחה לגלות אפס סובלנות לאלימות, לא משנה כלפי מי היא מופנית - כלפי הפלסטינים, כלפינו או כלפי הצבא. תוקף שמגיע מצויד במוטות ברזל ומצית בדרך מטעים שלמים באש, לא יהסס ליידות אבנים על חייל או לנקב צמיגים של רכב צבאי. אנו מאחלים לחייל הפצוע בריאות שלמה, ומקווים למיצוי מהיר וחמור של הדין עם הפורעים".

התקרית האחרונה מצטרפת לאחת נוספת שאירעה בימים האחרונים במקום. מדובר צה"ל נמסר כי ביום שישי כמה מתנחלים חסמו רכב צבאי בכניסה להתנחלות, ואחד מהם פתח את דלת הרכב ואיים על היושבים בתוכו, עד אשר מפקד היחידה, ששהה ברכב, יצא ממנו והרחיק אותם. חשוד במעורבות בתקרית נעצר במהלך סוף השבוע.

בהתנחלות אמרו כי האירוע שהתרחש ביום שישי לא היה אלא "ויכוח מילולי בלבד, גם אם טיפס לטונים גבוהים. בשום שלב לא נטען כי התושב תקף פיזית וכך גם מאשר צה"ל". עם זאת, מתחו ביצהר ביקורת על המשטרה. "הנושא היה בגישור ובירור משותף של ראש המועצה, ועד היישוב וגורמים בצה"ל, שהגיעו למקום עד סמוך לכניסת השבת. החלטת המשטרה לבצע מעצר בארוחת ליל שבת ובחיק המשפחה, תוך פגיעה חמורה בזכויות הפרט ובקדושת השבת, הינה מקוממת וחמורה".

לפני כחודש וחצי, איימו בוועד יצהר ב"תסיסה בציבור" עקב כוונה להוציא צו הרחקה מינהלי לאחד מתושבי ההתנחלות. במכתב לאלוף פיקוד מרכז שנשלח על ידי מזכירות יצהר, נכתב "לצערנו, כל עוד יהיה תקף צו גירוש כנגד משפחת זארוג, הדבר יגרום לתסיסה רבה בציבור ולכן לא נוכל להמשיך את קידום התהליכים והשיח, כדוגמת אלה שדיברנו עליהם בפגישתנו האחרונה". כשבועיים אחרי כן חתם אלוף הפיקוד על צו ההרחקה.

(עדכון ראשון: 07:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully