וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנו של אל צ'אפו נעצר. אחרי שפרצה מלחמה ברחובות, הוא שוחרר

19.10.2019 / 10:52

כוח של המשמר הלאומי של מקסיקו תפס את אובידיו גוזמן, בנו של ברון הסמים הכלוא בארה"ב המבוקש אף הוא, אולם אנשיו היו רבים יותר, והם התגברו על כוחות הביטחון אחרי לחימה ברחוב לאור יום. האירוע החריג גם ביחס למדינה מוכת האלימות מגביר את הספקות ביחס למדיניות הנשיא

צילום:רויטרס, עורך:שאול אדם

כוחות הביטחון במקסיקו נאלצו לשחרר את אחד מילידיו של מנהיג קרטל הסמים חואקין "אל צ'אפו" גוזמן, אחרי שחמושים כיתרו אותם בעיר קוליאקאן וניהלו קרבות רחוב שבמהלכם ברחו אסירים מבית הכלא. בכירים ברשויות הודו כי המבצע השתבש, אולם הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור התגונן ואמר כי אסטרטגיית הביטחון שלו מניבה תוצאות למרות שורת מעשי הרג המוניים שהעלו ספקות לגבי מדיניותו של המנהיג השמאלי. לפחות שמונה בני אדם נהרגו, וגופות נראו שרועות ברחובות.

האירועים החלו ביום חמישי. שר הביטחון אלפונסו דוראזו אמר כי סיור של המשמר הלאומי הותקף מתוך בית בעיר, השוכנת 1,235 ק"מ מצפון-מערב לבירה מקסיקו סיטי. אחרי שהכוחות נכנסו לבית, הם מצאו ארבעה בני אדם, בהם אובידיו גוזמן, אחד מ-12 בניו של ברון הסמים הכלוא בארצות הברית המבוקש בעצמו על ידי הרשויות האמריקניות.

עם זאת, הממשלה אמרה כי אנשי הקרטל היו רבים יותר והם התגברו במהירות על כוח הסיור, שנאלץ לסגת על עקבותיו כדי למנוע אבדות. במקביל, חמושים מילאו את רחבי העיר, כשהם ניהלו חילופי אש עם שוטרים וחיילים לאור יום. הם שרפו כלי רכב והותירו לפחות תחנת דלק אחת עולה בלהבות.

"ההחלטה שנלקחה הייתה לסגת מהבית, גם ללא גוזמן, על מנת להימנע מיותר אלימות באזור ולשמור על חייהם של אנשינו ולהשיב את השקט לעיר", אמר ביום חמישי דוראזו לרויטרס.

אוטובוס בוער אחרי עימותים בין כוחות הביטחון לחמושים בעקבות מעצר בנו של אל צ'אפו, בעיר קוליאקאן, מקסיקו, 17 באוקטובר 2019. רויטרס
אסירים ברחו מבית הכלא במהלך קרבות רחוב. קוליאקאן, השבוע/רויטרס

הכאוס בעיר נמשך גם בלילה שבין חמישי לשישי. קבוצה גדולה של אסירים ברחה מבית הכלא בעיר, ותושבים הסתתרו במרכזי קניות ובסופרמרקטים בזמן חילופי האש, כשפטריות עשן כיסו את הרקיע של העיר. משפחות עם ילדים קטנים יצאו מהמכוניות שלהן ושכבו על הכביש, כשהקליעים שורקים מעל הראש שלהם. "אבא, אנחנו יכולים לקום עכשיו?", שאל ילד קטן את אביו, בסרטון שפורסם בטוויטר. "לא, תישאר על הרצפה", השיב כשקולו רועד.

עדיין לא ברור כמה אסירים הצליחו להימלט, ואם חלקם נתפסו. באחד הסרטונים מהעיר נראתה קבוצה של לפחות 20 אסירים רצה ברחובות. "הם משחררים אותם", נשמעה אישה מבוהלת אומרת בסרטון, שככל הנראה צולם ממבנה גבוה. "לא, אנחנו לא יכולים לצאת החוצה", אמרה כשברקע נשמעו קולות אחרים תוהים אם לנסות להגיע למכוניות שלהם.

ביום שישי, מכוניות ניסו לתמרן בין המכוניות השרופות שחסמו חלקית את הכבישים, ובתי הספר נותרו סגורים בעיר שבה חיים קרוב למיליון בני אדם. חברי הקטל ככל הנראה הצליחו להשתלט על תדר של רדיו המשמש את כוחות הביטחון, כשהם הזהירו חיילים מפני נקמה אם גוזמן לא ישוחרר.

התגובה למתקפה הותירה את מקסיקו בהלם, משום שההיקף שלה נחשב לחריג ביותר במהלך המלחמה הארוכה שמנהלת המדינה נגד קרטלי הסמים, אפילו אחרי המעצרים המתוקשרים של אל צ'אפו.

גוזמן האב הוביל את קרטל סינלואה במשך כמה עשורים, נמלט פעמיים מהכלא לפני שנעצר שוב והוסגר לארצות הברית. הוא הורשע בהברחת טונות של סמים לארצות הברית ונשלח למאסר עולם. אובידיו הוא אחד מ-12 הילדים שלו, ובפברואר חשף משרד המשפטים בארצות הברית את האישומים נגדו ונגד אח אחר. הם נאשמים בקשירת קשר להפצת סמים מסוגים שונים בארצות הברית.

עוד בוואלה!

טונות של קוקאין אל צ'אפו: המשפט שמסבך את נשיא הונדורס

לכתבה המלאה
גופות שרועות ברחוב אחרי עימותים בין כוחות הביטחון לחמושים בעקבות מעצר בנו של אל צ'אפו, בעיר קוליאקאן, מקסיקו, 17 באוקטובר 2019. רויטרס
גופות שרועות ברחוב לאחר העימותים. העיר קוליאקאן, השבוע/רויטרס

העיר נחשבת למעוז של קרטל סינלואה, שבהנהגת משפחת גוזמן, והתקרית צפויה להגביר את הלחץ על הנשיא אנדרס מנואל לופס אוברדור. הוא הבטיח עם כניסתו לתפקיד בדצמבר להביא שלום למדינה אחרי יותר מעשור של מלחמה קשה בין כוחות הביטחון לבין קרטלי הסמים, הנלחמים גם אלו באלו. למרות זאת, מספר מקרי הרצח השנה צפוי לשבור את השיא שנקבע רק אשתקד. מוקדם יותר השבוע נרצחו 13 שוטרים במארב שהוצב להם במערב המדינה, ולמחרת נהרגו 14 חברי כנופיות בידי הצבא.

לופס אוברדור ספג ביקורת חריפה ברשתות החברתיות ומצד מומחי ביטחון, שאמרו כי הרשויות מסתכנות בעידוד מעשים דומים אחרי הכניעה לקרטל, וכי נסיגה מעיר גדולה יוצרת את הרושם שהקרטל, ולא המדינה, הוא הריבון.

פלקו ארנסט, פרשן בכיר במכון "קבוצת המשבר הבינלאומית" שבמקסיקו, אמר כי שחרורו של גוזמן הצעיר קובע "תקדים מסוכן", השולח מסר שהמדינה עצמה, כולל הצבא, נתונים לסחיטה ולא נמצאים בשליטה.

"אנחנו לא רוצים מלחמה"

בכירי ממשלו של הנשיא הודו כי המבצע לא תוכנן כנדרש. "זה נעשה בחופזה, לא נלקחו בחשבון ההשלכות, החלק המסוכן ביותר לא נקלח בחשבון", אמר שר ההגנה לואיס קרסנסיו סנדובל במסיבת עיתונאים בעיר, לצד שר הביטחון אלפונסו דוראזו, שאמר כי הניסיון ללכוד את גוזמן הצעיר היה "כישלון". הוא הודה כי הוא ובכירי הצבא לא עודכנו מראש בניסיון ללכוד את בנו של אל צ'אפו, ואמר כי זאת טעות בירוקרטית.

ואולם, הנשיא הגן על התגובה של הממשלה. "תפיסה של פושע לא יכולה להיות שווה יותר מחייהם של בני אדם", אמר לופס אוברדור, שהוסיף כי הכוחות פעלו נכון כששחררו את אובידיו גוזמן. "אנחנו לא רוצים אנשים מתים, אנחנו לא רוצים מלחמה". לדברי הנשיא, שתומך בגישה פחות תקיפה במאבק בקרטלים, "האסטרטגיה שלנו מצליחה היטב".

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופז אוברדור בכינוס בענייני השעה באואחאקה שבדרום מקסיקו. 18 באוקטובר 2019. רויטרס
מגונן על אסטרטגיית הביטחון שלו. נשיא מקסיקו/רויטרס

הוא דחה את ההאשמות ולפיהן ממשלתו הפגינה חולשה כששחררה את גוזמן הצעיר, ותיאר זאת כ"השערה" שהעלו מתנגדיו המנסים לפגוע בו. לופס אוברדור, הידוע כמבקר חריף של ממשלי העבר, אמר כי האסטרטגיה של הממשלה הקודמת הפכה את מקסיקו ל"בית קברות" וטען שבמקריו רוצים שימשיך בכך. לשיטתו של הנשיא השמאלי, על הרשויות להתמקד יותר בשורשי האלימות, כמו עוני ומחסור בעבודה.

עם כניסתו לתפקיד, הוא הקים את המשמר הלאומי, אולם אלפים מאנשי הכוח הזה נשלחו להיאבק בהגירה הבלתי-חוקית בשל איומיו של נשיא ארצות הברית להטיל סנקציות, במקום לטפל בפשיעה. לופס אוברדור גם מכנס ישיבה של הקבינט הביטחוני מדי יום בשעה 6:00, כדי להפגין את מאמציו להשליט חוק וסדר.

הנשיא אמר כי כוחות הביטחון פשטו על הבית כדי ללכוד את גוזמן הצעיר אחרי ששופט הוציא צו מעצר והסגרה נגדו. דבריו סותרים את הגרסה הראשונה של הממשלה, שלפיה בנו של אל צ'אפו אותר במקרה אחרי שנפתחה אש לעבר כוחות הביטחון מהבית שבו שהה.

(עדכון ראשון: 18/10/19, 23:52)

רכב בוער אחרי עימותים בין כוחות הביטחון לחמושים בעקבות מעצר בנו של אל צ'אפו, בעיר קוליאקאן, מקסיקו, 18 באוקטובר 2019. רויטרס
העיר קוליאקאן לאחר המהומות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully