וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שבת הגדול: הפרלמנט בבריטניה בהצבעה גורלית על הברקזיט

19.10.2019 / 8:31

לאחר שהגיע להסכם חדש, ג'ונסון ינסה לשכנע את חברי הפרלמנט לתמוך בו ולפרוש מהאיחוד האירופי על פי תנאיו ב-31 באוקטובר. אם יצליח להשיג רוב, ראש הממשלה יירשם בדפי ההיסטוריה כמנהיג שהוציא לפועל את הברקזיט. מאות אלפי מתנגדים צפויים להפגין מחוץ לבית הנבחרים

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי עמדה בפני סכנה, כשראש הממשלה בוריס ג'ונסון נאבק לשכנע את הספקנים לתמוך בהסכם במהלך הצבעה חריגה בפרלמנט. באחד מתוך ההישגים הבולטים של דרמת הברקזיט, המתנהלת מזה שלוש שנים, שלשום (חמישי) הצליח ג'ונסון להדהים את מתנגדיו כשאחז בהסכם החדש עם האיחוד האירופי. זאת חרף הבטחת הגוש בשנה שעברה כי לעולם לא יפתח בהסכם חדש.

למרות ההישג, ג'ונסון, פניו של משאל העם ב-2016, מוכרח כעת לאשר את ההסכם בפרלמנט הבריטי בו אין לו רוב ומתנגדיו מתכננים לגרום לו לנזק פוליטי לקראת הבחירות המתקרבות. המספרים צמודים מאוד: ראש הממשלה חייב להשיג 318 קולות בפרלמנט בן 650 המושבים כדי להביא לאישורו של ההסכם. בינתיים, בעלת בריתו המפלגה הצפון אירית מתנגדת להסכם, ושלוש מפלגות אופוזיציה גדולות הבטיחו להפיל את ההצבעה.

"יש בידינו הסכם חדש נהדר שלוקח בחזרה את השליטה - עכשיו הפרלמנט צריך לסיים את הברקזיט ביום שבת", אמר ראש הממשלה לקראת ישיבת הפרלמנט שתתנהל ביום שבת, לראשונה מאז פלישת ארגנטינה לאיי פוקלנד ב-1982.

אם יזכה בהצבעה, ג'ונסון יירשם בדפי ההיסטוריה כמנהיג שהוציא לפועל את הברקזיט - לטובה או לרעה. אם ייכשל, הוא יעמוד בפני השפלה של הליך היציאה מהאיחוד האירופי שנכשל אחרי שהתחייב שוב ושוב שיקיים אותו.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, 18 באוקטובר 2019. רויטרס
אם יזכה בהצבעה יירשם בדפי ההיסטוריה כמנהיג שהוציא לפועל את הברקזיט. ג'ונסון/רויטרס

בבנק ההשקעות "גולדמן זקס" העלו את ההערכות כי הברקזיט יתקיים ב-31 באוקטובר עם הסכם מ-60% ל-65%. התאגיד אף הפחית את הסיכויים של פרישה מהאיחוד האירופי ללא הסכם מ-15% ל-10% ושמרו ללא שינוי על אפשרות ביטול הברקזיט, העומדת על 25%.

ג'ונסון זכה בתפקיד הבכיר כשהתחייב להוציא לפועל את הברקזיט במועד היציאה האחרון ב-31 באוקטובר, תוך סיכון הקריירה שלו. זאת אחרי שקודמתו, תרזה מיי, אולצה לדחות את תאריך הפרישה. שלוש פעמים דחה הפרלמנט את ההסכם שהציעה, בהפרשים שנעו בין 58 ל-230 קולות.

ברחוב דאונינג מציגים את ההצבעה שתיערך היום כסיכוי האחרון לסיים את הברקזיט. המחוקקים עומדים בפני האפשרויות של אישור ההסכם או דחיפת הממלכה לפרישה מבולגנת ללא הסדר, שיכולה לפלג בין המערב ולהוביל לעימותים בצפון אירלנד.

עוד בוואלה!

בריטניה הגיעה להסכם ברקזיט חדש עם האיחוד האירופי; הפרלמנט צפוי להתנגד

לכתבה המלאה
הפרלמנט הבריטי דן בנושא הברקזיט, 4 בספטמבר 2019. רויטרס
הסיכוי האחרון לסיים את הברקזיט. הפרלמנט הבריטי, בחודש שעבר/רויטרס

כדי לזכות בהצבעה, ג'ונסון צריך לשכנע מספיק מורדים מקרב תומכי הברקזיט הן במפלגתו השמרנית, והן בלייבור שבאופוזיציה לתמוך בהסכם. בעקבות חששותיהם מפני השפעתה של פרישה מהאיחוד האירופי ללא הסכם, מתנגדיו של ראש הממשלה העבירו חוק שדורש לדחות את הברקזיט, אלא אם יצליח לאשר אותו היום. הממשלה הודיעה כי תציית לחוק, ובריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ב-31 באוקטובר ויהי מה. ג'ונסון לא הסביר כיצד הוא מתכנן לנקוט בשני הצעדים הסותרים האלה. יועציו מסרו: "הסכם חדש או ללא הסכם, אך ללא דחייה".

בעוד שהמחוקקים ידונו באחד המהלכים הגיאופוליטיים החשובים ביותר בממלכה מאז מלחמת העולם השנייה, מאות אלפי מפגינים צפויים לצעוד לעבר הפרלמנט בדרישה למשאל עם נוסף בנושא הפרישה מהאיחוד האירופי.

הפרלמנט התכנס בשעה 8:30. ג'ונסון צפוי לתת הצהרה בפני המחוקקים, אחריה יתקיימו דיון ובהמשך הצבעה. הדיון תוכנן להיערך 90 דקות, אך מגבלת הזמן הוסרה.

מפגינה נגד הברקזיט מחוץ לפרלמנט בלונדון, 17 באוקטובר 2019. רויטרס
מאות אלפים צפויים להפגין נגד הברקזיט. לונדון, אתמול/רויטרס

המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית של צפון אירלנד (DUP) אמרה כי תתנגד להסכם וקבוצה של 28 תומכי ברקזיט ללא פשרות מהמפלגה השמרנית צפויים להצטרף אליה. חבר הפרלמנט סמי ווילסון אמר כי "נעודד (מחוקקים אחרים להצביע נגד) בגלל שאנחנו מאמינים שיש לכך השפעה על אחדותה של הממלכה, תצית עמדות לאומניות בסקוטלנד ותכריע את הכלכלה של צפון אירלנד".

עוד הוסיף כי "להצביע נגד זה לא סוף המשחק. למעשה, זה כנראה פותח אפשרויות עבור הממשלה שלא זמינות כרגע אחרי ההצבעה הכללית". ללא עשרת הקולות של ה-DUP, ג'ונסון יצטרך שהמורדים ממפלגתו יתמכו בהסכם.

ג'ון מקדונל, מספר 2 בלייבור, העריך כי ההצבעה תהיה "די צמודה" אך ככל הנראה לא תאשר את ההסכם. "אני לא מאמין שזה יעבור, אני חושב שזה יובס... המספרים הולכים להיות די צמודים", אמר לרשת "סקיי ניוז".

אם תוצאת ההצבעה תהיה תיקו, דובר הפרלמנט ג'ון ברקו יערוך את ההצבעה המכריעה. על פי ההערכות, הדובר יבקש להשאיר את הסוגיה פתוחה לדיון נוסף. ג'ונסון שב אתמול על הבטחתו ואמר כי "נעזוב את האיחוד האירופי ב-31 באוקטובר".

(עדכון ראשון: 07:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully